گفت‌وگو با دکتر کریم امیری سرپرست بهداشت بیمای‌های دامی درسازمان دامپزشکی

اصول ذبح بهداشتی دام برای تهیه نذری

کشتار دام درمکانی غیر از کشتارگاه با چه مخاطرات بهداشتی و سلامت همراه است؟
کد خبر: ۱۱۶۴۹۷۴

کشتار دام به روشهای غیربهداشتی، به چند دلیل احتمال انتقال بیماریهای مشترک بین انسان و دام را افزایش میدهد. اول اینکه دام در کشتارگاه درمان میشود و مشکلی برای سلامت انسان ایجاد نمیکند.لاشه دام بیمار در کشتارگاه میماند و وارد چرخه تولید و توزیع مواد غذایی نمیشود. نباید به ظاهر سالم دام اعتماد کرد. دام ممکن است به بیماریهای تب کریمه کنگو و تب مالت مبتلا باشد وعلامتی نداشته باشد. جگر خام و دنبلان گوسفند نر عوامل بیماریزا رادارد. اگردست کسی زخم باشد این بیماریها میتواند از دام به انسان منتقل شود. درضمن ذبح دام در حضور کودکان ممکن است اثر منفی بر روحیه آنها داشته باشد. درکشورهای پیشرفته ذبح دام در مکانهای عمومی جرم سنگین دارد.

بعد از ذبح دام چه باید کرد؟

اگرگوشت دام به ظاهر هیچ بیماری ای نداشته باشد و در محیط غیر از کشتارگاه ذبح شود باید بلافاصله بعد از ذبح آن را به مدت 24ساعت در یخچال قرار داد.البته نباید لاشه تقسیمبندی شود. بلکه باید به چهار قسمت بزرگ تقسیم و داخل یخچال قرارداده شود. این مساله ضمن ترد و خوشمزه شدن گوشت باعث میشود میزان قلیایی بودن گوشت پایین بیاید وعوامل بیماریزای موجود از بین برود. بدون دستکش نباید به گوشت گرم دست بزنیم. این موضوع را خانمهای باردار باید بیشتر توجه کنند. اگردام به بیماری بروسلوز مبتلا باشد، میکروب میتواند ازطریق خراشهایی که درسطح پوست است به داخل بدن نفوذ کند. اما گوشت پخته شده خطرات ویروس و باکتری را ندارد. درکشتارگاه دام بیمار را عرضه نمیکنند.

آیا میتوان گوشت گرم را بدون شستن فریز کرد؟

هم میتوانید گوشت را بشویید و بعد داخل بستهبندی قرار دهید و هم میتوانید بستهبندی کنید و هنگام مصرف آن را بشویید. اما بهتر این است که آن را شسته و بستهبندی کنید. بعضی افراد به سنت قدیمی پایبند هستند اما بهتر این است که این کار در کشتارگاهها و مکانهایی که شهرداری و سازمان دامپزشکی برای عرضه دام درنظرگرفته انجام شود. چون دامهای عرضه شده معمولا دام نر جوان است. دام نر جوان مناسب است. دام نرجوان 70 - 80 درصد انتقال بیماری را کاهش میدهد. دام پیر یا دام ماده مناسب نیست. دام ماده ممکن است آبستن یا شیرده باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها