روحانی با اشاره به برنامه‌های سفر به سوئیس و اتریش تشریح کرد

گفت‌وگوی ایران و اروپا درباره بسته پیشنهادی

رئیس‌جمهور در آغاز سفر به دو کشور سوئیس و اتریش با بیان این‌که در این سفر درباره بسته پیشنهادی اروپا گفت‌وگو خواهد کرد ،گفت: همه احساس می‌کنند بقای برجام به نفع منطقه و جهان است و یکصدا آمریکا را محکوم می‌کنند که به قطعنامه 2231 که همه کشورها را ملزم به همکاری می‌کند پایبند نبوده و از برجام خارج شده است.
کد خبر: ۱۱۵۱۲۱۶

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد گفت: این سفر فرصتی است تا در زمینه آینده برجام و توافقات با اتحادیه اروپا گفتوگو کنیم بویژه اینکه اتریش از روز یکشنبه ریاست دورهای اتحادیه اروپا را نیز عهدهدار شده است و بنابراین با اتریش بهعنوان رئیس اتحادیه نیز در این مقطع صحبت خواهیم کرد.

روحانی گفت: اروپاییها همچنین قرار است در روزهای آینده بسته پیشنهادی خود را ارائه کنند که راجع به این مسأله هم با آنها گفتوگو خواهیم کرد. البته برخی مسائل منطقهای نیز وجود دارد که با اروپا درباره نقشی که ایران میتواند برای ثبات و امنیت کل منطقه مهم خاورمیانه داشته باشد، گفتوگو کرده و به این صحبت ها ادامه میدهیم.

وی با بیان اینکه شرایط امروز اروپا تاحدودی با گذشته متفاوت است افزود: اروپا امروز با صدای بلندتری با یکجانبهگرایی، مخالفت و با لحن صریحتری اعلام آمادگی میکند تا در مسائل منطقهای و بینالمللی با ایران و کشورهای مهم تأثیرگذار همکاری کند.

رئیسجمهور گفت: امروز که آمریکاییها برخلاف مقررات بینالمللی و تعهدات چندجانبه خود از برجام خارج شدهاند، ارتباط و مذاکره با اروپا جایگاه خاصی دارد چرا که هر پنج کشور شامل روسیه و چین و سه کشور اروپایی و مجموعه اعضای اتحادیه اروپا، تلاش میکنند برجام بدون آمریکا باقی بماند.

روحانی با بیان اینکه سفر به دو کشور دوست اروپایی اتریش و سوئیس به دعوت روسای جمهور این کشورها و در پاسخ به سفر آنان به تهران انجام میگیرد به امضای اسنادی میان ایران و اتریش و سوئیس در جریان این سفر اشاره کرد و افزود: در زمینه روابط صنعتی، تجاری، بهداشت ـ درمان، فناوریهای نوین، آموزش و مدیریت منابع آب، با مقامهای ارشد این دو کشور گفتوگو خواهیم کرد و اسنادی نیز به امضا میرسد.

حسن روحانی را در سفر به سوئیس و اتریش محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، حسن هاشمی وزیر بهداشت، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیسجمهور، حسامالدین آشنا مشاور رئیسجمهور و محمود واعظی رئیس دفتر رئیسجمهور همراهی میکنند.

همچنین جمعی از کارآفرینان و فعالان بخش خصوصی در این سفر حضور دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها