ناشنوایی ‌معلولیت پنهان نامیده می‌شود چرا که معلولیت افراد جسمی و حرکتی کاملا مشخص است. در حال حاضر 17 درصد معلولان تحت پوشش بهزیستی کشور را افراد ناشنوا و کم‌شنوا تشکیل می‌دهند. 83 مرکز روزانه نیز در زمینه‌های مختلف به افراد ناشنوا و کم‌شنوا خدماتی مانند حرفه‌آموزی و توانمند‌سازی ارائه می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۶۷۱۳۸

در سال 3000 فرد دچار معلولیت متولد میشود و در سالهای اخیر با اجرای طرح غربالگری شنوایی از تشدید معلولیت شنوایی جلوگیری شده است. سالانه در کشور یک میلیون و 230 هزار نوزاد متولد میشوند، از این تعداد حدود 90 درصدشان تحت غربالگری شنوایی قرار میگیرند.

حدود ۵۰ درصد ناشنوایی و کمشنوایی ژنتیکی است و ۵۰ درصد دیگر مربوط به علل اکتسابی و ناشناخته است. با توجه به کاهش ازدواجهای فامیلی عوامل ژنتیکی در بحث ناشنوایی کمتر شده و بیشتر عوامل اکتسابی تاثیرگذار است.

از میان یک میلیون و ۴۳۴ هزار و ۸۸۴ معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی ۱۷ درصد آنها معادل ۲۴۵ هزار و ۸۱ نفر دارای معلولیت کمشنوایی و ناشنوایی هستند. همچنین ۶۳۷ هزار و ۴۶۱ مددجوی معلول معادل ۵۶۵هزار و ۵۸۲ خانوار از سازمان مستمری میگیرند که ۵۴ هزار و ۸۱۱ نفر آنها معلولان ناشنوا و کمشنوا هستند.

سازمان بهزیستی در هر زمینهای که افراد معلول فعالیت میکنند حمایتهای لازم را انجام داده است، ۳۵ هزار و ۴۲۰ معلول دانشجوی تحت پوشش حوزه توانبخشی بهزیستی قرار دارند که 6244 نفر آنها ناشنوا و کمشنوا هستند.

۱۲۶۷ مرکز توانبخشی ویژه معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی فعالیت میکنند که از این میان ۸۳ مرکز خاص افراد ناشنوا و کمشنواست. یکهزار شخص دچار معلولیت از خدمات مراکز روزانه، حرفه آموزی و کارگاههای تولیدی حمایتی برخوردار هستند که ۳۴۱۸نفر آنها یعنی حدود 7درصدشان افراد ناشنوا و کمشنوا هستند.

۴۰ هزار و ۹۴۶ معلول یارانه دریافت میکنند که 2624 نفر آنها نابینا و ناشنوا هستند.

این در حالی است که زبان اشاره ناشنوایان و کمشنوایان در حال حاضر در کشور به رسمیت شناخته نشده است، سازمان بهزیستی در تلاش است تا با تدوین‌‌ لایحهای این زبان را به عنوان زبان اشاره ملی به ثبت برساند.

حسین نحوینژاد

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها