محققان کشورمان با به‌کارگیری اصول انرژی امواج، امکان استحصال انرژی برق از دریای خزر را برمبنای تئوری «نهنگ مقتدر» برآورد کردند. به گزارش جام‌جم و به نقل از مهر، امروزه در دنیا، رویکرد استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، به امری معمول بدل گشته و کشورهای پیشرفته، بهره‌برداری زیادی را از این انرژی‌ها به ثبت رسانده‌اند. محققان کشورمان با به‌کارگیری اصول یکی از مهم‌ترین این انرژی‌ها یعنی انرژی امواج، سعی کرده اند امکان استحصال این انرژی از دریای خزر را برآورد کنند.
کد خبر: ۱۱۶۶۸۹۵

سالها پیش، مرکز علوم و فناوری ژاپن بهمنظور تأمین انرژی جهت صنایع ماهیگیری که در محدوده ساحل فعالیت میکردند، تلاش کرد تا در زمینه استحصال انرژی از دریا بهطورجدی وارد عمل شود. این مرکز بطور ویژه از سال 1366 فعالیت خود را در مورد دستگاه مایتی وال (Mighty whale)
به معنی نهنگ مقتدر) آغاز کرد.

محققان کشورمان، با توجه به اهمیت تولید انرژی‌های نو بویژه با استفاده از امواج دریایی، در این خصوص پژوهشی را به انجام رسانده‌اند که در آن، پتانسیل دستگاه مایتی وال برای تولید انرژی الکتریکی از امواج دریای خزر بررسی شده است. برای انجام تحقیق کاربردی مورد اشاره، پژوهشگران دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران به‌عنوان مجریان پژوهش، اطلاعات مربوط به مشخصات امواج مربوط به دو ایستگاه نکا و امیرآباد را که توسط پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی در طی یک سال ثبت شده بود، تهیه کرده و سپس درصد فراوانی دوره زمانی و ارتفاع موج در هر فصل را محاسبه و جدول‌بندی کردند تا براساس آن، قابلیت دستگاه فوق مورد بررسی قرار گیرد. نتایج بررسی‌های این پژوهشگران نشان می‌دهد میزان تولید توان نمونه اولیه، 37/6 کیلووات به ازای هر ساعت بوده که این مقدار به دوره زمانی وابسته است. بر این اساس، بازدهی این دستگاه در ارتفاع‌های مختلف در دوره زمانی ۶ تا ۸ ثانیه دارای مقادیر بیشتر از ۱۰ درصد و در حدود ۷ ثانیه دارای بیشترین مقدار خود خواهند بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها