یادداشت

رقابت بین «وی او دی»‌ها عامل تولید محتوا

اتفاقی که برای تولید محتوا در وی او دی‌ها رخ می‌دهد، مشابه آن روندی است که در سینما و تلویزیون برای تولید و ساخت یک فیلم یا سریال روی می‌دهد. یکی از تفاوت‌هایی که وجود دارد، بحث سرمایه‌گذار و شیوه پخشی است که با رایت اثر صورت می‌گیرد. در این میان در یک حالت بحث رایت وی او دی و این‌که در چه شرایطی چنین اتفاقی رخ دهد وجود دارد. موضوعی که در طول آن امکان رایت را در مواردی مثل پیش از پخش آن و... مطرح می‌کنیم. اما بجز این فضا، گاهی تهیه‌کننده از ما می‌خواهد که به‌عنوان سرمایه‌گذار به‌صورت مشترک در تولید اثر حضور داشته باشیم و یا حق پخش اثر را در سامانه‌ای که داریم تعیین می‌کنیم.
کد خبر: ۱۱۶۲۶۸۳

در تمام این حالات روندی که طی میشود همانطور که اشاره شد، مثل سایر محتواهایی است که در دیگر رسانهها مثل سینما یا تلویزیون تولید میشود. در اینجا هم ما در صورت شرکت در تولید اثر فیلمنامه را بررسی میکنیم، درباره ترکیب بازیگران و انتخاب آنها صحبت میکنیم و موارد دیگری از این دست که برای هر اثری وجود دارد. درباره مجوزهای لازم برای فیلمنامه، داستان و... نیز تهیهکننده مسئول است تا موارد لازم را کسب کند.

در تولید محتوا برای وی او دی ها، در قالب فیلم یا سریال، هر یک از این شرکتها بهصورت مشارکتی در ساخت آن حضور دارند، با این حال پیش از شروع کار درباره مواردی مثل مراحلی که باید طی شود، مجوزهای قانونی و... بحث میشود و باید برای تمام آنها به نتیجه مشخصی برسیم. در مورد بحث نظارتی هم وزارت ارشاد همه ممیزیها را انجام میدهد و این نظارت در طول تولید و انتشار اثر ادامه دارد. در ادامه برای پخش اثر هم بنا به توافقی که با تهیهکننده رخ میدهد، تصمیمگیری میکنیم، اینکه پخش سیدی خواهیم داشت یا تنها وی او دی است و یا اصلا هر دوی آنها. همه این موارد توافقی است و بر مبنای آن میزان صرف هزینه و سرمایهای که لازم است مشخص میشود.

بهطور کلی هر یک از شرکتهای وی او دی آیندهای که برای خودشان میبینند همان فضایی است که شرکتی مثل نت فیلیکس دارد، منتها اینجا محدودیتهای بیشتری وجود دارد و بجز آن که مدام سنگ جلوی پایمان بیندازند و مشکل درست کنند، هیچ حمایتی از ما نمیشود. در چنین شرایطی بهطور قطع مسیری که باید طی کنیم، خیلی کندتر پیش میرود. زمانی که ما قصد تولید اثری را داریم، تنها بحث بودجهای مطرح نیست و ما وقتی که اثری را با در نظر گرفتن تمام ممیزیها و چارچوبها ارائه میدهیم، سایتهای زیادی هستند که آنها را بارگذاری میکنند و در این میان هیچکس نیست که جوابگو باشد و بخواهد اقدامی انجام دهد.

در این فضا نه سازمانی هست که قیمت آثار عرضهشده را کنترل کند و از طرفی همان بحث فعالیت سایتهای مختلف که خیلی از آنها مجوز هم دارند مطرح است، با تمام اینها رقابت بین شرکتهای وی او دی ما را به نقطهای میرساند که تولید محتوا داشته باشیم، همان نت فیلیکس هم این گونه کارش را ادامه داد، چون به هر حال این حوزه یک عرصه تازه است که برای حفظ مخاطب باید اقدامی متفاوت و جالب توجه انجام داد. در این رقابت شما برای حفظ مخاطب خود یا باید قیمتهای پایینتر داشته باشید، یا امکانی که در دیگر شرکتها نباشد و همچنین محتوایی که با بقیه تفاوت داشته باشد. تمام این موارد وی او دیها را به سمت تلاش برای تولید محتوا میبرند.

محمدعلی پویا

مدیرعامل شرکت نماوا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها