با اسماعیل ‌پور‌رضا بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون

جای خالی آثاری مثل «دلیران تنگستان» حس می‌شود

اسماعیل پوررضا، هنرمند باسابقه تلویزیون و سینما فارغ‌التحصیل رشته تئاتر است و بعد از چند سال دوری از بازی در تلویزیون، نوروز97 با سریال هیات مدیره به کارگردانی مازیار میری حضور داشت.
کد خبر: ۱۱۴۶۰۲۴

بازی در نمایش «لطایفعبیدزاکانی» (اسماعیل خلج) ، بازی در نمایش«ضحاک» (سعید پورصمیمی)، بازی در مجموعه تلویزیونی«دلیران تنگستان» (همایون شهنواز) بازی در مجموعه تلویزیونی«در خانه»(مسعودرسام، بیژن بیرنگ) بازی در مجموعه تلویزیونی«این راهش نیست» (نوید میهندوست) بازی در فیلم سینمایی «یک بوس کوچولو» (بهمن فرمانآرا) از کارهای کارنامه بازیگریش محسوب میشوند.

پوررضا از دهه 60 به سمت کارگردانی رفت و آثار متفاوتی ساخت .«سنجاب و دوستان» و «در بساط نکتهدانان» ازکارهای مهمش محسوب میشوند. او در سریال «درخانه» در کنار اکبر عبدی و رویا افشار بازی خوبی از خود ارائه کرد.

بعد از مدتها کم کاری با سریال هیاتمدیره دوباره به بازیگری پرداختید. آیا پیشنهادهای بازیگری مناسب نبودند که کمکار شده بودید؟

بعد از سالهای پرکاریم در دهه 70 و 80 حضورهایی در سینما و تلویزیون داشتهام. فیلمهایی نظیر کوچهپسکوچههای شمرون یا به دنیا آمدن که هنوز اکران نشده است. کیفیت پیشنهادهای بازیگری برای من که توقعام از بازیگری زیاد است در حد مطلوبی نبود.

چه کارهایی در حد فاصل ساخت این آثار انجام میدادید؟

بیشتر عکاسی طبیعت و سفر میرفتم و در کنارش به فیلم دیدن و تئاتر رفتن میپرداختم. معتقدم در هر سن و سالی باید کسب تجربه کرد. اصلا دوست ندارم نقشهایی را بازی کنم که بعدا بابت انتخابشان احساس پشیمانی کنم.

بیشتر مخاطبان سینما شما را با فیلمهایی که برای بهرام بیضایی بازی کردید، میشناسند؟

بله، من این شانس را داشتم که با او در دوران اوج کاریش در تئاتر و سینما کار کنم وشروع فعالیت حرفهای بازیگریم با او در تئاتر و نمایش سلطان مار بود. فیلم غریبه و مه بدون تردید جزو دو سه کار شاخص بیضایی در سینماست و خاطرات زیادی از بازی در این فیلم در دهه 50 در شمال کشور
دارم.

در مسافران هم دو دهه بعد دوباره با بیضایی همکاری کردید؟

بله، در مسافران بهترینهای بازیگری از قبیل جمیله شیخی، عنایت بخشی، هما روستا و دیگران بازی داشتند و به نظرم کاملترین فیلم کارگردانش است.

بیشتر بازیهای موثر شما در سریالهایی بود که در دهه 60 ساخته میشد....

همینطور است، در آن دوران کارگردانهای بزرگ و صاحبنامی مثل بیژن بیرنگ، زندهیاد مسعود رسام، داریوش فرهنگ، محمدعلی نجفی و اصغر هاشمی در تلویزیون فعالیت میکردند و سریالهای ماندگار و خوبی میساختند. به نظرم باید از تجربیات این بزرگان استفاده کرد. در حالی که برخی از این هنرمندان باسابقه و ارزشمند در اوج توان کاریشان و پختگی به سر میبرند، مدتهاست که خانهنشین شدهاند وکسی از آنها سراغی نمیگیرد.

سریال «در خانه» با بازی شما چندی قبل دوباره از شبکه آیفیلم پخش شد و بهرغم اینکه دو دهه از عمر ساختش میگذرد، دیدنش هنوز جذابیت دارد؟

در آن دوران موقعی که برای بازی در سریال یا فیلمی دور هم جمع میشدیم، همگی با صمیمیت کار و تلاش میکردیم، بهترین کارمان را ارائه کنیم. در سریال در خانه به درستی نوع زیست و رابطه آدمها در دهه 60 که مبتنی بر سنتها و سادهزیستی بود ارائه شد. در این سریال همانطور که میبینیم همسایهها مثل اعضای خانواده پشت هم بودند و در سختیها به کمک هم میآمدند و مثل حالا نبود که همگی در پیله تنهاییهایشان فرو رفتهاند.

آقا رضای سبزیفروشی که شما نقشش را در این سریال بازی کردید، آدم ساکت و مهربان و اهل خانوادهای بود...

بله، آقا رضا نماد درستی از یک پدر مهربان دهه 60 با تمام مختصاتش بود و اهل کار و خانواده بودو ضمن حمایت از خانواده معتمد و مورد احترام اهالی محله بود.

با اکبر عبدی و رویا افشار هم در این سریالها بازیهای خوبی انجام دادید...

بله، هردوی این دوستان پارتنرهای خوبی بودند وخاطرات زیادی از آن دوران دارم. یادم میآید سریال با هزینه اندکی در محله قلمستان امیریه تهران ساخته شد و یکصدم هزینههای تولید سریالهای این روزگار برایش صرف شد. هنوز هم خیلی از مخاطبان میانسال که آن موقع کودک بودند من را با بازی در این سریال میشناسند و راستش بابت این قضیه خوشحالم که در ساخته شدن چنین سریال فرهنگی ارزشمند مشارکت داشتم.

بیژن بیرنگ هم در آن دوران کارگردان مطرحی بود...

آقای بیرنگ جزو کارگردانهای خوب بود، اما بعدا مثل خیلیها بیشتر به سمت نگاه تجاری به کار تولید و راهاندازی شرکت تبلیغاتی رفت.

در این سریال نقش یک پدری را بازی کردید که آدمی جدی است...

بله، مرد جدی و منضبطی است و دخترش در هیات مدیره ساختمان محل زندگیشان عضویت دارد و تلاش میکند وضعیت امورات مجتمع درست و مناسب باشد.

باکدامیک از بازیگران همدورهایتان ارتباط نزدیکتری دارید؟

بهدلیل شرایط زمانه و مسائل زندگی کمتر فرصت این دورهم جمع شدن فراهم میشود، اما با فرید سجادحسینی بعد از مدتها دوباره دیداری داشتم.

با مازیاری میری قبل از سریال هیاتمدیره همکاری نداشتید. چگونه برای بازی در این سریال دعوت شدید؟

این اولین همکاریمان بود. نکته چالش برانگیز این سریال در وهله اول نامناسب بودن سریال با توجه به مضمون و داستانش برای پخش در ایام نوروز بود؛ چراکه در این ایام بیشتر سریالهای طنز و کمدی جواب میدهد.

البته بهدلیل شتاب در تولید کار متن و کلیت سریال هم دارای ضعفهایی بــــود. مــــن و ســـایر بازیـگران تمـام تلاشمان را برای ارائه بازی خوب انــجام دادیم.

یک سریال تاثیرگذار

خاطرات زیادی از بازی در سریال دلیران تنگستان دارم.هنوز با دوستانی که در زمان بازیام در این سریال در بوشهر بودیم، رفت و آمد دارم. به نظرم زندهیاد همایون شهنواز کارگردان مسلط و درجه یکی بود.

جای خالی تولید چنین کارهایی احساس میشود . دلیران تنگستان از کارهای خیلی خوبی بود که همچنان هم تاثیرگذار است.

احمد محمد اسماعیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها