مروری بر نقش اف دی.دی در مواضع وزیر خارجه آمریکا

چه کسی متن ضدایرانی «پمپئو» را نوشت؟

«حرف‌های تلگرامی»؛ این عنوانی است که مردم ایران به برخی صحبت‌های بامزه و البته عجیب درباره برخی اتفاقات و رویدادهای سیاسی در کشور اطلاق می‌کنند؛ صحبت‌هایی از جنس «این پاساژ جدیده سر کوچه واسه پسر فلانیه» و «این هوای خوب اردیبهشت و بارون‌های هر روز خرداد کار خودشونه.» این صحبت‌ها به قدری دهان به دهان می‌پیچد که حتی در محافل دوستانه و خانوادگی هم از آنها به عنوان وسیله‌ای برای گرم کردن فضا و خنداندن اطرافیان استفاده می‌شود. حالا تصور کنید یک مقام عالی‌رتبه سیاسی با استناد به این شوخی‌ها و سخنان تلگرامی، دست به ایراد سخنرانی بزند و حتی تاکید کند که سیاست‌های دولت خود را متناسب با همین اطلاعات و اخبار تنظیم خواهد کرد؛ اطلاعاتی درباره میزان دارایی‌های مقامات سیاسی در ایران، وابستگی معادن و بنگاه‌های اقتصادی کشور به افراد مشهور و البته موجودی حساب‌های بانکی مقامات ارشد سیاسی کشور در خارج از ایران. این تصویر تا چند روز پیش، فقط شبیه یک شوخی بامزه بود اما حالا و پس از سخنان «مایک پمپئو»، وزیرخارجه ایالات متحده در جمع برخی ایرانیان کالیفرنیا تبدیل به یک واقعیتِ عجیب شده است.
کد خبر: ۱۱۵۵۴۵۹

پمپئو روز یکشنبه ۳۱ تیر در کتابخانه رونالد ریگان در شمال لسآنجلس در همایشی با عنوان «پشتیبانی از صدای ایرانیان»، ابتدا سخنان تندی را علیه ایران مطرح کرد و بدون اشاره به تروریست نامیدن مردم ایران توسط رئیسجمهور آمریکا و تصویب قانون منع ورود ایرانیان به خاک این کشور، گفت: «آرزوی دولت ترامپ همان آرزویی است که شما برای مردم ایران دارید. ایالات متحده صدای شما را میشنود، ایالات متحده از شما حمایت میکند، ایالات متحده با شماست.» اما بخش جالب توجه سخنان وزیرخارجه آمریکا، چند کدی بود که او از وضعیت داخلی در ایران ارائه کرد و نشان داد دستگاه اطلاعاتی این کشور تا چه اندازه زیر سایه اظهارات و اطلاعات گروه تروریستی و منافقین و البته ضدانقلابهای فراری قرار دارد. پمپئو با ابراز ناخشنودی از پیروزیهای حزبا... لبنان در برابر داعش در سوریه، گفت: «امروز به لطف یارانههای رژیم ایران یک نیروی حزبا... لبنان دو تا سه برابر یک مأمور آتشنشانی در تهران حقوق میگیرد.» او همچنین از حسابهای بانکی میلیون دلاری رئیس قوه قضاییه ایران سخن گفت؛ یعنی دقیقا همان اخبار و اطلاعاتی که کانال تلگرامی «آمدنیوز» چند ماه پیش منتشر کرد و پس از بحث و بررسی فراوان مشخص شد اساسا چنین چیزی وجود خارجی ندارد. البته اطلاعات بسیار دقیق و حساس آقای وزیر خارجه به همینجا ختم نشد و پمپئو از حساب بانکی مقامات ایرانی در کشورهای خارجی، وابستگی واردات شکر به دفتر یکی از علما و حتی سند مالکیت چند معدن به نام یکی از ائمهجمعه تهران سخن گفت؛ اطلاعاتی که سالهاست به عنوان جوک و تمسخر در شبکههای اجتماعی میان کاربران فارسیزبان در جریان است.

جمعی با محوریت یک بنیاد اسرائیلی

اما علت بیان این سخنان عجیب و خندهدار که نشان از بیاطلاعی کامل دستگاه سیاسی آمریکا از اوضاع داخلی ایران دارد، چیست؟ پاسخ را باید در جمعی که تحت عنوان «ایرانیانِ آمریکا» برای شنیدن سخنرانی پمپئو جمع شده بودند، جستجو کرد؛ جمعی با محوریت یک بنیاد اسرائیلی به نام FDD یا همان «بنیاد دفاع از دموکراسی.» این بنیاد که به ریاست «مارک دوبوویتز»، یک طرفدار افراطی اسرائیل در آمریکا فعالیت میکند، مهمترین مرکز فعالیت سازمان تروریستی منافقین و افراد ضدانقلابی است که از ایران فرار و به آمریکا رفتهاند. سعید قاسمینژاد، علیرضا کیانی، سیاوش صفوی و امیرحسین اعتمادی از جمله ایرانیانی هستند که در این بنیاد فعالیت میکنند؛ یعنی همان افرادی که چند روز پس از اعلام پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به او نامه نوشتند و خواستار اعمال تحریمهای جدید و شدید علیه مردم ایران شدند.

نتانیاهو، اسپانسر اصلی

افشای منابع مالی FDD که چند سال پیش صورت گرفت، نشان داد اکثر کمککنندگان به این بنیاد کسانی هستند که به برنامههای حامی اسرائیل در آمریکا و جهان کمک میکنند و به قول یک کارشناس آمریکایی، مشخص کرد که مواضع FDD در تشویق دخالتهای نظامی آمریکا در غرب آسیا، موضع تهاجمی علیه ایران، و دفاع از سیاست راستگرایانه در اسرائیل، با منافع حامیان مالیاش در تبلیغ اسرائیل همخوانی دارد. در واقع نتانیاهو اسپانسر اصلی این بنیاد است. حالاوزیر خارجه آمریکا منبع اطلاعاتی سخنرانی پرحرارت و البته پر از گاف خود را گزارش این بنیاد قرار داده است؛ بنیادی که اطلاعات مندرج در کانالهای جوک و طنز تلگرامی را به عنوان فکتهای غیرقابل تردید در گزارش خود مطرح کرده و سخن از حسابهای میلیون دلاری رئیسجمهور و رئیس قوه قضاییه در داخل و خارج از کشور به میان آورده است. سخنرانی خندهدار مایک پمپئو بیشتر از آنکه یک مانیفست سیاسی و برنامه مشخص از سوی یک دولت باشد، شبیه متونی بود که در شبکههای اجتماعی میان کاربران به تمسخر دست به دست میشود. تماشای سیمای منافقین و استفاده از ادبیات اعضای این سازمان، محور اصلی سخنرانی چند روز پیش وزیر امورخارجه آمریکا بود. انگار پمپئو هم به پیروی از رئیس خود تصمیم گرفته تا توئیتربازی را راهبرد اصلی خود در امور مربوط به ایران قرار دهد.

آبروریزی 40ساله آمریکا

این آبروریزی برای سیاستمداران در آمریکا درباره ایران البته قدمتی به اندازه عمر انقلاب اسلامی دارد. چهل سال پیش هم گزارش دستگاههای اطلاعاتی ایالات متحده درباره وضعیت اقتدار و ثبات سیاست حکومت پهلوی تا جایی هیجان انگیز و پرشور بود که جیمی کارتر، رئیسجمهور وقت این کشور را در شب سال نوی میلادی به تهران کشاند تا با خیال راحت، جام شرابش را در کنار محمدرضا پهلوی بالا بگیرد و از «جزیره ثبات به رهبری شاه» سخن بگوید؛ سخنانی که حدود یک سال بعد و با وقوع انقلاب اسلامی، عیار و اعتبارش مشخص شد.

از کارتر تا پمپئو، چهل سال فاصله است اما انگار همچنان منابع اطلاعاتی کاخ سفید درباره ایران گروهها و مراکزی هستند که بیشتر از تخصص درباره ایران، در دریافت دلارهای اسرائیلی و سعودی متخصص هستند و میتوانند در ازای دریافت حقوقهای خوب، گزارشهایی متناسب با خواست و رضایت مقامات ضدایرانی در آمریکا و اسرائیل تولید کنند؛ گزارشهایی که از جوکهای اینترنتی درست میشوند و نهایتا هم در کانالهای طنز اینترنتی مورد تمسخر قرار میگیرند.

مهدی خانعلیزاده

پژوهشگر بینالملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها