نتایج اولیه و غیررسمی انتخابات پارلمانی منطقه کردستان عراق بیانگر پیشتازی حزب دموکرات کردستان است. مشارکت در این انتخابات بیش از 57 درصد اعلام شده است. گزارشگران می‌گویند حزب دموکرات کردستان با بیش از 42 درصد در صدر این انتخابات قرار داشته است. پس از آن حزب اتحادیه میهنی با 20 درصد آرا و حزب گوران 13 درصد، حزب الجیل الجدید 9 درصد، حزب الجماعه الاسلامیه 7 درصد و تحالف نحو‌الاصلاح 5درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. هنوز نتایج نهایی این انتخابات اعلام نشده است. پارلمان منطقه کردستان ۱۱۱ کرسی دارد که 11 کرسی آن به اقلیت‌های قومی و دینی اختصاص یافته است. پارلمان کردستان عراق بزودی در باره ریاست اقلیم نیز تصمیم‌گیری خواهد کرد. انتظار می‌رود یک بار دیگر مسعود بارزانی به ریاست اقلیم تعیین شود. تا به حال چندین بار مخالفان بارزانی از او خواسته‌اند از قدرت کناره بگیرد، اما او به بهانه‌های مختلف از این کار سرباز زده است.
کد خبر: ۱۱۶۷۷۵۹

همزمان با اعلام این نتایج پارلمان عراق نیز روز گذشته جلسه جدیدی را در بغداد تشکیل داد تا رئیسجمهور آینده این کشور را تعیین کند. این درحالی است که همچنان اختلافات گستردهای بین کردها بر سر تعیین نامزد ریاست جمهوری وجود دارد. درحالی که حزب اتحادیه میهنی برهم صالح را برای این مقام پیشنهاد کرده حزب دموکرات کردستان آن را نپذیرفته و در عوض فواد حسین را نامزد خود معرفی کرده است. در خبری دیروز اعلام شد ائتلاف سازندگی به رهبری فهرست الفتح در نشستی که با حضور هادی العامری و نوری مالکی داشت تاکید کرد، با کاندیداتوری فواد حسین برای سمت ریاست جمهوری موافق است. طبق قانون اساسی عراق، رئیسجمهور باید طی یک ماه پس از جلسه اول پارلمان جدید انتخاب شود. طبق این قانون مهلت پارلمان دوم اکتبر (امروز) به پایان میرسد.

طی روزهای گذشته برهم صالح از شانس بیشتری نسبت به رقبایش برخوردار بود، اما به نظر میرسد اظهارات همسر جلال طالبانی او را از ادامه رقابتها محروم کرده باشد. به گزارش شبکه رووداو، هیرو ابراهیم احمد، همسر جلال طالبانی و عضو دفتر سیاسی اتحاد میهنی کردستان عراق گفته است: در این مرحله لازم است ائتلاف میان کردها ادامه داشته باشد تا بتوانیم دستاوردهایمان را حفظ کنیم. پیش از این پایگاه خبری شبکه «NRT» در گزارشی از توافق مسعود بارزانی و هیرو ابراهیم برای جلوگیری از ریاست جمهوری برهم صالح خبر داده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها