گزارش کپسولی

باز شدن پای بساطی‌ها به کمیسیون فرهنگی

اگر مثل ما هر وقت از راسته انقلاب رد می‌شوید توی نخ بساطی‌های کنار خیابان انقلاب هم رفته باشید احتمالا به چشم‌تان خورده که دوستان بساطی بعضا کتاب‌ها و آثاری را توی ویترین کنار خیابانی خود گذاشته‌اند که توسط ناشران داخلی چاپ و منتشر می‌شد. البته فروش این دسته از کتاب‌ها در بساطی‌ها یک تفاوت عمده با کتابفروشی‌ها دارد و آن هم قیمت بشدت کمتر آن است.
کد خبر: ۱۱۶۴۴۴۰

اگر برایتان این سوال ایجاد شده که چرا بساطیها این کتابها را با قیمت پایینتر عرضه میکنند باید به عرض برسانیم بعضیها هستند وقتی میبینند یک کتاب در بازار کتاب گرفته و داغ شده است، میروند سراغش و غیرقانونی چاپش میکنند و بعد هم آن را به قیمت پایینتر میرسانند دست مخاطب. ناگفته پیداست که به خاک سیاه نشستن ناشر بختبرگشته اولین نتیجه این اقدام غیرقانونی است.

اینها همه را گفتیم که این را بگوییم که حالا قرار است این موضوع در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بررسی شود. آن طور که فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران به خانه ملت گفته اعضای کمیسیون فرهنگی قرار است در اولین جلسه هفته آینده خود دور هم بنشینند و درباره این موضوع صحبت کنند. نکته بامزه صحبتهای خانم ذوالقدر، سوزنی است که درباره این موضوع به وزارت ارشاد زده و گفته: «واقعا جای سوال دارد که چاپ و نشر این کتابها در کجا صورت میگیرد؟ آیا زیرزمینهای مخفی برای چاپ کتاب وجود دارد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آنها بیخبر است؟ متاسفانه در بسیاری از دست فروشهای شهر شاهد فروش کتابهایی هستیم که در مراکز کتابفروشی با قیمتهای نظیر 50 هزار تومان بفروش میرسد ولی در این دست فروشیها نزدیک به 20 هزار تومان به فروش میرسد.»

خانم ذوالقدر و عضو کمیسیون فرهنگی در ادامه سوزن زدن به وزارت ارشاد این را هم اضافه کرده که دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نظارت خود را بر چاپ کتاب و انتشاراتیها به طور گسترده افزایش دهند و در صورت مشاهده تخلف از جانب انتشاراتیها و چاپ غیرقانونی کتاب، مراتب را به مراجع ذیصلاح جهت رسیدگی به تخلفات گزارش دهند، اینکه خانم ذوالقدر این قدر با اعتماد به نفس از وظایف وزارت ارشاد صحبت میکند را هم به حساب مسؤولیتهای نظارتی کمیسیون فرهنگی بگذارید که در زمره تکالیف قانونی کمیسیون و اعضای آن ذکر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها