کارآفرینان جوان بخوانند

از شاخص عملکرد کلیدی استارت‌آپ چه می‌دانید؟

وقتی یک استارت‌آپ دارید و می‌خواهید میزان رشد و موفقیت خود را بسنجید لازم است شاخص‌هایی برای سنجش و مقایسه تعریف کنید. شاخص‌ها به دو دسته فرآیندگرا و نتیجه‌گرا تقسیم می‌شوند. شاخص‌های فرآیندگرا با طی شدن یک فرآیند در سازمان تعریف می‌شوند و شاخص‌های نتیجه‌گرا بعد از حصول یک خروجی مشخص.
کد خبر: ۱۱۴۵۸۸۳
از شاخص عملکرد کلیدی استارت‌آپ چه می‌دانید؟

در سنجش هر شاخص یک ورودی و یک خروجی وجود دارد و بررسی طولانی مدت هر شاخص میتواند اطلاعات ارزشمندی در مورد حرکت و رشد سازمان شما بیان کند. اما مواجهه و دنبال کردن تعداد زیادی از شاخصها زمانبر است و برای مدیر یک استارتآپ مشکل است که بخواهد همه شاخصها را رصد کند. در این میان شاخصهایی وجود دارند که دنبال کردن آنها اطلاعات اصلی و حیاتی از استارتآپ را به ما میدهند و با کنترل آنها میتوان وضعیت عملکرد استارتآپ را تشخیص داد. به اینگونه از شاخصها، شاخص عملکرد کلیدی (KPI: Key Performance Indicator) میگویند.

این شاخص نقش مهمی در فرآیندهای کاری دارد زیرا مشخص میکند مسیر رشد استارتآپ درست است یا نه. با استفاده از چنین شاخصی میتوان میزان موفقیت و فروش را سنجید. هر چقدر نسبت به فروش آگاهتر باشیم میتوانیم برای تیمهای محصول برنامه بهتری بریزیم. یک شاخص عملکرد کلیدی منطبق با اهداف کلان شرکت است و با کمک این شاخص میتوان اهداف شرکت را سنجید. هر چقدر راهبرد شرکت شفافتر باشد تعیین شاخصهای کلیدی آسانتر خواهد بود. تعیین این شاخصها کمک میکند تا بتوان معادلات و محاسبات ریاضی تعریف کرد و آینده کسبوکار را پیشبینی نمود. برای تعریف یک شاخص عملکرد کلیدی باید به موارد زیر توجه کرد:

1. این شاخص باید در راستای اهداف اصلی استارتآپ شما و با آگاهی کامل از راهبرد اصلی و ارزشپیشنهادی تعریف شود.

2. شاخص عملکرد کلیدی باید قابل سنجش و اندازهگیری باشد تا با کمک آن بتوانیم مسیر رشد یا سقوط استارتآپ را حدس بزنیم.

3. واحدهای مختلف در استارتآپ شما باید این شاخص را بشناسند تا بتوانند آن را رصد و بررسی کنند.

4. هر استارتآپ بسته به بازار و نوع کارش ممکن است شاخص عملکرد اصلی متفاوتی داشته باشد و نمیتوان شاخص مشخصی برای همه استارتآپها درنظر گرفت.

نگین یشمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها