کتاب «از حماسه تا انقلاب موسیقی» تالیف هوشنگ جاوید از سوی سوره مهر روانه بازار نشر شد. به گزارش جام‌جم، جاوید در این کتاب به بررسی جایگاه موسیقی انقلابی و حماسی پرداخته است. وی این دو نوع از موسیقی را از برهه پیش از اسلام بررسی کرده و کندوکاو بر سیر این تطور و تحول را تا دوران انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی ادامه داده است.
کد خبر: ۱۱۵۶۳۹۶

«از حماسه تا انقلاب موسیقی» در واقع در زمره معدود آثار پژوهشی است که به دلیل خلأمنابع تحقیقی در این وادی به رشته تحریر درآمده است.

هوشنگ جاوید مولف کتاب درباره محتوای کتاب گفت: این اثر موسیقی حماسی از زمانی که تاریخ مکتوب ایران به رشته تحریر درآمده یعنی از تاریخ کیانی، حکمرانی کوروش و ساسانیان را شامل شده و در ادامه به تاریخ موسیقی حماسی بعد از ورود اسلام به ایران، انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی رسیده است.

جاوید همچنین افزود: تا قبل از اسلام موسیقی و ترانهها روند نظامی و بزمی داشته است که بعد از ورود اسلام روند رشد موسیقی حماسی بیشتر میشود. این سیر بعد از صفویه بیشتر به موسیقی و شعرهای اعتراضی تبدیل شده است.

وی افزود: با انقلاب مشروطه موسیقی شکل حماسی و انقلابی به خود میگیرد که با روی کار آمدن پهلوی اول و دوم موسیقی و شعر سمت و سوی اعتراضی و سیاسی پیدا میکند.با شکلگیری مبارزات انقلاب اسلامی موسیقی انقلابی و حماسی به اوج خود میرسد. من تمام این روندها را در این اثر مورد بررسی قرار دادهام.

این پژوهشگر موسیقی همچنین به فصول کتاب پرداخت و گفت: موسیقی حماسه تا شروع اسلام، اعتراض و آشوبانگیزی و فصل سوم نیز با عنوان انقلاب تا انقلاب از جمله فصول کتاب هستند.

گفتنی است از هوشنگ جاوید تا کنون آثاری همچون «نقش زن در موسیقی مناطق ایران»، «موسیقی آیینی قوم ترکمن: سیری بر جایگاه اهل بیت (ع)»، «آشنایی با موسیقی مناطق و نواحی ایران»، «موسیقی رمضان در ایران»، «پرند ستایش در ایران»؛ «آخرین خنیاگر» (شرح حال زندگی حاج قربان سلیمانی)، «مناقبخوانی» (موسیقی قدسی، مذهبی و آیینی ایران) و.... منتشر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها