زمان تقریبی تحقق این فناوری: سال‌های ۲۰۲۵ تا۲۰۳۰

رابط‌های جدید و خداحافظی با موس و صفحه کلید

برای وارد کردن اطلاعات به رایانه‌هایی که اولین‌بار در تاریخ تولید شده بودند، از کارت‌های سوراخ‌شده استفاده می‌شد. بعدها موس و صفحه کلید این وظیفه را به عهده گرفتند و تا به امروز با استفاده از این ابزارها، اطلاعات مختلفی را وارد رایانه یا از آن خارج می‌کنیم. البته رابط‌های مختلف دیگری مانند رابط‌های لمسی نیز وارد بازار شد و استفاده از رایانه‌ها را آسان‌تر نیز کرد.
کد خبر: ۱۱۵۷۸۲۲

اما محققان در نظر دارند در آینده رابطهای بهتری برای ارتباط موثرتر با رایانهها بسازند. صفحات لمسی بتدریج جای خود را به رابطهایی میدهند که به شکل کنترل حرکات بدون لمس هستند. برای مثال محققان در حال ابداع این نوع رابط و بهکارگیری آن در بازیهایی مانند نینتند و هستند. در این حالت بازیکنان فقط باید حرکات خود را در برابر صفحه نمایش با حرکات آواتار خود در بازی، هماهنگ کنند. این نوع رابط مسلما منحصربه دنیای بازیهای دیجیتالی نخواهد ماند و بزودی به بازارهای وسیعتر الکترونیک وارد میشود.

همچنین محققان در تلاشند حداکثر تا اواسط دهه 1400/ ۲۰۲۰، رابطی سه بعدی تولید کنند و این ابزارها میتوانند جای موس و صفحه کلید را برای همیشه بگیرند. در حقیقت با وجود این فناوری میتوانید مقابل یک صفحه نمایش بزرگ بنشینید و با حرکات دستتان به رایانه دستور انجام کارهایی را بدهید. حتی در آینده میتوان با استفاده از فناوری حرکات بدون لمس، کمکم با فرمانهای صوتی یا ردیابی عنبیه با رایانه ارتباط برقرار کرد.

از طرفی وقتی سخن از رابطهای رایانهای میشود، نمیتوان رابطهای پوشیدنی را از قلم انداخت. محققان در تلاشند رابطهای پوشیدنی یا نمونههایی را که بتوان درون بدن کار گذاشت، تولید و کاری کنند تا بتوان راحتتر از هر زمان دیگر به شکل دیجیتال با محیط اطراف خود در ارتباط بود.

همچنین آنها در حال بررسی و تولید نوع دیگری از رابط رایانهای هستند که خلاقانه و طبیعیتر از هر نوع رابطی است و نمونههای آن تولید شده یا قرار است تولید شود. این رابط با استفاده از یک ابزار اسکن مغز یا ابزاری که در مغز کار گذاشته میشود، کار خواهد کرد. در واقع چنین ابزاری با بررسی امواج مغزی و ارتباط دادن آنها به فرامین مختلف، هر حرکتی در رایانه را کنترل میکند.

منبع: quantumrun.com

مترجم: نادیا زکالوند

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها