گفت‌وگوی سیاسی را روی موج رادیو گفت‌وگو بشنوید

تریبونی برای نقد منصفانه مباحث سیاسی

موضوعات و تحولات سیاسی و التهاب‏‌ها و ناآرامی‌های ناشی از آنها معمولا توسط جریان‏های مختلف سیاسی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‏گیرد و از رسانه‌ها و تریبون‌های مختلف به سطح جامعه سرایت می‏کند. در چنین شرایطی، شاید رسالت بزرگ رسانه ملی بویژه رادیو، این باشد تا در محیط رسانه‌ای خود، به بررسی همه‌جانبه و واقع‌بینانه این رویدادها بپردازد. شبکه رادیویی گفت‌وگو بنابر مأموریت‌ها و اهداف تعریف شده خود، برنامه‌ای را با عنوان گفت‌وگوی سیاسی روی آنتن می‌برد که با اهتمام ویژه‌ای در تلاش است با حضور کارشناسان خبره و صاحب‌نظران حوزه سیاسی، بصیرت عمومی درباره این مسائل را افزایش داده، فضای پر التهاب و هیجانی را تعدیل کرده و به مدیران و کنشگران سیاسی کمک کند تا در اتخاذ سیاست‏ها و برنامه‏‌های خود واقعگراتر عمل کنند. بررسی رویدادهای سیاسی روز، براساس تازه‌ترین تحلیل‌ها و آرای مختلف مهم‌ترین محوری است که برنامه «گفت‌وگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو به آن می‌پردازد.
کد خبر: ۱۱۷۱۹۹۱

روشنگری و نقد منصفانه

فریدون نخستین ماهر، تهیهکننده این برنامه است. وی درخصوص ویژگیهای آن میگوید: در این برنامه مباحث کلان سیاسی در حوزه داخلی و خارجی با دعوت از کارشناسان، استادان علوم سیاسی و ارتباطات، پژوهشگران و پیشکسوتان عرصه سیاست و صاحبنظران طیفهای مختلف سیاسی و اجرایی با هدف روشنگری، نقد منصفانه و ایجاد فضای همدلی مطرح خواهد شد. وی همچنین طرح مباحث گوناگون در حوزه سیاست خارجی و داخلی را از ویژگیهای این برنامه میداند.

مطالعه و پژوهش مستمر

محمدرضا عسگری از کارشناسمجریان این برنامه میگوید: با توجه به اینکه سالهاست اجرای برنامه گفتوگوی سیاسی را برعهده دارم بر این باورم که باید از تمامی ظرفیتهای موجود برای تبیین پدیدههای سیاسی روز جامعه بویژه مباحثی که در کانون توجه مخاطبان است، استفاده کرد. از آنجا که رادیو گفتوگو شبکه فرهیختگان است و باید در آن به تضارب آرا و نقطهنظرات مخاطبان بیشتر توجه شود، بهرهگیری از کارشناسان با دیدگاههای مختلف و سلایق سیاسی گوناگون میتواند به رویکرد این شبکه در تحلیل مباحث سیاسی روز جامعه که بخشی از ماموریتهای آن محسوب میشود، کمک کند. بنده به عنوان یکی از کارشناسمجریان این برنامه به صورت مستمر در حال مطالعه و پژوهش در زمینه موضوعات سیاسی روز ایران و جهان هستم. وی همچنین نبود اتاق فکر برای طراحی موضوعات از پیش تعیین شده را از نکات منفی این برنامه میداند.

قدرت تحلیل بالا

دکتر حسین حسینزاده از دیگر کارشناس مجریان گفتوگوی سیاسی میگوید: از آنجا که موضوعات سیاسی مباحثی حساس و تأثیربرانگیز در رسانههای مختلف است، میطلبد کارشناس مجریان آن از سطح مطالعاتی بالا، دانش سیاسی و تخصص ویژهای برخوردار باشند و از قدرت تحلیلی بالای خود برای پیشبرد اهداف برنامه استفاده کنند. حسینزاده نبود نریشنهای قوی را از نقاطضعف این برنامه میداند و معتقد است، سناریوی برنامه سیاسی باید با دقت بالا و اطلاعات فوقالعادهای تنظیم شود تا بتواند حق مطلب را ادا کند. وجود متنهای ضعیف که به دنبال آن برنامهای بیمحتوا را رقم میزند، سبب عدم اعتماد مخاطبان به این برنامه و کاهش میل شنیداری آنها میشود.

طرح حساسترین و تازهترین مباحث سیاسی

حجتالاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته هستهای مجلس، میگوید: گفتوگوی سیاسی با طرح حساسترین و تازهترین مسائل روز جامعه که مورد نیاز جدی مردم است، قطعا مؤثر خواهد بود؛ اما مسالهای که در این برنامه قدری مغفول مانده این است که متأسفانه توضیحات کارشناسان حاضر در برنامه کفاف ذهن پرسشگر مخاطبان را نمیدهد. موضوعات باید بسط داده شده تا منتج به نتیجه مورد قبول مخاطبان باشد، اما گاهی شاهد هستیم موضوعات ابتر و بدون کسب نتیجهای مورد قبول رها میشود که این امر میتواند روی ذائقه مخاطبان اثر منفی داشته باشد. یکی دیگر از نقاطضعف این برنامه، جمعبندی نامناسب برنامه از سوی برخی کارشناس مجریان است که در این زمینه هم باید تدبیری درست اتخاذ شود.

دکتر حسین قاضیزاده، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی و حقوق بینالملل میگوید: حضور کارشناسمجری توانمند و مسلط به موضوع برنامه نقطه قوت برنامه است که توانسته سمت و سوی خوبی به مباحث ببخشد. وی رادیو گفتوگو را رسانهای موفق در میان دیگر رسانهها میداند و معتقد است که باید با برنامهریزی تؤام با آیندهنگری، زیربنای موفقی برای برنامههای این شبکه رادیویی ترسیم کرد تا رضایت خاطر مخاطبان جلب شده و ماحصل خوبی عاید شود.

ضرورت تعامل با نخبگان و ایجاد شبکه نخبگان

دکتر محسن محمدی، کارشناس مسائل سیاسی و استراتژیک، رادیو گفتوگو را در قیاس با دیگر رسانهها در طرح مباحث سیاسی و نخبگانی موفق ارزیابی میکند و میگوید: بهرهگیری از کارشناسان خبره، تعامل با نخبگان و ایجاد شبکه نخبگانی برای طرح مباحث گوناگون سیاسی در این شبکه ضروری است. همچنین برای جذابیت بیشتر برنامه طرح مباحث داخلی کشور لازم است تا از این طریق انسجام بیشتری را در برنامه شاهد باشیم و برای مخاطب نیز جذابیت بیشتری داشته باشد.

ابوالفضل ظهرهوند، کارشناس ارشد مسائل بینالملل و دیپلمات باسابقه کشور میگوید: حضور مجریان مسلط و انعطاف پذیر برای مدیریت نظرات مختلف و انتقال این ایدهها با توجه به حساسیتهای برنامه زنده، سبب شده تا مهمانان برنامه احساس راحتی بسیاری کنند. اما یکی از نکات منفی این برنامه عدم دقت کافی در چینش و انتخاب مهمانان است. یکی دیگر از نکات منفی برنامه عدم ریسکپذیری برنامهسازان در بیان موضوعات سیاسی مورد توجه افکار عمومی است. بنابراین باید شهامت کافی در طرح مباحث گوناگون سیاسی داشته باشند و با تمرکز کافی بر روی موضوعات گوناگون این حوزه، به واکاوی دقیق این مباحث بپردازند. گفتوگوی سیاسی از شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت 17 و 30 دقیقه تقدیم مخاطبان فرهیخته رادیو گفتوگو و علاقهمندان به مباحث سیاسی میشود.

شنوندگان میتوانند از طریق سامانه پیامکی 300001035 و شماره تماس 27861035 با این برنامه و دیگر برنامههای رادیو گفتوگو در ارتباط باشند.

زهرا قیومی

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها