ویژه برنامه‌ای با هدف تبیین شگرد رسانه‌های غربی در بازتاب نهضت عاشورا؛

از سکوت تا بایکوت رسانه‌های غربی در رادیو گفت‌وگو

عاشورا، بالاترین و والاترین تجلی ایمان و از خودگذشتگی و بزرگ‌ترین نماد ظلم ستیزی و شهادت در راه آرمان‌های بزرگ الهی و انسانی در تاریخ بشریت است و پاسداشت عاشورا و حماسه‌سازان آن، از مهم‌ترین شاخصه‌های هویتی شیعیان محسوب می‌شود. از این رو افراد روشن ضمیر و آگاه در دنیای خارج از تشیع نیز در مقابل این حقیقت مقدس سر تعظیم فرود می‌آورند. اما جریان‌هایی هم هستند که از سر جهالت یا منافع سیاسی، به‌طور هدفمند و دامنه‌داری به تخریب عاشورا و ارائه تصویری خشن از این واقعه برای افکار عمومی مشغول هستند.
کد خبر: ۱۱۶۴۵۸۳

بسیاری از رسانههای خارجی چند سال است با شبهه افکنی سعی در ایجاد تشویش اعتقادی در ذهن جوانان دارند. تا آنجا که حتی بسیاری از آنها خود واقعه تاریخی عاشورا را منکر میشوند! گاهی نیز به وادی هتاکی به اهل بیت(ع) هم وارد شدهاند و سعی در قبحشکنی توهین به عاشورا و دیگر مقدسات مربوط به آن دارند. در این میان رسانههای فراگیری مانند رسانه ملی بویژه رادیو میتوانند با فعالیت مستمر در اینباره نقش موثری در ایجاد روشنگری و تقابل رسانهای با اینگونه حملات رسانهای داشته باشند.

با توجه به در پیش بودن ایام سوگواری حضرت اباعبدا... الحسین(ع)، شبکه رادیویی گفتوگو ویژه برنامهای را با عنوان «از سکوت تا بایکوت» تدارک دیده که تلاش میکند در مقابل تحریف و توهین به فرهنگ تشیع در رسانههای غربی، پیامهای متناسب با فرهنگ عاشورا را به مخاطبان خود انتقال دهد و ضمن خنثی کردن اینگونه موجزنیهای منفی رسانهای درباره فرهنگ عاشورا، با ترسیم درست و حقیقی قیام امام حسین(ع)، ضمن توجه به رسالت مهم رسانهای خود، به منزله چراغ راهی برای حال و آینده بشریت باشد. از سکوت تا بایکوت که در قالب 13 برنامه 60 دقیقهای از 20 شهریور مصادف با آغاز ماه محرم از ساعت 13 و30 دقیقه روی آنتن رادیو گفتوگو رفته، مروری بر شگردهای رسانهای نظام سلطه و شبکه همکار آن در بازتاب نهضت عاشورا و پیامهای قیام عاشورا خواهد داشت.

شیطنتهای رسانههای غربی

فریدون نخستین ماهر که تهیهکنندگی این ویژهبرنامه را به عهده دارد در تشریح اهداف تهیه و تولید ویژه برنامه از سکوت تا بایکوت اینچنین میگوید: نگاهی به شیطنتهای رسانههای غربی و شبکههای ماهوارهای فارسیزبان که از سوی کشورهای غربی تغذیه میشوند و سعی در انحراف نهضت عاشورا دارند، تلاش این رسانهها در تفرقهافکنی میان مسلمانان و تحلیل فرمایشات رهبر معظم انقلاب درخصوص شیعه انگلیسی و اسلام آمریکایی، مهم ترین اهداف این ویژهبرنامه است.وی همچنین از حضور کارشناسان رسانه و کارشناسان علوم دینی که به موضوع نهضت عاشورا و قیام امام حسین(ع) تسلط دارند، در این ویژهبرنامه یاد میکند و میگوید: شبکههای ماهوارهای با تشکیل اتاق فکر تلاش میکنند اختلافات جزئی میان مسلمانان را بزرگنمایی کرده و با استفاده از شگردهای رسانهای آنها را بسط و گسترش دهند.
بنابراین تلاش ما در این برنامه، شناسایی این شگردها و ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از بروز آنهاست.

پیوند رسانه و مراکز پاسخگویی

دکتر مهدی اقراریان، کارشناس حوزه دین و رسانه و استاد دانشگاه، کارشناس مجری این برنامه است. وی در خصوص ویژگیهای این برنامه میگوید: در برهه زمانی کنونی که با حجم گستردهای از شبهات رسانههای غربی در به انحراف کشاندن واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) مواجه هستیم، ویژه برنامه از سکوت تا بایکوت بخوبی میتواند از طریق پیوند میان رسانه و کارشناسان، پاسخهای محکمی به این شبهات بدهد.

وی از اجرای این برنامه ابراز خرسندی میکند و ادامه میدهد: در این ایام که همه به نوعی مشغول عزاداری ایام محرم و خدمت به ساحت مقدس امام حسین(ع) هستند، خدا را شاکرم فرصتی پیش آمده تا بتوانم سهمی کوچک در این ایام داشته و در انتقال نهضت عاشورا مؤثر باشم.

ابتکار رادیو گفتوگو

حضور کارشناسان مطلع و متعدد یکی از ویژگیهای این برنامه است. دکتر سیدمحمد حسینی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی که از مهمانان حاضر در این برنامه است، نقش رادیو گفتوگو در تبیین نهضت عاشورا را بسیار مؤثر میداند و میگوید: رادیو گفتوگو بسیار مبتکرانه عمل کرده و باید بیباکانه به این مسیر ادامه دهد. شبههافکنی از جریان قیام امام حسین(ع)، کاری بسیار گسترده است که باید بدون هیچگونه فیلتر و با زبان مردم کوچه و بازار، در حضور صاحبان فکر و اندیشه مطرح شده و در فضای رسانه به آن پرداخته شود. انشاءا... همه ما بتوانیم در این رسالت علمی و فرهنگی نقش داشته باشیم.

دکتر غلامرضا گودرزی دیگر مهمان این برنامه است. وی که عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) است، فضای برنامه، محتوای آن و مباحث مطرح شده در آن را بسیار عالی ارزیابی میکند و میگوید: بحثهای کارشناسی و چالشی بسیار خوبی در برنامه مطرح شد. خوشبختانه رادیو گفتوگو نقش خود را در انتقال پیام عاشورا بخوبی ایفا کرده است. از آنجا که این رادیو مخاطبان خاص خود را داشته و بر پایه نخبگی بنا نهاده شده است، بهتر است بحثهای چالشی و گفتوگو میان تفکرهای مخالف در دستور کار این شبکه قرار گیرد تا برای مخاطب فرهیخته جذاب باشد. یکی از نقاط قوت این برنامه توجه به همین امر بود که مجری توانمند برنامه و کارشناسان حاضر در آن، کاملاٌ ذهن مخاطب را آماده کرده و فتح باب خوبی داشتند. انشاءا... این روند استمرار داشته باشد.

مخاطبان فرهیخته و اهل تفکر

حجتالاسلاموالمسلمین محمدرضا هاشمی کارشناس فلسفه دین که دیگر مهمان از سکوت تا بایکوت است، عنوان میکند: رادیو گفتوگو مخاطبان فرهیخته و اهل تفکر دارد. هرچه برنامهها متناسب با نیاز جامعه بوده و از کلیشه به دور باشد، مخاطبان بیشتری آن را دنبال میکنند. انشاءا... این برنامه در صدد آن باشد تا جریان تفکر امام حسین(ع) و معارف عاشورا را بیشتر دنبال کند تا خروجی آن در جامعه بهتر باشد.

طرح سؤالات کاربردی

حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا محمودی، کارشناس سواد رسانهای نیز بیان میکند: برنامه بسیار خوبی بود. دشمنان در مقابل حرکت عظیم امام حسین(ع)، نمیتوانند مقابله مستقیم داشته باشند؛ بنابراین تلاش میکنند از طریق ایجاد نفوذ، فتنهانگیزی و شبههافکنی وارد عمل شوند. آنچه امروز در این برنامه شاهد بودیم، طرح سؤالات بسیار خوب و کاربردی بود که میتواند ضمن شناخت نقاط انحراف، از گسترش آن جلوگیری کرده و با آن مقابله کند.

مهندسی ذهن مخاطبان

دکتر علیرضا داوودی، کارشناس مسائل رسانه نیز که در این برنامه حضور داشت، از سکوت تا بایکوت را از معدود برنامههایی میداند که توانسته به رسالت رسانهای خود در مقابل نهضت عاشورا عمل کند. وی ادامه میدهد: مخاطبان رادیو گفتوگو افراد خاصی هستند که رهبری جریانهای فکری جامعه را به عهده دارند. بنابراین این شبکه رادیویی سهم قابل توجهی در مهندسی ذهن مخاطبان دارد. تعامل بسیار خوب سه رکن کارشناس مجری، کارشناس و موضوع در این برنامه قالب توجه بود که انشاءا... استمرار داشته باشد.

جنبههای معرفتی و تبیینی قیام عاشورا

حجتالاسلام والمسلین دکتر محمودی، کارشناس مذهبی و استاد حوزه و دانشگاه نیز عنوان میکند: از سکوت تا بایکوت برنامه علمی بسیار خوبی بود که مجری توانمند برنامه نیز سهم بسزایی در هدایت این برنامه داشت. رویکردی که رادیو گفتوگو اتخاذ کرده بسیار عالی است و انشاءا... بتواند با طرح جنبههای معرفتی و تبیینی قیام عاشورا گامهای ارزندهای در این زمینه بردارد.

زهرا قیومی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها