پیشگیری از پوکی استخوان با تغذیه سالم در 2 دهه اول زندگی

نوشابه، دشمن استخوان‌ها

رئیس دانشکده علوم تغذیه و رژیم‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر لزوم توجه به تغذیه افراد در دو دهه اول زندگی گفت: متاسفانه در حال حاضر مشاهده می‌شود که مصرف نوشابه در نوجوانان زیاد است. در حالی که فسفر موجود در نوشابه، جذب کلسیم مواد غذایی را با مشکل روبه‌رو می‌کند، شیر و لبنیات بهترین منابع حاوی کلسیم محسوب می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۷۲۱۶۲

دکتر محمدجواد حسین‌زاده اظهار کرد: پوکی استخوان یکی از بیماری‌های مهمی است که در افراد در سنین بالا، در زنان بعد از یائسگی و در افرادی که تغذیه مناسب و سبک زندگی صحیحی ندارند، بروز می‌کند. اولین گام برای درمان پوکی استخوان این است که آموزش‌های لازم درخصوص دریافت مواد غذایی که در تراکم و استحکام استخوان می‌تواند موثر باشد را به جامعه ارائه دهیم.
وی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های پیشگیری از پوکی استخوان توجه به تغذیه افراد در دو دهه اول زندگی بویژه از نظر برخورداری از کلسیم و ویتامین D است. البته ریزمغذی‌های دیگر مانند ویتامین B، منیزیم و تا حدی ویتامین A و K نیز در تراکم استخوان موثر هستند که با رژیم غذایی متعادل و مصرف میوه و سبزیجات، تامین می‌شود.
این متخصص افزود: اگر مواد غذایی حاوی کلسیم در رژیم غذایی به اندازه کافی وجود نداشته باشد، می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود و سن بروز این بیماری را جلو بیندازد، بنابراین دریافت و جذب کلسیم باید به‌گونه‌ای باشد که وضعیت اسکلتی بدن را به حد ایده آل برساند. رژیم غذایی مناسب و متعادل می‌تواند در استحکام استخوان و به تعویق افتادن پوکی استخوان، موثر باشد.
وی توصیه کرد: مصرف پروتئین‌ها بویژه در سنین کودکی و نوجوانی در تراکم و توده استخوانی، مهم است و میوه و سبزیجات حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها منابع خوبی برای استحکام استخوان به‌شمار می‌روند. براین اساس، مصرف میوه و سبزیجات در رژیم غذایی باید مورد توجه باشد تا منابع مختلفی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن تامین شود. / ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها