دانستنی‌های سلامت

عادت‌های مضر برای هوش و حافظه

عادت‌های غذایی ناسالم دو عاملی است که تاثیرات عمده‌ای بر عملکرد مغز دارند. مشخص شده است که این دو عامل می‌توانند هوش انسانی را از توان بیندازند و فعالیت‌های شناختی و حل مساله را برای ذهن مشکل‌تر بسازند. موارد زیر از جمله این عوامل هستند:
کد خبر: ۱۱۴۹۷۸۲

مصرف مواد غذایی فرآوری شده

اکثر مردم میدانند مصرف این نوع مواد غذایی عادت سالمی نیست اما چیزی که ممکن است ندانند این است که کاهش سطح هوش از جمله تاثیرات مصرف فستفودهاست. مطالعات نشان میدهد کودکانی که فست فودهایی با فرآوری و قند و چربی بالا مصرف میکنند نسبت به کودکانی که از غذاهای خانگی غنی از مواد مغذی استفاده میکنند بهره هوشی پایینتری دارند.

مصرف زیاد شیرینی

غذاهای که سطح قند بالایی دارند تاثیر چشمگیری بر گیرندههای حیاتی مغز بهجا میگذارند. به گفته محققان استفاده مفرط از شیرینیها در رژیم غذایی نحوه عملکرد دوپامین در مغز را تغییر میدهد.

یکی از عملکردهای دوپامین، نقش مهم آن در شادی و جلوگیری از افسردگی است ـ دو عاملی که میتوانند بر توانایی مغز در یادگیری تاثیر بگذارند.

کاهش زیاد مصرف کربوهیدراتها

بسیاری از کارشناسان تغذیه رژیمهای غذایی حاوی کربوهیدرات پایین را برای کاهش وزن توصیه میکنند. اگر شما یکی از این نوع رژیمهای غذایی را تجربه کرده باشید حتما میدانید یکی از سریعترین تاثیرات کاهش دریافتی کربوهیدراتها، تحریکپذیری و تغییرات خلقی است. تحقیقات آکادمیک ثابت کرده است کمبود کربوهیدراتها در رژیم غذایی به مشکلات خلقی منجر میشود. افزون بر این، مطالعاتی که در دانشگاه تافتس آمریکا انجام شد نشان داد افزایش حساب شده دریافتی کربوهیدراتهای ساده عملکردهای شناختی مغز را تقویت میکند.

جویدن آدامس

هــرچند ایـــن مـــوضوع، مــورد بــحث اســت امــا تــحقیقی کــه نتایج آن درنشریه
Quarterly Journal of Experimental Psychology منتشر شد نشان داد جویدن آدامس میتواند بر حافظه کوتاه مدت تاثیر منفی داشته باشد. در این تحقیق طی سه آزمایش جداگانه ثابت شد جویدن آدامس به تواناییهای مغز خدشه وارد میکند.

منبع: dailyhealthpost.com

یاسمین مشرف
جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها