انتقاد دبیر جشنواره فیلم مقاومت از عملکرد هیأت انتخاب فیلم برای اسکار

نامزد کردن «تنگه ابوقریب» برای اسکار نمایشی بود

محمد خزاعی، دبیر جشنواره فیلم مقاومت، در حاشیه نشست این جشنواره در گفت‌وگو با جام‌جم پیرامون نمایش آثار آن در کشورهای منطقه و این که آیا رایزنی‌هایی تا‌کنون صورت گرفته یا نه، بیان کرد: تا‌کنون صحبت‌ها و مذاکراتی با برخی از کشورها شده است، اما در ادامه حداقل موضوعی که وجود دارد این است که باید اعتبارات این امر فراهم شود تا بتوانیم این مذاکرات را ادامه دهیم، چراکه در نهایت این است که کشور میزبان می‌گوید من شرایطی را ایجاد می‌کنم که در طول آن اقدامات و هزینه‌هایی که قرار است صرف شود را می‌پذیرم، اما در این‌جا باز هم هزینه‌هایی وجود دارد که باید در دستور کار قرار بگیرد.
کد خبر: ۱۱۶۷۹۲۴

او ادامه داد: در مجموع برای آن که مشکل اقتصادی که برای جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت وجود دارد، باعث میشود که به حداقل برنامههای خودش اکتفا کند. به عنوان نمونه تاکنون ما رایزنیهایی را با کشورهای لبنان و سوریه داشتیم و آنها پذیرفتهاند که در برگزاری جشنواره و هفتههای فیلم مشارکت داشته باشند، اما در داخل کشور با توجه به محدودیتهای مالی شرایطی ایجاد شده که این امر در دستور ما قرار نمیگیرد، مگر آن که در این یک ماه باقی مانده بتوانیم از نهادها و سازمانها حمایت بگیریم و پولی جذب کنیم تا چنین اتفاقی رخ دهد. با این حال ما تمام تلاشمان را میکنیم تا بتوانیم این فعالیت را در حوزه نمایش آثار جشنواره حداقل در بعضی کشورهاداشته باشیم، من اگر جای برخی مسؤولان بودم، بعد از صحبتهایی که رهبری درباره توسعه این دست رویدادها مطرح کردند، تلاش میکردم که در حد امکان چنین اتفاقی رخ دهد. اما فعلا و تا این لحظه به دلیل همان مشکلاتی که به آن اشاره کردم، ازجمله مسائل مالی با کشوری در اینباره به قطعیت نرسیدیم و شاید بعد از برگزاری چنین کنفرانسی و آغاز کار، خود آنها هم مشتاق شوند تا این تعامل اتفاق بیفتد.

جذب اسپانسر حساسیتبرانگیز است

جذب حمایت و اسپانسر هم از موضوعات دیگری بود که او دربارهاش گفت: ما بر مبنای اساسنامهای که وجود دارد، در این جشنواره نمیتوانیم کمکهای خارجی را قبول کنیم چون این جشنواره داخلی و با اهداف مشخصی است، در این میان تنها میتوانیم مشارکت در حوزه فیلمها را داشته باشیم. در جشنواره مقاومت به طور کلی جذب اسپانسر به دلیل نگاهها و حساسیتهایی که وجود دارد، دشوار است ولی اخیرا به دلیل شرایط موجود و کمبودهایی که داریم به دنبال جلب این حمایت از نهادهای داخلی هستیم.

خزاعی همچنین در خصوص برنامهریزی برای نمایش حداکثری آثار به دلیل محدودیت زمانی جشنواره به جامجم گفت: بله، قطعا نمایش هزار و هفتصد و خردهای اثر در سینما و فضای محدودی مثل فلسطین با توجه به جلسات نقد و بررسی آن، ممکن نیست و تعداد محدودی را میتوانیم در این مدت نمایش دهیم. با این وجود برای آثار خارجی برنامهای را در نظر داریم تا بعد از جشنواره آنها را در برنامههایی مثل سینما روایت و دیگر فضاها، با زیرنویس نمایش دهیم، ولی برای آثار داخلی چنین برنامهای وجود ندارد چون برخی از آنها در دیگر جشنوارهها نیز به نمایش درمیآیند و خود فیلمساز هم تلاش میکند تا محلهایی را برای عرضه آثارش فراهم کند.

حرکت هیات انتخاب اسکار نمایشی بود

تهیهکننده «به وقت شام» در بخش دیگری از این گپ و گفت، در پاسخ به این که چه نقد و نظری درباره عدم راهیابی این فیلم به اسکار دارد و این که چه ملاحظاتی باید در این باره رخ میداد که اتفاق نیفتاد، بیان کرد: ابتدا باید بگویم که به طور کلی بحث من در این باره تنها به وقت شام نیست، چون این فیلم امسال بود و ممکن است سال دیگر اثر دیگری درگیر چنین ماجرایی شود، صحبت من این است که باید یک آییننامه مشخصی برای ارسال آثارمان در عرصه بینالمللی بویژه اسکار داشته باشیم. به عنوان نمونه با رویکرد و سیاستهایی که جشنوارهای مثل اسکار دارد، اصلا باید دید که حضور در چنین جشنوارههایی چقدر به ما کمک میکند و اگر حضور نداشته باشیم چه میشود. اصلا چه نوع فیلمهایی را باید با برنامهریزی به حضور در این رویداد تشویق کنیم. به همین دلیل آییننامه ارسال فیلم به جشنوارههای خارجی باید در دستورکار قرار بگیرد. البته که خیلی اوقات خود فیلمسازها برای نمایش این آثار برنامهریزی میکنند، اما حداقل برای اسکار نمایندگانی از ایران ابتدا آن را قضاوت میکنند.

او اضافه کرد: اگر من الان تنها از به وقت شام بگویم، میگویند که چون فیلم خودش بوده این صحبتها را مطرح کرده و دارد از آن دفاع میکند، اما قبل از آن که نتایج اعلام شود من گفتم که چنین جسارتی را در هیأت انتخاب نمیبینیم که این فیلم را انتخاب کنند، چون آنها ملاحظات خودشان را دارند و ملاحظاتی که آنها درنظر میگیرند با چیزی که حداقل برای سینمای انقلاب مطرح میشود، مقداری متفاوت است.

بر همین اساس من مطمئن بودم که به وقت شام عرضه نمیشود و تعجب هم کردم که چرا «تنگه ابوقریب» جزو کاندیدایشان بود. انگار که میخواستند این فضا را ایجاد کنند که ما فیلمی با مضمون دفاع مقدس را هم دیدیم، اقدامی که صرفا نمایشی بود. در این بین یکی از دوستان هیأت انتخاب گفت که این فیلم نمیتواند در عرصه اکران عمومی در آمریکا شانسی داشته باشد و من پاسخ دادم که خیلی از فیلمها نمیتوانند، اما برای نمایش چند هفتهای آن میتوانستیم با یک کمپانی رایزنی کنیم و بگوییم که این فیلم کاندیدای مدنظر ماست، شما میتوانید شرایطی برای آن ایجاد کنید یا خیر؟! این در حالی است که شما (هیأت انتخاب) حتی آن را در بین کاندیدا هم نگذاشتید و از کنارش عبور کردید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها