دو خبرنگار رویترز روز دوشنبه به جرم آنچه تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات دولتی در میانمار خوانده شده به گذراندن هفت سال حبس محکوم شدند. آنها سال گذشته میلادی درباره سرکوب مسلمانان روهینگیایی توسط ارتش و نیروهای امنیتی میانمار در منطقه راخین در غرب این کشور گزارش تهیه می‌کردند. در نتیجه سرکوب‌های گسترده، ۷۰۰هزار نفر از روهینگیایی‌ها از میانمار گریخته و به بنگلادش رفته‌اند. بازرسان هیات حقوق بشر سازمان ملل اخیرا گفتند اتهامات مربوط به نسل‌کشی باید علیه مقام‌های ارشد ارتش میانمار مطرح شود.
کد خبر: ۱۱۶۲۶۶۹

وا لون ۳۲ ساله و کیا سوئه ۲۸ ساله متهم بودند اطلاعاتی را در میانمار جمع‌آوری کرده‌اند که نقض قوانین این کشور است. آنها در جلسه دادگاه که روز دوشنبه برگزار شد، اتهام وارده درباره نقض قوانین مربوط به اسناد محرمانه و دولتی را نپذیرفتند، اتهامی که می‌توانست برای آنها ۱۴ سال حبس در پی داشته باشد.دولت میانمار جرم این افراد را جمع‌آوری اطلاعات ملی عنوان کرده است اما برخی منابع می‌گویند پوشش اخبار مربوط به مسلمانان روهینگیا علت اصلی بازداشت و محاکمه آنهاست.

این دو خبرنگار که از ماه دسامبر ۲۰۱۷ زندانی شده‌اند در جلسه دادگاه روز دوشنبه گفتند پلیس میانمار برای آنها پاپوش درست کرده و اسنادی را علیه آنان تهیه کرده است.

این خبرنگاران بعد از آن‌که افسران ارتش میانمار آنها را برای شام دعوت کردند دستگیر شدند.این دو خبرنگار می‌گویند بعد از دعوت شدن برای شام، اسناد سری به آنها داده شده و سپس آنها به جرم در اختیار داشتن آن اسناد دستگیر شده‌اند.

برگزاری جلسه دادگاه آنان قبلا به تعویق افتاده بود و در نهایت روز دوشنبه برگزار شد. براساس تحقیقات خبرنگاران بازداشت شده رویترز، نظامیان میانماری در دوم سپتامبر پس از حمله به روستای این دین در شمال راخین ده مرد مسلمان را بازداشت کردند و اعدام کردند و آنها را در گودالی دفن کردند.براین اساس، دو نفر از کشته شدگان به‌وسیله روستاییان بودایی سلاخی و هشت نفر دیگرشان به وسیله سربازان تیرباران شدند.

محاکمه این خبرنگاران واکنش‌های مختلفی را در پی داشت.تعدادی از فعالان حقوق بشر، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و کشورهایی چون آمریکا،‌ کانادا و استرالیا به این حکم اعتراض کردند. کوین کرولیکلی، سردبیر منطقه‌ای رویترز در آسیا گفت: آنچه امروز اتفاق افتاد تهدیدی برای تضعیف اجرای قانون و آزادی رسانه‌ای است که از ملزومات دموکراسی محسوب می‌شود. این حکم واقعا منصفانه نیست.

آمریکا نیز محکومیت دو خبرنگار بازداشتی رویترز در میانمار را برای تمامی حامیان آزادی مطبوعات و گذار به سمت دموکراسی شدیدا نگران‌کننده توصیف کرد.سفارت آمریکا در یانگون در بیانیه‌ای اعلام کرد: نقص‌های آشکار در این پرونده نگرانی‌های جدی درباره قوانین و مقررات و استقلال قضایی در میانمار به وجود می‌آورد و محکومیت این خبرنگاران یک عقبگرد جدی برای هدف تعیین شده دولت میانمار برای توسعه آزادی‌های دموکراتیک است. ما خواستار آزادی فوری آنها هستیم.

روز شنبه نیز ده‌ها نفر از خبرنگاران و حامیان دموکراسی در یانگون، پایتخت میانمار در حمایت از این دو خبرنگار رویترز دست به راهپیمایی زده بودند.

این معترضان با در دست داشتن بنرها، پرچم‌ها و بادکنک‌هایی که چهره‌های این دو خبرنگار رویترز رویشان نقش بسته بود، در خیابان‌های پایتخت میانمار دست به راهپیمایی زده و علاوه بر درخواست از دولت برای آزادی این دو نفر، خواستار آزادی رسانه‌ای در کشور نیز شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها