رهبر انقلاب دیروز در جمع نخبگان، بیانات مهمی در مورد نقش و تاثیرگذاری آنها در برنامه‌ریزی صحیح برای آینده پیشرفت علمی کشور و پیش‌بردن مرزهای علمی و دانش بشری مطرح کردند. ایشان همچنین توصیه‌هایی درباره لزوم مطالعه تاریخی در کنار سایر حوزه‌ها به نخبگان داشتند.
کد خبر: ۱۱۷۱۲۱۹

باید توجه داشته باشیم که پیشرفت علمی و جلو بردن مرزهای دانش کار عمومی دانشگاه‌ها است، همان‌طور که پس از انقلاب در زمینه‌های سدسازی، هوافضا، سلول‌های بنیادی و حتی تولید علم دنیا پیشرفت‌های خوبی داشتیم. اما نخبگان در کنار این موارد باید تلاش کنند فعالیت‌های آنها زیرپرچم عدالتخواهی باشد و همچنین رسیدگی به مسائل مردم و رفع مشکلات جامعه مورد توجه برنامه‌های آینده دانشگاه و نخبگان علمی باشد؛ بنابراین همان‌طور که منابع انسانی خوب و پیشرونده، ثروت محسوب می‌شوند باید به فکر رفع مشکلات مردم، تقویت هویت ملی و آرمان‌خواهی میان نخبگان هم باشیم، چرا که جوانان نخبه ما، ایرانی و مسلمان هستند و هویت ملی دارند، بنابراین باید به آرمان و تاریخ خود افتخار کنند.

نخبگان باید مراقبت کرده و از مسؤولیت‌های خودشان به‌واسطه نخبه بودن غافل نشوند، چرا که یکی از اقدامات نخبگان ‌باید توجه به هویت ملی و آرمانگرایی باشد. آنها نباید از مسؤولیت‌هایی که به‌واسطه نخبه بودن بر دوش‌شان گذاشته شده است، غافل شوند. نخبگان نباید صرفا در فضای تخصصی‌علمی خود غرق شوند و می‌بایست به مسائل مورد اهمیت در جامعه از جمله عدالت، پیشرفت، استقلال و... توجه داشته باشند.

نکته دیگر این است که باید در روابط علمی با کشورها به جای غرب، به تعامل با کشورهای شرقی از جمله چین، ژاپن و... که رشد جهشی داشتند، توجه کنیم، چرا که امکان انتقال تکنولوژی از کشورهای غربی وجود ندارد، آنها نگاه متکبرانه‌ای دارند و به هر میزانی که با آنها همراهی کنیم سودی برای ما نخواهد داشت. در تعاملات بین‌المللی که معاونت علمی با کشورهای مختلف داشته، توفیقات ما در زمینه تعاملات علمی و صادرات خدمات دانش‌بنیان در کشورهای شرق و همسایگان بیشتر بوده است، بنابراین نگاه به شرق به‌جای غرب باید فراروی حرکت نخبگان و مسؤولان مربوط باشد.

همچنین باید در نظر داشته باشیم که کشورهای غربی همیشه نگاه استعماری داشته‌اند و آن خوی استکباری همچنان میان مسؤولان آنها وجود دارد، بنابراین در صورتی که در روابط علمی نگاهمان به غرب باشد، مفاهیمی مانند عدالت و استقلال ارزش خود را از دست خواهند داد. از سوی دیگر اگر در روابط علمی نگاه به شرق داشته باشیم در مسیر رشد جهشی قرار خواهیم گرفت.‌

پرویز کرمی

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها