آبان سال گذشته زمین زیر پای مردم کرمانشاه لرزید و ویرانی‌های بسیاری برایشان به بار آورد. ویرانی‌هایی که هنوز هم بعد از گذشت نزدیک 11 ماه از وقوع زلزله، با زندگی اهالی این استان گره خورده است.
کد خبر: ۱۱۷۱۱۹۶

با این وجود، از همان ماه‌های اول بعد از زمین‌لرزه و از وقتی که نیازهای اولیه آسیب‌دیدگان برطرف شد، گروه‌های مردمی بسیاری به فکر ساخت خانه‌های تخریب‌شده افتادند. در این میان، برخی گروه‌های جهادی دانشجویی هم در کنار دیگر گروه‌های داوطلب، به یاری زلزله‌زدگان شتافتند و واحدهای مسکونی بسیاری را بخصوص در روستاهای استان کرمانشاه بنا کردند. گروه جهادی «نامیرا» از دانشگاه آزاد اسلامی تهران شرق از جمله این گروه‌هاست. اعضای این گروه تا امروز چهار اردوی جهادی را در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه برگزار کرده و ده‌ها سرویس بهداشتی و حمام را برای اهالی روستاهای شهرستان سرپل ذهاب ساخته‌ است.

ساخت سرویس‌های بهداشتی و حمام، تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های گروه جهادی «نامیرا» در مناطق زلزله‌زده است. اعضای این گروه همچنین بهار امسال با برپایی یک اردوی جهادی، دو واحد مسکونی را نیز در روستای صد‌در‌صد تخریب‌شده کوئیک بنا کردند. فعالیتی که امیر سالار الیاسی، مسؤول گروه جهادی نامیرا از آن به عنوان مهم‌ترین اقدام این گروه از زمان شکل‌گیری‌اش یاد می‌کند.

الیاسی در ماه‌های گذشته بارها برای انجام فعالیت‌های جهادی به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه سفر کرده و روند بازسازی این مناطق را از نزدیک دیده است. او درباره آخرین مشاهدات خود از این روند به جام‌جم می‌گوید: وضعیت بازسازی واحدهای مسکونی زلزله‌زده در روستاهای استان کرمانشاه بهتر از شهرهای آن است، زیرا اکنون بیشتر خانه‌های تخریب‌شده روستاییان ساخته شده، اما در شهرها کار بازسازی واحدهای مسکونی چندان پیش نرفته و می‌توان گفت اوضاع فعلی خانه‌های تخریب‌شده شهری، آنچنان تفاوتی با روزهای اول بعد از زلزله ندارد.

با این حال، مسؤول این گروه جهادی معتقد است که با وجود کمبود امکانات و کم‌توجهی مسؤولان نسبت به مشکلات اهالی مناطق زلزله‌زده، روال عادی زندگی در این مناطق در جریان است و بیشتر مردم کسب و کار همیشگی خود را پیش گرفته‌اند. البته به گفته الیاسی، نباید از این نکته غافل شد که مردم آسیب‌دیده استان کرمانشاه هنوز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و گلایه‌هایشان نسبت به تعلل مسؤولان در پرداخت تسهیلات بازسازی واحدهای مسکونی و وام‌های اشتغالزایی باقی است. به همین دلیل لازم است مسؤولان با حضور میدانی در میان مردم آسیب‌دیده کرمانشاه، گلایه‌هایشان را بشنوند و تا حد امکان برای رفع مشکلاتشان تلاش کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها