دسته دیگر مجرمان اینستاگرامی را افرادی تشکیل می‌دهند که به دلایل مختلف از کشور خارج شده‌اند. این عده، بیشترین تبلیغات قمارهای آنلاین و پیش‌بینی مسابقات مختلف را به خود اختصاص داده‌اند.
کد خبر: ۱۱۶۲۵۰۸

در حال حاضر پلیس اینترپل پرونده برخی از این مجرمان اینستاگرام خارجنشین را که پس از ارتکاب جرایم فراوان به طرق مختلف از کشور خارج شدهاند، در دستور بررسی قرار دارد.

مجرمان خارجنشین سعی میکنند با نمایش زندگی خود، مخاطبانشان را با خود همراه و آنها را به خروج از کشور ترغیب کنند.

سردار سید کمال هادیانفر هم با اشاره به اینکه پلیس در یک قدمی دستگیری مجرمان اینستاگرامی است ، گفت: در حوزه اینستاگرام 51 هزار پیج تحت شناسایی و رصد قرار گرفتند که عمدتاً فیلمهای مبتذل و مستهجن را منتشر میکنند که با توجه به بررسیهای
انجام شده این افراد در حال ردیابی و شناسایی بوده و فعالیت مجرمانه آنها بررسی میشود.

رئیس پلیس فتای کشور گفت: عمده این افراد در کشور ترکیه ساکن هستند ولی با توجه به مستندسازی و رصد انجام شده، گزارشهای تخلفات آنها تهیه شده و به زودی برخورد قانونی و مناسب با این افراد انجام خواهد گرفت و حتی برای تعدادی از این افراد که در حوزه قمار فعالیت میکنند اعلان وانتد از سوی اینترپل صادر شده است.

حواس پلیس فتا هست

یکی از مجرمان که شروعکننده جنجال مجازی بود، پس از اینکه عکسهای متعددش در مهمانیها با دختران در فضای مجازی منتشر شد، مدعی شد همه آنها از اقوامش بودهاند و او یک کارگر ساده است. سپس برای پاسخگویی، از سوی پلیس فتا فراخوانده شد و بعد از آن، جملهاش تحت عنوان «پلیس فتا حواسش به همه چیز هست» در فضای مجازی همهگیر شد.

او بعد از مدتی از کشور خارج شد و اکنون کلیپها و تصاویر خارج از عرف زیادی از سوی او در صفحه شخصیاش منتشر میشود.

هزینههایت با من

علاوه بر او، از فرد دیگری نیز میتوان بهعنوان یکی از مدعیان شاخ اینستاگرامی نام برد.

وی زمانی در فضای مجازی شهرت بیشتری پیدا کرد که در یک کلیپ خطاب به یک دختر جوان عنوان کرد «از امروز همه هزینهها برای تو میشه»؛ این جمله خیلی سر و صدا کرد بهطوری که کلیپهای طنز بسیاری با این مضمون در فضای مجازی منتشر شد.

او نیز اکنون در خارج از ایران به سر میبرد و اینطور به نظر میرسد که اصلی ترین منبع درآمدش تبلیغ در فضای مجازی باشد. مرتب سعی در نمایش زندگی لاکچری خود دارد و این را میتوان بخوبی در فیلمهای منتشر شده از سوی او مشاهده کرد.

فردی دیگری که از کشور خارج شده و با نمایش سبک زندگی خود توانسته فالوئرهایی را جذب کند، فرزند یکی از سفرای سابق کشور بود، او چندی پیش با انتشار فیلمی که حاوی بیاحترامی به مردم بود، واکنشهای دنبالکنندههای خود را به همراه داشت. پس از آن، حتی پدر او نیز از فرزندش اعلام برائت کرد.

پلنگ ها میآیند

در بخش چهرههای خارجنشین، خانمها نیز حضور فعالی دارند. این عده برای آنکه بتوانند عنوان پلنگ مجازی را به خود اختصاص دهند، دست به هر کاری زده و با زیر پا گذاشتن اخلاق از خود مایه میگذارند تا به فالوئرهای بیشتری دست پیدا کنند.

شاید یکی از معروفترینها در این بخش، دختر جوان معلوم الحالی باشد که بهطور مکرر با فحاشی به فالوئرهای خود یا توهین به مردم، فیلمهایی را منتشر میکند و از این طریق فالوئر جمع کرده است.

وی در بسیاری از مسائل روز کشور به اظهارنظرهای غیرکارشناسی پرداخته و با اشک ریختن هنگام ضبط فیلم، میان حاضران در فضای مجازی به شهرت کاذب رسیده است. او خود را شاخ مجازی میداند و به این موضوع اذعان میکند.

علاوه بر او، فرد دیگری نیز در این بخش توانسته میان هوادارانش خود را به چهره مجازی تبدیل کند.

این فرد از جمله چهرههای اینستاگرامی است که بعد از یک حرکت بسیار عجیب، در یک شب عنوان «شاخ» را از آن خود کرد.

او مدعی بود با یکی از خوانندگان زیرزمینی که مدتی است از کشور خارج شده، ارتباط عاطفی داشته است. بعد از به هم خوردن ارتباط آنها، این فرد فیلمی از خود منتشر کرد که در حال خودکشی و پایان دادن به زندگیاش بود. همین موضوع سبب شد در مدت زمان کوتاهی این فیلم دست به دست شود و در زمانی اندک، این خانم نیز به جمع چهرههای اینستاگرام اضافه شد.

وی اکنون خارج از کشور کار میکند . خودروی گرانقیمت که چندی پیش هدیه گرفته بود نیز از جمله دیگر موضوعاتی بود که دنبالکنندگان صفحه این شخص نسبت به آن واکنشهای زیادی نشان دادند. او نیز همانند سایر چهرههای خارج شده از ایران، سعی میکند زندگی لاکچری خود را به نمایش بگذارد.

درگیری برای جذب فالوئر

نکته جالب درگیریهای شاخها و پلنگهای خارج نشین در اینستاگرام با یکدیگر است که با افشای پشت پرده این درگیریها مشخص شده، اغلب آنها با هم رابطه دوستی دارند و زمانی که با افت فالوئر رو به رو میشوند، با دعواهای صوری سعی میکنند دوباره خود را مطرح کنند.

اینستاگرام راهی برای دیده شدن

مهدی جعفری، رفتارشناس و استاد دانشگاه درخصوص فرار از تنهایی ایرانیانی که از کشور خارج شده و در شبکههای اجتماعی حضور گسترده دارند، میگوید: بسیاری از افرادی که از کشور خارج میشوند تا مدتها زندگی بسیار دشواری دارند و همین موضوع سبب میشود روحیه آنها آسیب زیادی ببیند. این عده برای فرار از تنهایی دست به هر کاری میزنند و این روزها فعالیت در فضای مجازی بهترین فرصت برای این عده است.

وی میافزاید: ویژگی لایو اینستاگرام، یکی از راهکارهای کسانی است که از کشور خارج شده و در تلاش برای فرار از تنهایی هستند. در موارد متعددی دیده شده این افراد در لایو خود اعلام کردهاند چند روزی بوده که با کسی به زبان فارسی صحبت نکرده اند و بسیار تنها هستند.

این رفتارشناس اجتماعی با اشاره به تلاش افراد به اصطلاح شاخ مجازی برای جبران کمبودهای شخصیتی خود میگوید: بسیاری از افرادی که از کشور خارج و به شاخ مجازی تبدیل شدهاند، کسانی هستند که در ایران شغل مناسب یا تحصیلات بالایی نداشتهاند و حتی جرایمی را نیز مرتکب شدهاند. اینها برای فرار از واقعیت و به دست آوردن مقبولیت، دست به هر کاری میزنند.

جعفری میافزاید: در فضای مجازی، افراد خود را از پشت یک قاب به یکدیگر معرفی میکنند. به همین خاطر است که تمام تلاششان این است شخصیتی فرای شخصیت واقعی خود به نمایش بگذارند.

وی درخصوص چرایی شهرت چنین افرادی در میان طیف هایی از مردم جامعه میگوید: انجام رفتارهای خلاف عرف به نوعی هنجارشکنی محسوب میشود.

مردم که با چنین رفتارهایی آشنایی ندارند این افراد را دنبال میکنند، زیرا سبک زندگی آنها برایشان تازگی دارد. بدون شک در بسیاری از مواقع افراد فارغ از هر گونه تفکر، جذب زندگی رنگی مجرمان مجازی میشوند و این در شرایطی است که شاید سبک زندگی آنها را نیز
قبول نداشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها