محمدمهدی سیار، شاعری خوش‌اخلاق و اهل خوش گذرانی مهمان این هفته آدینه چمدان است

از فامیلی‌ام معلوم است اهل سفرم!

محمدمهدی سیار، شاعر جوانی است که از چندسال قبل توانست توجهات را به سوی خودش جلب کند و تا جایی پیشرفت که رهبر انقلاب به تمجید از یکی از اشعار او با آوردن نام سیار پرداختند.
کد خبر: ۱۱۴۵۰۹۳

او متولد دهه 60 است و از دانشگاه تربیت مدرس دکترای فلسفه دریافت کرده است. سیار هماکنون علاوه بر سرودن شعر، به عنوان استاد دانشگاه به تدریس مشغول است. محمد مهدی سیار در سالهای اخیر علاوه بر جلب توجه شعردوستان و رسانههای داخلی توانسته مورد توجه رسانههای خارجی هم قرار بگیرد؛ روزنامه فیگارو در مصاحبهای با او، سیار را روشنفکر جوان لقب داده است. شهرت فعلی سیار از انتشار کتاب حقالسکوت شروع شد. بر اساس گفته خود سیار در حال حاضر بیشتر وقتش صرف جلسات و کارگاههای ادبی، تدریس در دانشگاه و فعالیتهای مربوط به موسسه ادبی «شهرستان ادب» میشود. این شاعر جوان شیرازی در مورد سرگرمیهای فعلیاش که این روزها با آن درگیر است، میگوید: «مهمترین سرگرمیام در این روزها نقاشی کشیدن با دخترم فاطمه است. الان دو سال و نیمه شده و هر دو روز یک دفتر نقاشی صد برگ را پر میکند!»

سیار در مورد علاقههای دوران حال وکودکیاش هم این گونه توضیح داد: «از بچگی هر وقت از من میپرسیدند دوست داری چه چیزی هدیه بگیری با صداقت میگفتم کتاب! هنوز با بوی کتاب سرحال میشوم و از بهترین تفریحاتم پرسه زدن در کتابفروشیها و کتابخانههاست.»

کتاب

همه کتابهای انتشارات شهرستان ادب را برای مطالعه توصیه میکنم و از کتابهای تازهتر، کتاب هایی مانند «تماشایی» و «چاپ بیروت» علی داوودی و «لحظههای بیملاحظه» مبین اردستانی را دوست داشتم.

توضیح تکمیلی

«تماشایی» شامل مجموعهای از غزلیات، رباعیها و نیماییهای میلاد عرفانپور است که در سالهای اخیر سروده است. کتاب چاپ بیروت اثر آقای علی داوودی است که در آن به مسائلی پیرامون زندگی و عاشقانه، آیینی، مذهبی و اجتماعی مرتبط با آن پرداخته است. «لحظههای بیملاحظه» اثر مبین اردستانی مجموعهای است در 112 صفحه که از پنج شعر نیمایی، 19 غزل، هشت ترانه، تعدادی دوبیتی و رباعی و یک مثنوی تشکیل شده است.

سفر

خیلی اهل سفرم، از اسم فامیلم هم پیداست! هرجای ایران را که رفتهام، دیدنی و دوستداشتنی یافتهام. آخرین سفرمان به کاشان بود و پیشنهاد میکنم بازدید یا ـ اگر شد ـ اقامت در خانههای تاریخی این شهر را از دست ندهید.

توضیح تکمیلی

کاشان یکی از مهمترین شهرهای استان اصفهان است که در شمال اصفهان و در میان کوههای کرکس و کویر مرکزی ایران واقع شده است.از بناهای تاریخی مهم کاشان میتوان به مناره زینالدین، خانه بروجردیها، آرامگاه سلطان عطابخش، مسجد عمادی (مسجد میرعماد)و... اشاره کرد، کاشان حداقل نوزده عمارت تاریخی دارد که بخوبی محفوظ ماندهاند.

موسیقی

بسیاری از آثار محمدرضا و همایون شجریان را دوست دارم و از نسل تازهتر هم صدای محمد معتمدی را میپسندم اما آلبومی که توصیه میکنم بشنوید آلبوم «ناسور» است از «فرید سعادتمند». موسیقی بیکلامی که خیلی حرف برای گفتن دارد.

توضیح تکمیلی

آلبوم «ناسور» آهنگسازی و تنظیم «فرید سعادتمند»شامل موسیقی یک انیمیشن عاشورایی به همین نام است. فرید سعاددتمند در مرود این آلبوم معتقد است: «از آنجا که ناسور به واقعه کربلا میپردازد، شناخت و اعتقاد به کربلا و امام حسین(ع) در ساخت آن بسیار مهم بود. برای همین در ساخت این موسیقیها از آلاتی استفاده شده که درعزارداریهای استفاده میشود. تم اصلی که در آهنگسازی فیلم انتخاب شده برگرفته از مجالس مذهبی بود.»

سریال

در این سالها کارهای «داوود میرباقری» را دنبال کرده و دوست داشتهام. به نظرم این کارها حرفهای، عمیق و مبتنی بر داشتههای فرهنگی و تاریخی ما تولید شده و حالا خود این تولیدات به یک سرمایه فرهنگی تبدیل شدهاند. مختارنامه به نظر از بقیه آثار این کارگردان جذابتر و قویتر است.

توضیح تکمیلی

مختارنامه را قطعا همه شما به یاد دارید؛ سریالی در مورد زندگی مختارثقفی که به خونخواهی امام حسین(ع) برخاست که پخش آن از سال 1389 در صداوسیما شروع شد. این اثر به کارگردانی داوود میرباقری و در سطح سریالهای الف ویژه در سیما تولید شد که دارای40 قسمت 60 دقیقهای بود. تولید این سریال از سال 1383 آغاز شده بود و تیر 1388 به پایان رسید.

فیلم

از فیلمهای تازه، «به وقت شام» و «فیلشاه» را دوست داشتم. اما آثار «حمید نعمتا...» را هم ارجمند و ماندگار میدانم.

توضیح تکمیلی

حمید نعمتا...، کارگردان و نویسنده ایرانی است. نعمتا... فعالیت سینماییاش را با دستیاری مسعود کیمیایی آغاز و با ساخت بوتیک اولین فیلم سینماییاش را در مقام کارگردان تجربه کرد. فیلم آرایش غلیظ در سال 1392 جایزه ویژه هیات داوران را برای نعمتا... به ارمغان آورد. مار و پله، بیپولی، سریال رگ خواب، وضعیت سفید و... بخشی از آثار او هستند.

جعفر برزگر

خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها