احمدرضا و حسین برای اجاره زمین و تهیه زیرساخت‌ها نزدیک به ۲۵۰ میلیون تومان هزینه کردند و همین اندازه هم هزینه خرید دام شد. حسین می‌گوید: «در خرید دام‌های بعدی، ما اصرار داشتیم سراغ نژادهای بومی برویم. مثلاً گرچه بزهای نژاد فرانسوی شیرده‌تر هستند اما سراغ آنها نرفتیم و بزهای ایرانی را ترجیح دادیم. چون عقیده‌مان این بود که باید این نژادها را زنده کنیم.
کد خبر: ۱۱۵۰۴۸۹

از سوی دیگر ما به چرخه طبیعت خیلی پایبندیم و معتقدیم گرچه دامها در مراتع چرا میکنند و ممکن است پوشش منطقه را از بین ببرند اما در عوض با کوددهی بهموقع باعث میشوند مراتع دوباره سرسبز شوند. درباره مرغ و خروس هم ما سراغ نمونههای بومی رفتیم. نکته مهم اینکه خروسهای ما بدون هرگونه آنتیبیوتیکی بزرگ میشوند و وقتی به پنج ماهگی رسیدند ذبح میشوند. در حالی که خروسهای صنعتی به خاطر شرایط ویژه نگهداری در معرض بیماریهای زیادی هستند و باید مقدار زیادی آنتی بیوتیک دریافت کنند. این خروسهای صنعتی ۴۵ روز بعد از تولدشان ذبح میشوند تا به بازار برسند.»

آنها در مطالعاتشان به این نتیجه رسیدند که بهتر است برای طیور خود از غذاهای سنتی استفاده کنند. بنابراین ترکیبی ضدعفونیکننده از آویشن، سیاهدانه و پودر سیر ساختند تا مرغ و خروسها از آنتی بیوتیکهای مضر بینیاز شوند. حسین میگوید: اصرار داریم مرغ و خروسها در فضای بسته نمانند و همه روز در حال چرخیدن در فضای باز و آزاد باشند تا گوشت و تخم مرغ با کیفیتتری تولید کنیم. در حال حاضر هزار مرغ و خروس در مزرعه داریم و شیوه سفارشگیریمان این طور است که روز مشخصی را برای عرضه خروس، گوسفند یا لبنیات اعلام کرده و تمام سفارشات را برای آن روز دریافت میکنیم. بعد از آن حیوان را به شیوهای کاملا شرعی و سنتی ذبح کرده، پاک میکنیم، بستهبندی کرده و با ماشین یخچال دار به شهر میآوریم.

او درباره نحوه قیمتگذاری محصولات هم میگوید: دامها نرخ مصوب کشوری دارند و ما هم تابع همان نرخ هستیم. اما قیمت مرغ و خروس و تخم مرغ و لبنیات که رسمی هستند متفاوت از قیمت مرغداریها تعیین میشود. در واقع قیمتگذاری این محصولات در بازارهای محلی انجام میشود و ما هم بر همان اساس نرخگذاری میکنیم. پرورش مرغ و خروسهای رسمی کاملا متفاوت است، خوراک بیشتری مصرف میکنند، دیرتر ذبح میشوند و به طور کلی محصول دیربازدهی هستند بنابراین قیمت بالاتری دارند. البته ما معتقدیم این محصولات شاید کمی گرانتر باشند، اما کیفیتشان تفاوت چشمگیری با محصولات کارخانهای موجود در بازار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها