رئیس‌پلیس فتا درباره افزایش جرایم اخلاقی در فضای مجازی هشدار داد

نقشه متهم سکه ثامن برای فرار چه بود؟

جزئیات فرار و دستگیری متهم پرونده سکه ثامن، افزایش جرایم اخلاقی در فضای مجازی، برخورد با سایت‌های متخلف در بازار ارز و سکه و مهم‌ترین جرایم سال 97 در فضای سایبر مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در نشست خبری رئیس‌پلیس فتای کشور بود.
کد خبر: ۱۱۶۹۸۸۴

به گزارش جام‌جم، سردار سید کمال هادیانفر دیروز همچنین از اعلام تحت تعقیب برای وحید خزایی خبر داد و افزود: مدیران سایت‌های دیوار و شیپور را به پلیس فتا احضار کردیم و تذکرات لازم را به آنها دادیم.

سردار هادیانفر در ابتدای نشست خود با خبرنگاران با تشریح جزئیات فعالیت سکه ثامن و عملیات پلیس فتا برای دستگیری متهم اصلی و همدستانش گفت: متهم اصلی این پرونده از حدود دو سال قبل فعالیت خود را با مجوز اتحادیه طلای شهرستان بناب آغاز کرد و ابتدا فعالیتش در زمینه خرید طلای خرد بود و پس از آن مشغول به خرید سکه شد. متهم در ادامه فعالیت خود را به فضای مجازی و دیگر شهرهای کشور از جمله تهران گسترش داد.

وی افزود: متهم با گسترش فعالیتش در تبریز، مشهد و تهران، بیش از 6000عضو گرفت و از این تعداد 6000 نفر در این سایت تراکنش مالی داشتند. در این سایت فضایی تحت عنوان سیگنال ایجاد شده بود تا کاربران بیشتر فعالیت کنند و افراد موفق در سایت معرفی میشدند. در این میان فردی شناسایی شد که صد میلیون سرمایهگذاری کرده و بعد از سه ماه سرمایهاش به هفت میلیارد افزایش یافته بود.

رئیسپلیس فتای کشور تاکید کرد: بحث تبادل سکه در این سایت بهصورت فیزیکی نبود و فقط پول
رد و بدل میشد. این فرد سایت را به حالت یک سایت قماربازی تبدیل کرده و افراد تنها امتیاز سکه را تحت عنوان ثامن خریداری میکردند. متهم برای طراحی این سایت هفت میلیارد تومان هزینه کرده بود.

در حالی که تراکنش مالی این سایت ده تا 15 هزار میلیارد تومان اعلام شده بود، هادیانفر این موضوع را رد کرد و گفت: براساس گزارشهای ما ۱۷۰۰میلیارد تومان تراکنش بود که تاکنون ۱۸۰۰ نفر از مالباختگان آن شناسایی شده و به فتا یا مرجع قضایی مراجعه کردهاند. البته تعداد شکات رو به افزایش است.بررسی شکایتها نشان داد، افراد بین ده میلیون تا ده میلیارد تومان در این سایت سرمایهگذاری کرده بودند.

نقشه‌‌ای برای فرار

رئیسپلیس فتای ناجا با تشریح نقشه متهم برای فرار از کشور گفت: این فرد با برنامهریزی ۲۳ شهریور به دبی رفته و از آنجا به کشور ثالث گریخته بود که با هماهنگی به موقع پلیس فتا، دستگاه قضایی و دستگاه دیپلماسی دستگیر و به کشور منتقل شد. متهم از مدتها قبل برنامه فرار خود و همسرش را چیده بود.

پس از دستگیری اعلام کرد که زمان فرارش از کشور را طوری برنامهریزی کرده بود که کشور درگیر تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی باشد و فکر نمیکرد در این تعطیلات از سوی پلیس رصد شود.

وی افزود: برای همسر این متهم نیز حکم استرداد صادر شده بود که در فرودگاه تبریز دستگیر شد. این زوج در 31 بانک کشور حساب داشتند که با مسدود کردن این حسابها 80 میلیارد تومان توقیف شد. تاکنون شش نفر از همدستان او دستگیر شدهاند که تحقیقات از متهمان ادامه دارد.

ثبت شرکت در کانادا

هادیانفر با اشاره به نقشه فرار متهم به کانادا گفت: مدیرعامل فراری شرکت از قبل با ثبت شرکتهایی در کانادا قصد سفر به این کشور را داشت که قبل از اجرای نقشهاش در خانهای که برای اقامت اجاره کرده بود، دستگیر شد. او وقتی فهمید پلیس در تعقیبش است، پیامی در کانالش منتشر کرد که در ایران است و بزودی پولها را بازمیگرداند که بررسی محل ارسال پیام از سوی پلیس رصد شد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه به نظر میرسد مقامات غیردولتی راحتتر از مقامات دولتی فراری از کشور دستگیر میشوند چرا که در مورد خاوری چنین اقداماتی انجام نشد، گفت: از نظر پلیس مجرم، مجرم است و فرقی نمیکند چه مقامی داشته باشد. بنابراین مجرم فراری دولتی و غیردولتی نداریم، اما اگر هماهنگیها بهتر انجام شده بود قطعا در موارد دیگر به نتایجی نیز میرسیدیم.

رئیسپلیس فتا در پایان این بخش از سخنانش از شناسایی هشت سایت مشابه خبر داد.

رشد جرایم فضای مجازی

رئیسپلیس فتای کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت جرایم فضای مجازی و کشف آن در شش ماهه نخست امسال گفت: در شش ماهه امسال ۲۶ هزارو ۹۶۲ پرونده در پلیس فتا تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد رشد داشته که 70 درصد این پروندهها از سوی پلیس کشف شده است.

وی به مخفی بودن هویت مجرمان در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: اغلب مجرمان با هویت جعلی اقدام به ارتکاب جرایم در این فضا میکنند. این در حالی است که ۹۶ درصد مردم کشور ما مشکلی با احراز هویت خود در فضای مجازی ندارند. تهران بزرگ، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و مازندران بیشترین جرایم فضای مجازی را به خود اختصاص دادهاند و در عین حال کمترین جرایم فضای مجازی نیز به ترتیب مربوط به استانهای گلستان، سیستان وبلوچستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و منطقه ویژه کیش است.

روند افزایشی جرایم اخلاقی

هادیانفر بیشترین انگیزهها در فضای مجازی را به ترتیب، کسب منافع مالی از طریق برداشت غیرمجاز، انتقامجویی و حسادت در قالب تسویه‌‌حسابهای شخصی و جرایم ضداخلاقی اعلام کرد و گفت: ۲۳درصد جرایم در شش ماهه امسال مربوط به مباحث غیراخلاقی بوده است. این آمار در حال افزایش است به طوری که ۱۳ هزار و ۶۳۵ پرونده در این زمینه تشکیل شده است. عمده این جرایم در فضای تلگرام و اینستاگرام رخ داده است. وی درباره مدرک تحصیلی مرتکبان جرایم ضداخلاقی در فضای مجازی گفت: ۷۲درصد این افراد مدرک دیپلم و زیر دیپلم، کمتر از ۵درصد مدرک کارشناسی داشته و کمتر از یک درصد نیز دارای مدرک دکتری بودهاند که نشان میدهد هرچه مدرک تحصیلی و اشتغال افراد افزایش یابد میزان ارتکاب جرایم اخلاقی از سوی افراد نیز کاهش مییابد. وی افزود: ۶۲ درصد مرتکبان جرایم غیراخلاقی در فضای مجازی ۲۱ تا ۴۰ سال سن داشتند، ۶۴ درصد این جرایم در تلگرام رخ داده است و علیرغم آنکه هاتگرام و طلاگرام نیز فعالیت دارند مواردی بود که ما تذکر دادیم، اما محتوای مجرمانه باقی مانده است.

شناسایی هکر تلویزیون فرودگاهها

رئیسپلیس فتا از شناسایی رخنههای امنیتی در سایتهای حساس خبر داد و گفت: بر این اساس در نیمه نخست امسال ۳۰ حفره را در این سایتها شناسایی کرده و به مقامات بالا اعلام کردیم و همچنین موفق شدیم تا حمله سایبری به فرودگاه در مشهد و تبریز را شناسایی کرده و عامل آن را دستگیر کنیم. وی درباره اقدامات پلیس فتا درباره سایتها و کانالهای ارز و سکه نیز اظهار کرد: ۱۳۸۱ سایت، کانال و گروه که اقدام به اعلام قیمت ارز و سکه کرده بودند شناسایی شده که ۵۲۲ مورد آن محدود شد و ۲۰۰ مورد آن نیز به آگاهی معرفی شده و تعداد دیگر نیز فعالیتی ندارند. همچنین مسؤولان ۲۴سایت نیز با هماهنگی مقام قضایی به پلیس احضار شده و برایشان پرونده تشکیل داده شد. تعدادی از این سایتها نیز در خارج از کشور فعالیت دارند. همچنین با کانال گمرک که اقدام به اعلام نرخ ارز کرده بود برخورد شد. آنها به ما اعلام کردند که نرخ معیار واردات و صادرات اعلام میکنند اما طبق قانون تنها بانک مرکزی وظیفه اعلام نرخ ارز را دارد که در همین راستا با آنها برخورد شد.

وحید خزایی تحت رصد پلیس

رئیس پلیس فتا درباره اقدامات مجرمانه وحید خزایی در خارج از کشور و فعالیتش در فضای مجازی نیز گفت: از همان ابتدا توصیه ما این بود که برای این فرد قرار وثیقه سبک صادر نشود اما به هر حال فعالیت این فرد تحت رصد پلیس است و اقدامات ما در مورد این فرد در حال انجام است. برای او اعلام تحتتعقیب شده است. هادیانفر در پاسخ به پرسشی درباره فعالیتهای سایتهای همسریابی نیز گفت: هنوز سایتهای همسریابی و صیغه در کشور فعالیت میکنند، اما هیچ متولیای برایشان وجود ندارد. وی درباره اقدامات مجرمانه صورت گرفته در سایت دیوار و شیپور هم گفت: مدیران این شرکتها را احضار کردیم و خواستیم اقداماتی را که باعث ارتکاب جرم در این سایتها میشود حذف کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها