مدیر‌کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: 88 درصد مردم ریسک فاکتور تغذیه ناسالم را دارند که روند هشداردهنده بیماری غیر واگیردار و اضافه‌وزن را به دنبال دارد، به‌طوری‌که در سال 1390 مهم‌ترین علت 380 هزار مرگ ثبت‌شده در کشور مربوط به مرگ و میر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است. به گزارش جام‌جم، زهرا عبداللهی با بیان این‌که بین 25 تا 35 سالگی 3 درصد ایرانیان کلسترول بالا دارند، افزود: در جمعیت 15 تا 64 ساله کشور 19 درصد فشارخون بالا وجود دارد و این نکته قابل‌تأمل است که از سنین جوانی شاهد فشارخون بالا هستیم.
کد خبر: ۱۱۵۸۶۲۴

وی با اشاره به اینکه روغن، قند و شکر بالاتر از حد لازم در کشور مصرفشده و مصرف میوه، سبزی، شیر و لبنیات کمتر از نیاز هر فرد است افزود: نتیجه این تغذیه، شیوع اضافهوزن و چاقی در کشور است؛ بهطوریکه در قشر جوان کشور هم 50 درصد از گروهها دچار اضافهوزن و چاقی هستند.

عبداللهی با اشاره به آمار بالای مصرف نمک در کشورمان عنوان کرد: متأسفانه در ایران دو برابر مصرف جهانی نمک مصرف میشود.

وی مهمترین منبع دریافت نمک را نان و پنیر دانست و ادامه داد: باید الگوی غذایی روزانه به گونهای باشد که بیش از پنج گرم نمک مصرف نشود حال آنکه فقط در هر قرص نان سه گرم نمک موجود است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: 54 درصد نمک دریافتی مردم در هنگام طبخ است که باید براساس الگوهای غذایی مصرف کمتری داشته باشد.

عبداللهی گفت: در کشور ما مردم شیر و لبنیات کم مصرف میکنند، ولی سرانه مصرف نوشابههای گازدار 42 لیتر در سال است که مهمترین مضرات آن اختلال در جذب کلسیم است که همین اختلال، یک ریسک فاکتور مهم برای بیماریهای قلبی ـ عروقی و سرطان است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت همچنین با اشاره به مطالعات سبد غذایی انجام شده در سال 91، بیان کرد: بر اساس این مطالعات، سرانه مصرف نان و برنج 5 درصد، روغن 20 درصد و قند و شکر نیز 38درصد بیشتر از مقادیر توصیه شده در سبد غذایی مطلوب است.

به گفته وی در کشورمان مصرف حبوبات 30درصد، شیر و لبنیات 25درصد، تخممرغ 20درصد و سبزی و میوه نیز 25درصد کمتر از میزان توصیه شده است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راشیتیسم در کودکان، افزایش ابتلا به آسم و دیابت نوع2 را از جمله پیامدهای کمبود ویتامین دانست و بیان کرد: علاوه بر مصرف محصولات غذایی غنی شده با ویتامین، سه تا چهار بار در هفته نیز استفاده از نور مسقیم آفتاب به مدت پنج تا 10 دقیقه برای بدن لازم است.

وی افزود: کمبود ویتامین D پیامدهای بسیاری دارد و در حال حاضر مشکل کمبود ویتامینD در کشور داریم و در این خصوص برنامه ملی غنیسازی آرد با ویتامین D در کشور در حال انجام و در دستور کار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها