گفت‌وگو با سردبیر «چهل‌وهشت»

برنامه‌ای برای طرح موضوعات تاریخ سیاسی

حسن روزی‌طلب سردبیر برنامه تلویزیونی چهل‌وهشت است؛ برنامه‌ای به مناسبت هشت سال دفاع مقدس در آستانه ‌40سالگی انقلاب اسلامی که می‌کوشد زوایایی کمتر گفته شده از این جنگ تحمیلی را به روایت درآورد و در گفت‌وگو با چهره‌های فعال در آن زمان، به رمزگشایی و تحلیل آن بپردازد. برنامه‌ای با اجرای مسعود ده‌نمکی که به مناسبت هفته دفاع مقدس از شبکه چهار سیما روی آنتن رفت و پخش آن تازه به پایان رسیده است.
کد خبر: ۱۱۶۸۷۵۱

روزیطلب در گفتوگو با جامجم با اشاره به چرایی ساخت این برنامه، لزوم پرداختن چند باره به موضوع جنگ تحمیلی و نیازی که نسبت به ساخت چهلوهشت احساس میشد، میگوید: اول اینکه خود موضوع جنگ اهمیت زیادی در تاریخ معاصر دارد؛ به گونهای که زندگی ایرانیان به قبل و بعد از آن تقسیم میشود و تاثیر زیادی روی جامعه ایرانی گذاشته است. دلیل ثانویمان هم دعوت گروه اجتماعی شبکه چهار سیما بود که نسبت به ساخته شدن این برنامه تاکیدی ویژه داشتند. این سردبیر تلویزیونی با اشاره به چرایی پرداخت این موضوع و انتخاب موضوعات هر قسمت از برنامه هم تاکید میکند: به ازای هر روز دفاع مقدس، به ازای هر رزمنده و به ازای هر خانواده درگیر در جنگ، زوایای پنهانی در این جنگ تحمیلی وجود دارد که از منظر ما قابلیت روایت و بازگو شدن را داشت.

مجری برنامه تلویزیونی چهلوهشت مسعود دهنمکی بود. کارگردان فیلمهای سینمایی چون اخراجیها و رسوایی که تقریبأ هیچگاه اطرافش خالی از حاشیه نبوده و جزو چهرههای جنجالی سالهای اخیر در حوزه فرهنگ و هنر بوده است. روزیطلب با اشاره به انتخاب دهنمکی در مقام مجری برنامه توضیح میدهد: آقای دهنمکی یک فرد رسانهشناس دقیق و مبتحر است. ابتدا ما هم تصور نمیکردیم که ایشان پیشنهاد ما را برای اجرای چهلوهشت بپذیرند، اما موضوع برنامه که دفاع مقدس بود و اشتراک نگاه ما و آقای دهنمکی که دفاع مقدس را محل وفاق ایرانیان میدانست، موجب شد که ایشان با تواضع پیشنهاد ما را بپذیرند. چهلوهشت در این مدت میزبان مهمانان متفاوتی هم بوده است. روزیطلب از روال انتخاب و دعوت از این مهمانان هم اینطور میگوید که: در ابتدای امر یک فهرست حدودا 20 نفری تهیه و از این افراد انتخاب شده برای حضور در برنامه دعوت شد؛ اما ضیق وقت موجب شد که فرصت پیگیری موجود نباشد. روزیطلب تاکید میکند: اکثر مهمانها محورهای سوالات را از قبل دریافت میکردند، اما آقای دهنمکی به خاطر تسلطی که بر موضوع دفاع مقدس داشتند، با مهمانها وارد چالش و مباحثه میشدند و برنامه به این منوال به پیش میرفت.

این سردبیر تلویزیونی در انتها با اشاره به میزان استقبال از برنامه و موفقیتش هم میگوید: چهلوهشت بیش از آن که ما تصور میکردیم دیده شد و انشاءا... تولید و روی آنتن رفتن این برنامه زمینهای باشد برای طرح دوباره موضوعات تاریخ سیاسی کشور در تلویزیون و این مسیر را در برنامههای دیگر هم شاهد باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها