در گرامیداشت دهه اول محرم،‌ هر روز به‌صورت نمادین به نام یکی از حماسه‌سازان واقعه عاشورا نام‌گذاری شده و بر همین نسق، روزی هم به نام حضرت قاسم(ع) مزین شده که بنا بر برخی روایات، پیش از ورود به عرصه نبرد در روز عاشورا، به حجله عروس خود نشست و تنها ساعاتی پس از آن‌که لباس دامادی بر تن کرد، رخت شهادت پوشید. از این‌رو، هر ساله علاوه بر اجرای تعزیه با موضوع عروسی حضرت قاسم(ع) در نقاط مختلف، مراسمی ویژه با یاد این شهید نوجوان در سراسر کشور برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۱۶۵۰۰۱

این مراسم در خوزستان با نام سنتی سینی‌گردانی یا عروسی حضرت قاسم(ع)، در هشتم محرم،‌ در شهرهای این استان و نیز در بندرماهشهر که این رسم به نام آن در فهرست آثار ناملموس به ثبت ملی رسیده، برگزار می‌شود. همین رسم با اندکی تفاوت توسط مهاجران آبادانی و خرمشهری در بندر کنگان استان بوشهر در قالب مراسم ازدواجی نمادین با طبق و سینیهایی پر از شیرینی برگزار می‌شود.

در هرمزگان اما طی مراسم تابوت‌گردانی و حجله‌گردانی که به آن نخل‌گردانی هم گفته می‌شود، مراسم حنابندان این حضرت بازسازی می‌شود. اما کمی آن‌طرف‌تر در حاشیه جنوب شرقی ایران، زنان پاکستانی مقیم چابهار، با بستن حجله حضرت قاسم(ع) برای او عزاداری می‌کنند.

خانواده‌های عزادار ابیانه اما در این روز، در پیشگاه خانه خود،‌ خیرات و نذری می‌گذارند و «علم قاسم» که در جلوی جمعیت تسلیت‌گو به این خانواده‌ها به حرکت درمی‌آید، در شهر گردانده می‌شود.

اما در استان غربی ایلام، زنان در چایینه (سینه‌زنی) قاسم، بر تن دختری جوان و ازدواج‌نکرده لباس عروسی می‌پوشانند و پس از آن چایینه‌خوان‌ها، این رسم را بجا می‌آورند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها