هادی العامری، رهبر ائتلاف الفتح می‌گوید اعلام فراکسیون اکثریت پارلمانی از اختیارات رئیس مؤقت پارلمان نیست و درواقع این دادگاه فدرال عراق است که در نهایت تکلیف این فراکسیون را مشخص خواهد کرد. روز دوشنبه هرچند پارلمان جدید عراق آغاز به کار کرد اما فراکسیون اکثریت در آن معرفی نشد . پارلمان عراق رئیس‌جمهور آینده عراق را تعیین می‌کند و آن‌گاه او از بین فراکسیون اکثریت فردی را به عنوان نخست وزیر جدید معرفی خواهد کرد .
کد خبر: ۱۱۶۲۸۵۷

به گزارش سایت النشره، هادی العامری در ادامه اظهارات خود گفته است: چنانچه رئیس پارلمان منتخب، نتواند فراکسیون اکثریت را اعلام کند، به دادگاه فدرال خواهیم رفت تا موضوع فراکسیون بزرگتر و در نتیجه تشکیل کابینه آینده را مشخص کند. وی افزود: در حال حاضر مهمترین موضوع برای ما تشکیل یک فراکسیون ملی است که ارائه خدمات به کشور و ملت عراق را برعهده بگیرد.این مقام عراقی ادامه داد: برادران کرد بهدلیل فراهم نشدن فرصت و رقابت احزاب مختلف برای تشکیل فراکسیون بزرگتر همچنان موضع خود را اعلام نکردهاند .

روز دوشنبه حیدر العبادی، نخستوزیر عراق رسما از رئیس موقت پارلمان عراق خواست فراکسیون بزرگتر را معرفی کند. پارلمان جدید عراق همچنین روز دوشنبه موفق به انتخاب رئیس جدید خود نشد. اتفاقی که به منزله نقض قانون اساسی است و میبایست رئیس پارلمان در همان جلسه اول انتخاب شود. نخستین نشست پارلمان عراق در دوره چهارم خود شاهد تنش شدید بین دو قطب شیعه یعنی حیدر العبادی رهبر ائتلاف النصر- مقتدی صدر رهبر ائتلاف سائرون از یک طرف و نوری مالکی رهبر ائتلاف دولت قانون و هادی العامری از سوی دیگر بود.

حسن سالم نماینده ائتلاف الفتح میگوید فراکسیون «سازندگی» از نظر تعداد نمایندگان در صدر قرار دارد. به گفته او هم اکنون این فراکسیون دستکم امضای 153 نماینده را در اختیار دارد. فراکسیون وابسته به حکیم - صدر نیز مدعی تعداد زیادی از نمایندگان پارلمان است اما برخی منابع میگویند بهدلیل جدا شدن تعدادی از اعضای این ائتلاف هماکنون ائتلاف مذکور فاقد یک اکثریت است.

برخی از کارشناسان علت ناکامی گروههای عراقی در تعیین فراکسیون اکثریت را به علت دخالتهای نابجای آمریکا در تحولات سیاسی عراق میدانند . رایزنیهای نماینده آمریکا در عراق و تماسهای مکرر وزیر خارجه این کشور با طرفهای عراقی نمونههای بارز چنین دخالتهایی است. به نظر میرسد عراقیها زمانی موفق خواهند شد همکاری و همدلی را در بین جناحهای مختلف به وجود آورند که پیش از آن خود را از دخالتهای آمریکا رهانیده باشند .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها