مدیرکل شبکه نمایش خانگی وزارت ارشاد اعتقاد دارد سریال «ممنوعه» به دنبال نشان دادن حقیقت‌های جامعه است

«ممنوعه» ببینید و عبرت بگیرید!

سرمایه‌گذار سریال در ابتدا اظهارات یکی از دست‌اندرکاران سریال را تکذیب و بعد هم وعده یک جلسه حضوری را به جام‌جم داد که هنوز خبری نشده است
کد خبر: ۱۱۶۴۲۰۶

دقیقا هفته قبل بود که با انتشار قسمت اول مجموعه سریال «ممنوعه» که در شبکه نمایش خانگی تولید شده است سراغ شرکت تولیدکننده آن رفتیم. سریالی که قصه خود را روی بعضی خطوط قرمز فرهنگی تعریف میکند که در فرهنگ ایرانی چندان معمول نیستند. حالا بعد از یک هفته و بعد از واکنش سفت و سختی که سرمایهگذار، تهیهکننده و کارگردان به آن گزارش داشتند سراغ همین موضوع رفتیم.

البته صرف طرح این موضوع در سینما و تلویزیون موضوع عجیبی نیست. پس چرا در همان قسمت اول سراغ ماجرا رفتیم؟! عرض میکنیم! عجیببودن به وقتی مربوط میشود که یک قسمت از سریال مزبور را بعد از پرداخت وجه مربوطه، به طور قانونی دانلود کرده و به تماشای آن نشستیم. به جز طرح مستقیم مسائلی مانند استعمال مواد مخدر و سیگار آن هم به شکل غلیظ و پررنگ - به گونهای که سازنده مجبور شده در تیتراژ ابتدایی خود این موضوع را تذکر داده و رسما اعلام کند که به تصویر کشیدن این صحنهها به معنای تایید استعمال این مواد نیست - طرح بعضی مسائل مانند رابطههای خارج از عرف و شرع بین شخصیتهای دختر و پسر داستان باعث شد که بعد از انتشار همان قسمت اول به سراغ سازندگان برویم.

موج رسانهای در انتقاد از سریال

همین هم شد که نام شرکت سازنده را در اینترنت جستوجو کردیم و از روی شمارهای که در سایت رسمی شرکت تولیدکننده درج شده بود با آنها تماس گرفتیم. خانمی که آن طرف خط بود هم در نهایت ما را به فردی متصل کرد که از دستاندرکاران سریال محسوب میشد و در جریان فرایند تولید آن قرار داشت. مشروح مصاحبه ما با این فرد که بر حسب اعلام خودش، مدیرتولید سریال بود در صفحه 9 جامجم 13 شهریور منتشر شد. گفتوگویی که در روزهای بعد با واکنشهای زیادی روبهرو شد. بعد از انتشار این گفتوگو، جوابیه مشترکی از سوی کارگردان، تهیهکننده و سرمایهگذار سریال منتشر و تمام مسائل مطرح شده از سوی فردی که توسط شرکت تولیدکننده به ما معرفی شده بود را تکذیب کردند. سه نفری که پای این بیانیه مشترک را امضا کرده بودند اعلام کردند بحثهای حقوقی سریال تولیدشده مربوط به یکی از این سه نفر است و اگر رسانهها درخواستی برای گفتوگو داشته باشند باید با یکی از این سه نفر به گفتوگو بنشینند. واکنش دیگر اما به رسانهها مربوط بود. تعداد زیادی از رسانه با پیگیری ماجرا، در روزهای بعد آن را در تیتر مطالب و محتواهای خود قرار دارند. رویکرد این رسانهها که در میان آنها انواع رسانههای مکتوب و آنلاین به چشم میخورد، عموما انتقادی و در نقد مضمونی همان دو سه قسمت اول سریال بود. موضوعی که البته صحت گفتوگوی منتشر شده در جامجم را تایید میکرد. شاید خالی از لطف هم نباشد که همین الان در یکی از موتورهای جستوجو به جستوجو درباره واکنش رسانهها به این سریال بپردازید و حجم مطاالب منتشر شده درباره آن را مورد دقت قرار دهید. در این میان البته رسانههایی هم بودند که سعی کردند در روزهایی که انتقادات از این سریال بالا گرفته بود با مقایسه این سریال با مجموعه شهرزاد به آن غنای موضوعی داده و وارد این حدس و گمان شوند که آیا ممنوعه در حد و اندازههای شهرزاد هست یا نه.

پیگیری جامجم به کجا رسید؟

در این میان ما هم در جامجم بیکار ننشستیم. اول از همه سراغ سه نفری رفتیم که مطالب منتشر شده در گفتوگوی ما با یکی از عوامل سریال را از بیخ و بن تکذیب کرده بودند. در نهایت توانستیم با صادق یاری سرمایهگذار پروژه ارتباط برقرار کنیم. از حق هم نگذریم با روی خوش پاسخگوی ما بود. یاری با تکرار مسائلی که در بیانیه رسانهای مطرح شده بود خیلی نرم و دوستانه گلایه کرد که فرد مزبور هیچ ارتباطی با پروژه نداشته است. البته ما هم این را با یاری در میان گذاشتیم که شرکت تحت مسؤولیت خود او، ما را به فرد مصاحبهشونده مرتبط کرد. همچنین این را هم به یاری اطلاع دادیم که در بدو ارتباط با شرکت تحت مدیریتش این نکته را به همکاران او متذکر شده بودیم که از یک رسانه عمومی تماس میگیریم و درخواست ما این است که ما را به کسی وصل کنند که جایگاه حقوقی صحبت کردن در مورد سریال را داشته باشد. با این حال یاری ترجیح داد اعلام کند که فرد مورد نظر هیچ ارتباطی با پروژه نداشته و صحبتهایش نادرست است.

حالا اینکه در تماس ما و جناب یاری غیر از این چه موارد دیگری گذشت بماند. در نهایت مقرر شد ظرف یکی دو روز آینده (بعد از تماس) در جلسهای حضوری خدمت ایشان برسیم و عین سوالاتی که از مدیر تولید سریال داشتیم را از ایشان هم بپرسیم و شنونده پاسخهای ایشان در مقام سرمایهگذار این سریال پرحاشیه شویم که تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز هیچ خبری نشده است. غیر از پیگیری از سازندگان اثر، سراغ کسانی رفتیم که در وزارت ارشاد و شبکه نمایش خانگی مسؤول نظارت و صدور مجوز پخش برای چنین اثری بودهاند. برای همین هم سراغ مدیرکل شبکه نمایش خانگی و شورای صدور پروانه نمایش این اداره کل رفتیم که در وزارت ارشاد نشستهاند و وظیفه نظارت بر پخش و تولید را بر عهده دارند. تلاش ما بینتیجه بود و موفق به تماس با دوستان نشدیم.

توضیحات تلگرافی وزارت ارشادیها

توی همان جستوجوی اینترنتی اما دیدیم که همکاران ما در باشگاه خبرنگاران جوان در همین هفته گفتوگویی با حسن پارسایی مدیرکل شبکه نمایش خانگی داشتهاند. خبرنگاران باشگاه بعد از حواشی چند روز اخیر به سراغ پارسایی رفتهاند و از این جهت پاسخهایی که آقای مدیر داده هنوز داغ است و دقیقا مرتبط با همین سریال که از هفته گذشته واکنشهای متعدد رسانهای را برانگیخته بود. این شما و این اظهارات آقای مدیرکل:

ابراهیم داروغه زاده معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی

از مدیر دفتر نمایش خانگی پارسایی جویا شوید که چگونه مجوز دادند. بنا به روال، شورای پروانه نمایش خانگی فیلمها را بازبینی میکند و همه چیز طبق قانون پیش رفته است.

حسین پارسایی مدیرکل دفتر نمایش خانگی سازمان سینمایی

در دفتر نمایش خانگی دو شورای 9 نفره در پروانه ساخت و نمایش وجود دارد که با حکم رئیس سازمان سینمایی در این پست حضور پیدا میکنند.

سریالهایی که اخیرا وارد شبکه نمایش خانگی شده است علیالخصوص یک سریال خاص که قسمت اولش به تازگی عرضه شده، به دنبال آسیبشناسی اجتماعی و نشان دادن حقیقتهای جامعه است.

شخصیتهای این سریال فرجام ناخوشی خواهند داشت و اگر قسمتهای بعدی این سریال را ببینید حتما رویکرد فیلم مشخص خواهد شد. گزارشهایی که ما از سطح کشور [راجع به آسیبهای اجتماعی و اخلاقی] دریافت میکنیم تفاوتی با شهرهایی مثل تهران و کلانشهرها ندارد.

باید آگاهیهای لازم در زمینه ناهنجاریهای اجتماعی را برای مردم بدون ترس طرح کرد تا بتوان در این زمینه پیشگیری انجام داد. اجازه دهید چند قسمت از این سریال توزیع شود آن وقت سوءتفاهمهای به وجود آمده برطرف خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها