مشکل اصلی فضای سبز شهری نبود برخورد تخصصی است.
کد خبر: ۱۱۵۵۴۱۹

رعایت نکردن استانداردها و اصول علمی برای ما مشکلآفرین شده است. نداشتن طرح جامع فضای سبز، طرح جامع جمعآوری آبهای سطحی و نگهداشتن آن در شهر از دیگر مشکلات فضای سبز کشور است. باید نزولات جوی را در آبانبارهایی که در داخل شهر طراحی میشود، جمعآوری کرد. این آب را باید نگه داشت برای مواردی که به آن نیاز است.

باید پرسید آب قناتهای ما کجا میرود؟ یا چرا کف رودخانههای ما بتنی است؟ چرا از خاک سفت شده در کف رودخانه استفاده نمیکنیم تا آبی که رد میشود، جذب زمین شود و تهران را از خطر فرونشست نجات دهد. در تهران اکالیپتوس میکارند که به ظاهر اینگونه در مقابل بیآبی مقاوم است. این درحالی است که اکالیپتوس را باتلاق خشککن میخوانند چرا که اندک نم خاک را نیز جذب میکند.

باید از مدیران شهری پرسید چرا این گیاه را میکارند تا همان یک ذره نم و آبی که هست خشک شود. بیشتر آنها در تهران به فکر مصرف آب چمنها هستند؟ نکته فراموش شده اینکه مدیریت شهری اکنون باید به فکر اکالیپتوس و توتهای مثمر و غیرمثمری باشد که کاشته شده و به مشکلاتی مانند طغیان مگس سفید دامن زده است.

اما مدیریت شهری از این اشتباهها درس نمیگیرد، چون هنوز چنار آبدوست کاشته میشود تا منابع آبی تهران را محدودتر کند.

قدیمیها یادشان هست که تهران شهر رودخانهها بود، اما دیگر از آنها خبری نیست و در برخی اکنون فاضلاب جاری است. ماجرا وقتی نگرانکنندهتر میشود که زمزمههای قاچاق آب نیز در شهر پیچیده و برخی میگویند از برخی پارکها تانکرتانکر آب به استخرها قاچاق میشود!

در تهران از نظر مدیریت فضای سبز، قوانین و استانداردها اصلا مناسب نیست. هیچیک از پارکهای تهران از نظر استاندارد و جمعیتی که از آن استفاده میکنند، شرایط مطلوبی ندارد. همه اینها بهدلیل حضور نیروهای غیرمتخصص در حوزه طراحی فضای سبز است. خیلی از معمارها خود را معمار منظر تلقی میکنند در حالی که نیازهای اکولوژیکی گیاهان را نمیشناسند.

متاسفانه نبود نظام مهندسی تخصصی مهندسین فضای سبز، سبب شده که حضور غیرمتخصصها در این حوزه تقویت شود. به دلیل رقابت اقتصادی در بازار نمیگذارند نظام مهندسی فضای سبز و طراحی منظر پا بگیرد زیرا انحصار طراحی منظر دست معمارهاست. ساخت و ساز آن دست عمرانیهاست. یک چرخه اقتصادی و یک رقابت ناتمیز است که متاسفانه مانع از ایجاد تشکیلاتی تخصصی میشود.

علیرضا میکائیلی

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه گرگان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها