مردم افغانستان دیروز برای شرکت در انتخابات پارلمانی پای صندوق‌های رای رفتند. این انتخابات که قرار بود اوایل سال ۲۰۱۵ برگزار شود، به دلایل امنیتی و اصلاحات در روند ثبت‌نام از رای‌دهندگان تا دیروز به تعویق افتاده بود. انتخابات دیروز همزمان با حملات گروه‌‌های تروریستی ازجمله طالبان بود.
کد خبر: ۱۱۷۱۷۴۰

رایگیری از ساعت 7 صبح به وقت محلی آغاز شد.
۲۱هزار صندوق اخذ رای در ۵۱۰۰ شعبه در ۳۳ولایت قرار داده شده بود. در همین حال کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد انتخابات در مراکزی که تا ساعت یک بعد از ظهر به وقت محلی باز نشود، با یک روز تأخیر برگزار خواهد شد. پارلمان افغانستان متشکل از دو مجلس مشرانو جرگه (سنا) و ولسی جرگه (مجلس نمایندگان) است. انتخابات امروز برای ولسی جرگه است و اعضای منتخب برای پنج سال حضور خواهند داشت. ۲۵۰ کرسی در مجلس نمایندگان وجود دارد که شامل ده کرسی برای عشایر و یک کرسی مشترک برای سیک و جامعه هندو میشود. ۶۸ نماینده زن هم انتخاب میشود.

اشرف غنی، رئیسجمهوری افغانستان بعد از اینکه رای خود را به صندوق انداخت، گفت: «تردیدهای فراوانی درباره برگزاری انتخابات پارلمانی وجود داشت، اما روند رایدهی بهرغم تمام چالشها با موفقیت آغاز شده است.» با این حال در غزنی به علت وجود ناامنی در برخی مناطق و بروز اختلاف میان شهرستانها، انتخابات برگزار نشد. در قندهار نیز با توجه به حمله تروریستی روز پنجشنبه گذشته که به کشته شدن ژنرال عبدالرازق اچکزی، فرمانده پلیس این استان در داخل استانداری منجر شد، انتخابات یک هفته به عقب افتاد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها