شریعتمداری نقش نعمت‌زاده را در ثبت سفارش غیرقانونی خودرو فاش کرد

نقش «وزیر سابق» در تخلفات خودرویی

فهرست صد واردکننده متخلف که سال گذشته 6481 خودرو را به طور غیرقانونی ثبت سفارش کردند، روز گذشته از سوی وزیر صنعت منتشر شد.
کد خبر: ۱۱۵۵۴۶۹

آنطور که وزیر صنعت و مسئولان دستگاه قضایی گفتهاند، در اواخر دولت یازدهم با دستور غیرقانونی محمدرضا نعمتزاده، وزیر وقت صنعت، سایت ثبت سفارش واردات خودرو بسته شد. این اقدام موجب ایجاد بازار سیاه در بازار خودروهای وارداتی شد و برخی فعالان بازار را ترغیب کرد با تبانی با برخی مسئولان سازمان توسعه تجارت، اقدام به ثبت سفارش خودرو کنند. اواخر سال 96 موضوع ثبت سفارشهای غیرقانونی خودرو رسانهای شد. براین اساس مشخص شد در زمان
بسته بودن سایت ثبت سفارش واردات خودرو، 6481 خودرو به صورت غیرمجاز ثبت سفارش شده است. از زمان علنی شدن ثبت سفارش‌های غیرمجاز خودرو هیچ پاسخ مشخص و روشنی از چگونگی انجام شدن این تخلف بزرگ به مردم ارائه نشد تا این‌که در هفته‌های اخیر این موضوع در کنار تخلفات مربوط به دریافت‌کنندگان ارز 4200 تومانی دوباره زنده شد و با ورود دستگاه قضایی تاکنون پنج نفر از مدیران دولتی و همکاران فعلی و سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت دستگیر شدند.

محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در این باره گفت: یکی از دستگیرشدگان مدیرکل سازمان توسعه تجارت و دیگری معاون وی است و یک نفر هم طراح این سامانه است که اخیرا منفصل شده بود که وی نیز بازداشت شده و فرد چهارم نیز خانمی است که تا دو سه ماه پیش یعنی همزمان با ثبت این سفارش‌ها همکاری و مسئولیت داشته است.

روز گذشته وزیر صنعت اسامی شرکت‌های متخلف را منتشر کرد. این فهرست شامل چند بخش است؛ یک بخش مربوط به تمدید مجوز ثبت سفارش خودرو به صورت غیرقانونی است؛ یعنی شرکت‌هایی که در سال 95 برای واردات خودرو ثبت سفارش کرده بودند، تیر 96 با
بسته شدن سایت ثبت سفارش و با توجه به اتمام مدت مجوزشان، اقدام به تمدید مجوز خود
به صورت غیرقانونی کرده‌اند. چندین مورد هم تغییر تعرفه بوده است؛ یعنی شرکت‌ها برای واردات کالای دیگری ثبت سفارش کرده بودند، اما پس از بسته شدن ثبت سفارش واردات خودرو، به طور غیرقانونی مجوز کالای خود را به خودرو تغییر داده‌اند. ده‌ها مورد هم ثبت سفارش جدید خودرو در دوره بسته بودن سایت ثبت سفارش در سال 96 انجام شده است. در این فهرست نام چند شرکت رسمی واردکننده خودرو به چشم می‌خورد و باقی شرکت‌های حاضر در این فهرست نیز واردکنندگان غیررسمی خودرو هستند. اکنون باید دید با متخلفان واردات خودرو ـ چه مسئولان دولتی و چه واردکنندگان ـ چه برخوردی صورت خواهد گرفت.

تقصیر نعمت‌زاده است

محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در برنامه تلویزیونی حالا خورشید، با اشاره به تخلفات انجام شده در حوزه واردات خودرو گفت: ثبت سفارش خودرو در سال گذشته با دستور وزیر وقت صنعت متوقف شده که این اقدام قانونی نبوده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، شریعتمداری گفت: آقای نعمت‌زاده در قالب بخشنامه‌ای دستنویس در ۲۴ تیر ۹۶ به رئیس سازمان توسعه تجارت نوشته است: با توجه به این‌که ممکن است تصمیم‌گیری کمیسیون زیر بنایی هیات وزیران در شیوه واردات خودرو به صورت CBU که در شرف نهایی شدن است، طول بکشد و این موضوع منشأ مسائلی شود که برخی به اطلاعات دسترسی پیدا کنند، از امروز ثبت سفارش انواع خودروهای سواری به طور موقت متوقف شود.

شریعتمداری افزود: انجام ثبت سفارش وظیفه وزارت صنعت است، اما توقف آن به مجوز مراجع بالاتر نیاز دارد. بعد از توقف ثبت سفارش به مجموعه حراست ما گزارش‌هایی رسید مبنی بر این‌که ممکن است در سامانه ثبت سفارش نفوذهایی شده باشد. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بررسی‌ها نشان داد ۶۴۸۱ ثبت سفارش غیرقانونی انجام شده است که برخی از آنها عنوان ثبت کالا را به خودرو تغییر داده‌اند. وی در ادامه فهرست صد شرکت را که متهم به تخلف در ثبت سفارش هستند، منتشر کرد و گفت: اینها صد شرکتی هستند که وارد سیستم شده‌ و در آن تغییراتی از جمله تغییر در نام کالا و تغییر در تاریخ و مجوز ثبت سفارش انجام داده‌اند که اینها باید در دادگاه بررسی شود. وزیر صنعت افزود: درمجموع 6 هزار و 481 رکورد در سامانه ثبت سفارش مورد دستکاری قرار گرفته که طبق نامه گمرک تاکنون 1934 دستگاه از این خودروها وارد کشور شده و 300 دستگاه خودرو هم پلاک نشده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این اتفاق به هر دلیلی که از سوی کاربران، کارمندان و واردکنندگان در این دولت یا آن دولت صورت گرفته، اتفاق خوبی نبوده است و از محضر شریف مردم ایران عذرخواهی می‌کنم.

ابهامات فهرست منتشرشده

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در واکنش به انتشار فهرست شرکتهای دخیل در پرونده ثبت سفارش و واردات غیرقانونی خودرو با استقبال از این اقدام خواستار برخورد شدید با شرکتهای متخلف شد. وی همچنین اظهار کرد که به نظر میرسد نام برخی شرکتهای متخلف در این فهرست وجود ندارد. مهدی دادفر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ما از شفاف‌سازی صورت گرفته در این زمینه حمایت می‌کنیم. این متخلفان- چه عضو انجمن ما باشند، چه نباشند - هر فرد و شرکتی که تخلف کرده باید تاوان بدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها