در پی دستور رهبر انقلاب، رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد:

افزایش آمادگی‌های هسته‌ای در چارچوب برجام

به دنبال دستور رهبر انقلاب به سازمان انرژی اتمی مبنی بر فراهم کردن سریع آمادگی‌های لازم برای رسیدن به ۱۹۰هزار سو (فعلا در چارچوب برجام)، جمهوری اسلامی ایران ضمن ارسال نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اطلاع‌رسانی درباره آغاز برخی برنامه‌های هسته‌ای، روند افزایش ظرفیت‌های لازم برای تولید گاز یو.اف.6 و یو.اف.4 و همچنین مونتاژ کارخانه روتور سانتریفیوژ را آغاز کرد.
کد خبر: ۱۱۴۶۵۲۳

علیاکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی که چهارشبنهشب از محل سالن مونتاژ سانتریفیوژها در نطنز در برنامه گفتوگوی ویژه خبری شرکت کرده بود از تکمیل این مرکز تا یک ماه آینده خبر داد و تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران هیچ اقدامی خلاف برجام نکرده است. صالحی گفت: جایی که در حال حاضر در آن نشستهایم، قبلا یک سوله متروکه بود و وقتی که مذاکرات آغاز شد با توجه به تجربهای که از گذشته داشتیم پیشبینی میکردیم که شاید مذاکرات بالاخره به نتیجه نرسد یا اگر هم به نتیجه برسد، براساس بدعهدی‌‌ای که از آمریکاییها و دیگران سراغ داریم، آمادگی لازم را جهت برگشتپذیری برای خودمان ایجاد کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: از زمانی که رهبر معظم انقلاب دستور دادند همکاران در سازمان انرژی اتمی به صورت شبانهروزی در حال کار کردن هستند و در 48ساعت گذشته اینجا اینگونه نبود و شبانهروز کار کردند و امیدواریم حداکثر تا یک ماه دیگر کل این سالنها آماده شده و فعالیت در آن آغاز شود.

معاون رئیسجمهور درباره اظهارات مقامات اروپایی در پی اقدامات اخیر سازمان انرژی اتمی گفت: ما الان اینجا نمیتوانیم هر مقدار که دلخواهمان است سانتریفیوژ جدید را مونتاژ کنیم، محدودیت برجامی داریم و رهبر معظم انقلاب نیز فرمودهاند که شما زیرساختهای لازم را آماده کنید تا چنانچه ضرورت یافت به سرعت بتوانیم مونتاژ سانتریفیوژهای جدید را آغاز کنیم، به گونهای که تا ظرفیت 190هزار سو در یک فاصله زمانی کوتاهی برسیم.

صالحی افزود: ما در نطنز باید تمامی زیرساختهای مورد نیاز را برای یکمیلیون سو آماده کنیم و الان کل نطنز جایی برای 48 هزار ماشین دارد. وی خاطرنشان کرد: در طول 30 سال گذشته مبلغی که در سازمان انرژی اتمی هزینه شده اعم از اکتشاف و استخراج، نطنز، اراک و... با احتساب قیمت ریال به دلار آن روز، حدود ششمیلیارد دلار بوده است.

صالحی با بیان اینکه یک و نیم میلیارد دلار بابت بوشهر پرداخت کردهایم، افزود: الان اگر بوشهر را بخواهیم بخریم در حدود پنج میلیارد دلار میارزد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: پنج میلیارد دلار هم هزینه نطنز، فردو، اصفهان و... شده است که در مجموع طی 30 سال گذشته 6/5 میلیارد دلار شده است.

وی افزود: ما چیزی به آن مفهوم هزینه نکردهایم و این همه دستاورد داشتهایم، دستاورد صنعت هستهای نه تنها اقتدار علمی است، بلکه از نظر صنعتی شما را جلو میبرد، چرا که صنعت هستهای میعادگاه صنایع مختلف است.

واکنشهای بینالمللی

تصمیم ایران برای آغاز برخی فعالیتهای هستهای، واکنشهای گسترده بینالمللی را به همراه داشت. به دنبال این اقدامات، سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد گامهای جدید ایران نقض برجام نیست. وی البته افزود: در این مقطع حساس کنونی، این گامها به اعتمادسازی در زمینه ماهیت برنامه هستهای ایران کمک نخواهد کرد.

امانوئل مکرون، رئیسجمهور فرانسه هم در نشست خبری مشترک با نخستوزیر رژیم صهیونیستی گفت: بیانیه تهران نشان نمیدهد که ایران قصد دارد از برجام خارج شود، پس اجازه دهید من هم اغراق نکنم و آن را نقض برجام تعبیر نکنم.

میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس بینالمللی انرژی اتمی هم تاکید کرد: تصمیم ایران برای توسعه برنامه هستهای این کشور در چارچوب برجام است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها