دیفراست یا خروج از انجماد یکی از مراحلی است که بشدت کیفیت گوشت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و تاثیر آن روی ویژگی‌های بافتی و ظاهری گوشت به اندازه خود فرآیند انجماد حائزاهمیت است. در این یادداشت نکاتی برای دیفراست صحیح گوشت مرغ ارائه خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۶۲۵۹۵

بهترین و ایمنترین راه برای دیفراست گوشت مرغ این است که آن را از فریزر خارج و در یخچال قرار دهید تا زمانی که بهطور کامل از انجماد خارج شود. در این روش گوشت در دمای بالا قرار نمیگیرد و لذا تا کامل شدن دیفراست هیچ میکروبی نمیتواند در سطح آن رشد کند. همچنین بلورهای یخی که در حین انجماد در گوشت تشکیل شدهاند بتدریج جذب آن شده و بافت گوشت آسیب نمیبیند و شیرابه کمتری از آن خارج میشود. طعم گوشت مرغ نیز در این روش کمترین میزان تغییرات را نشان میدهد. با این وجود این روش نیاز به زمان بیشتری دارد.

در روش دیگر میتوان گوشت را با پوشش خود در ظرفی از آب سرد قرار داد. اشتباهی که بسیاری از ما مرتکب میشویم، استفاده از آب داغ است. در این حالت برخی از قسمتهای داخلی هنوز منجمدند در حالی که حالت پختگی در سطح محصول ایجاد و امکان رشد میکروبها نیز فراهم میشود. میتوان گوشت را زیر شیر آب قرار داد و مرتب با جریان آب شستوشو داد و سپس تا زمان خروج کامل از انجماد آن را در ظرف آب نگهداشت. آب ظرف هر 30 دقیقه یکبار عوض شود. این روش معمولا دو الی سه ساعت به طول میانجامد.

برای دیفراست کردن میتوان از مایکروویو هم استفاده کرد اما باید دقت کنید ممکن است قسمتهای سطحی قبل از دیفراست کامل پخته شوند. این اتفاق در مورد گوشت مرغ بیشتر محتمل است زیرا سطح گوشت تا دمای 60 درجه سانتیگراد گرم میشود. بنابراین فقط زمانی از این روش برای پخت گوشت مرغ استفاده کنید که بلافاصله پس از دیفراست، پخت غذا را آغاز میکنید.

پخت مستقیم بدون خروج از انجماد یکی دیگر از روشهای پیشنهاد شده است. این روش ممکن است تا حدودی زمان پخت را افزایش دهد و اگر تمایل دارید سطح مرغ برشته و ترد شود از این روش استفاده نکنید، چراکه وجود مقدار زیادی آب در گوشت منجمد اجازه برشته شدن به آن نمیدهد.

در پایان اینکه هرگز گوشت مرغ را در آشپزخانه به حال خود رها نکنید، چراکه شرایط را برای رشد باکتریهای مضر فراهم کردهاید.

دکتر مریم قادری قهفرخی

متخصص صنایع غذایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها