مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه:

وزارت نیرو حق‌ دریاچه ارومیه را نمی‌دهد

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با انتقاد شدید از وزارت نیرو به دلیل خودداری این وزارتخانه از رهاسازی آب سدها به دریاچه ارومیه گفت: جدول وضعیت سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه نشان می‌دهد که آب سدها سرریز شده، با این وجود وزارت نیرو از رهاسازی آب به دریاچه ارومیه خودداری کرده است.
کد خبر: ۱۱۴۶۵۱۱

به گزارش ایسنا، مسعود تجریشی با اشاره به مکاتبات متعدد ستاد احیای دریاچه ارومیه با وزارت نیرو مبنی بر ضرورت اختصاص سهم آبی دریاچه ارومیه افزود: طبق قانون نیاز دریاچه ارومیه اولویت دوم منطقه بعد از شرب است اما وزارت نیرو نیاز زیستمحیطی دریاچه را حتی در اولویت آخر هم قرار نداده است.

وی با بیان اینکه در ابتدای هر سال آبی نیازهای پاییندست سدها مشخص میشود، عنوان کرد: اگر بر اساس نیازهای موجود، وزارت نیرو بخواهد منحنی بهرهبرداری سدها را از ابتدای سال آبی طراحی کند، اول مصارف کشاورزی و بعد سایر مصارف را تعیین میکند، این در حالی است که براساس قوانین موجود اولویت اول شرب، سپس نیاز زیستمحیطی و در آخر کشاورزی است. تجریشی با اشاره به روند تعیین سهم آبی هر یک از بخشها از جمله کشاورزی و محیط زیست در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تصریح کرد: در منطقه آذربایجان و در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نزدیک به ۹۰ درصد مصرف آب در حوزه کشاورزی است. برای مثال اگر پنج میلیارد مترمکعب آب داشته باشیم، 5/4میلیارد مترمکعب آن برای کشاورزی و ۵۰۰ میلیون مترمکعب به حوزه شرب و صنعت اختصاص مییابد. تجریشی بیان کرد: در ابتدای سال آبی جاری (۹۷-۹۶) بر اساس تجربیات گذشته و پیشبینی وضعیت آبی حوضه آبریز دریاچه ارومیه به وزارت نیرو اعلام کردیم وضعیت آوردهای امسال خوب خواهد بود و حتما باید در اسفند و فروردین آب سدها را به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی کنیم اما متاسفانه وزارت نیرو آب را پشت سدها نگه داشت و از ورود آن به دریاچه ارومیه جلوگیری کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها