رئیس انجمن درد ایران ضمن تاکید برعوارض جبران‌ناپذیر مصرف خودسرانه مسکن‌ها گفت: استامینوفن از ساده‌ترین نوع مسکن‌هاست که در ایران به شکل قرص‌های ۳۵۰ و ۵۰۰ میلی‌گرمی عرضه می‌شود. در حالی که در کشورهای دیگر مانند آمریکا به صورت ۵۰۰ و هزار میلی‌گرم وجود دارند. این نوع ساده مسکن کم عارضه‌ترین نوع مسکن است.
کد خبر: ۱۱۵۹۱۴۳

دکتر سیدمسعود هاشمی، متخصص درد افزود: مسکنهای ضدالتهابی غیراستروئیدی در دستهبندی دیگر مسکنها قرار میگیرند. این نوع مسکنها در دو گروه قرار میگیرند؛ در گروه اول عوارض گوارشی آزاردهندهای شایع است و در گروه دوم عارضه گوارشی رفع شده، اما عوارض دیگری وجود دارد. این مسکنها جزو داروهای پرمصرفی است که خاصیت ضد دردی قوی و ضدالتهابی دارند؛ مانند بروفن، ژلوفن و مفنامیک اسید.

این فوقتخصص درد، مصرف ممتد و خودسرانه مسکنها هنگام دردهای غیرعادی را خطرناک دانست و عنوان کرد: بهدنبال مصرف مکرر مسکنها، امکان عوارض گوارشی (خونریزیهای گوارشی و زخم معده در سنین بالا)، کنترل نکردن فشارخون، عوارض خونی و سیستمهای انعقادی، بیماریهای قلبی، کلیوی، کبدی وجود خواهد داشت.

وی درباره مصرف نکردن مسکنها در بروز دردهای ناگهانی خاطرنشان کرد: هنگامی که درد حالت عادی ندارد مانند احساس درد در شانه چپ که قلب را نیز درگیر میکند، شکم دردهای ناگهانی و شدید، دردهای سیاتیک که با بیحسی و سری در اندامها (پاها، دیسک گردن) یا دردهای خاصی که در ساعاتی از شبانهروز رخ میدهد، مصرف مسکن برای تسکین این دردها راه مناسبی نیست و موجب بروز مشکل میشود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره تاثیر تغذیه و درمانهای گیاهی در تسکین و درمان درد، یادآور شد: مواد غذایی در دردهای حاد تاثیر چندانی ندارند، ولی در دردهای مزمن میتوان به عنوان داروهای کمکی استفاده کرد. داروهای گیاهی مثل آووکادو، زردچوبه، زنجبیل و پودر سنجد علاوه بر خاصیت ضد دردی، خاصیت ضدالتهابی نیز دارند ولی در استفاده از آنها هم باید احتیاط کرد. استفاده طولانیمدت از آنها باید بررسی شود یا ممکن است با داروهای دیگر مانند داروی ضدانعقاد و رقیقکننده خون اختلال ایجاد کنند./ ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها