توییت پرخاشگرانه ترامپ باعث شد تا سراغ یک انیماتور مشهدی برویم که کارش تیتر رسانه‌های دنیا شده است

هدف؛ ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکادر خلیج فارس

کسی فکرش را نمی‌کرد که کار یک موسسه کوچک خصوصی در خراسان رضوی و در مشهد آنقدر بالا بگیرد که بشود تیترِ رسانه‌های مهم دنیا؛ از بلومبرگ و رویترز گرفته تا نیویورک‌تایمز و راشاتودی و اسپوتنیک و چاینادیلی و دیگر رسانه‌های بزرگ کره خاکی. یک گروه کوچک و چند نفره ولی کارهای بزرگ؛ آن‌قدر بزرگ که بخشی از رسانه‌هایی که نامشان در چند خط بالاتر آمد نتوانستند از کنارش بی‌خیال بگذرند. حتی می‌گویند آسوشیتدپرس بلند شده و رفته از سرفرماندهی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس پرسیده که نظرتان راجع به فلان انیمیشن چیست؟! جوان خوش‌ذوق با لهجه مشهدی که در جایی خارج از پایتخت، توانایی‌های خود و تیمش را به رخ خیلی‌ها کشید.
کد خبر: ۱۱۵۵۳۲۷

.هرچند این گروه اثار انیمیشن متعددی تولید کرده است اما «نبرد خلیج فارس2» را میتوان پر سر و صداترین اثر گروه انیمیشن فاطمهالزهرا(س) دانست. انیمیشنی که در سال 95 منتشر شد و ناظر به درگیری نظامی بین نیروهای ایرانی و ناوگان نیروی دریایی ارتش آمریکا در خلیج فارس است. فرهاد عظیما در جاده بود که پاسخگوی مصاحبه تلفنی جامجم شد.

کارگردان انیمیشن «نبرد خلیج فارس2» در جاده است و دسترسی به نت ندارد. برای همین هم از ما میخواهد که اجمال حرفهای ترامپ و پمپئو را برایش بگوییم. میگوییم. «عجب عجب»ی تحویل میدهد و در پاسخ به اولین سوال ما که الان مشغول چه کاری هستید میگوید: «فعلا روی انیمیشن عملیات مکه کار میکنیم.» عظیما مدتی قبل بریدهای از این انیمیشن را منتشر کرده بود تا بازارش در فضای مجازی داغ بماند. او محور کلی عملیات مکه را اینگونه توصیف میکند که در عربستان سعودی کودتا و پایههای حاکمیت متزلزل شده. در چنین وضعیتی یمنیها قصد حمله به سعودی را میکنند. از آن سمت هم اسرائیلیها قصد حمله اتمی به مکه را دارند تا مسئولیت آن را متوجه انقلابیون یمن کنند. در چنین شرایطی است که مسئولان ایرانی از ماجرا مطلع شده و با اتکا به تواناییهای نظامی خودشان، مواضع اتمی اسرائیل را در خاک اسرائیل منهدم میکنند. در این عملیات، جنگندههای نیروی هوایی ارتش و موشکهای بالستیک نیروی هوافضای سپاه حضور فعال دارند.

طبق گفته عظیما، پروژه «عملیات مکه» یک کار نیمهبلند است. او اظهار امیدواری میکند که این انیمیشن تا پایان تابستان منتشر شود.

کـــــارگــردان پــویـــانـمـایـی پرسروصدای «نـبـرد خــلـیــجفـــارس2» در مورد بازخوردهای این انیمیشن هم به جامجم میگوید: «نبرد خلیج فارس2» دوسال قبل منتشر و با واکنشهای زیادی مواجه شد. آخرین واکنش هم مربوط به نیویورکتایمز بود. جالب آنکه حتی موتورهای جستوجوگری مانند گوگل و یاهو اخبار مربوط به این انیمیشن را در قسمت اخبار و باکس نیوزهای خودشان هم منتشر کرده بودند. یادم است در یاهو دعوایی بر سر همین انیمیشن صورت گرفته بود که کامنتهای زیادی هم خورده بود.

رسانههای روسی از این انیمیشن استقبال کرده و آن را نوعی از قدرت نرم توصیف کرده بودند. خب اینها دستاورد بزرگی است. یمنیها و لبنانیها خیلی از کارهای ما استقبال کردهاند. مجموع این واکنشها برای ما که یک موسسه کوچک هستیم یک پیروزی استراتژیک بود. به قول یکی از ضربالمثلهای خودمان، همیشه شعبان یک بار هم رمضان منتها این یک بار رمضان ما برایشان گران تمام شده بود.»

عظیما درباره دیگر واکنشها به این انیمیشن میگوید: «مدتی قبل مسئول یکی از اندیشکدههای راهبردی ایالات متحده هم با اتکا به همین انیمیشن تحلیل داده و گفته بود ایرانیها مبتنی بر یورش فوجی کارها و طراحیهای جدی انجام دادهاند. او با اشاره به همین انیمیشن گفته بود ایرانیها با ترکیبی از استراتژیهای پهپادی و شبیه آن قصد یورش به ناوگان نظامی ما در منطقه دارند و حتی این تجهیزات را در اختیار متحدان خودشان در سوریه و یمن هم قرار دادهاند.»

ایرانی علیه ایرانی!

کسری ناجی خبرنگار بیبیسی از کسانی است که شش سال قبل در بهمن 1390 هنگام عبور ناو هواپیمابر آمریکایی یواساس آبراهام لینکلن از تنگه هرمز از روی عرشه این ناو برای بیبیسی فارسی گزارش رفت. ناجی در گزارش خود متذکر شده بود که این ناو، جایگزین ناو دیگری خواهد شد که هماکنون در دریای عمان مستقر است و پیام این آمدوشدها این است که با وجود تهدیدهای ایران، آمریکا خود را متعهد میداند که این شاهراه تجارت جهانی را باز نگه دارد. این اقدام با واکنشهای منفی زیادی روبهرو شد. کاربران فضای مجازی عقیده داشتند او با این کار به وطن خود خیانت و اقدام جنگطلبانه علیه ایران را توجیه میکند.

محمدصادق علیزاده

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها