جام‌جم از بحران در صنعت مرغداری کشور گزارش می دهد

بار گران دلار بر شانه مرغ

این روزها قیمت مرغ در بازار، پایین و مناسب است اما به دلیل ورشکستگی مرغداران، این کالای اساسی در آستانه گرانی است و این موضوع مایه نگرانی فعالان صنعت طیور و حتی وزیر جهاد کشاورزی شده است.
کد خبر: ۱۱۴۳۶۵۸
بار گران دلار بر شانه مرغ

تولیدکنندگان معتقدند هر کیلو مرغ برای آنها 5200 تومان تمام می‌شود اما قیمتی که می‌توانند به کشتارگاه عرضه کنند 4800 تومان است. ورشکستگی پشت سر هم مرغداران گوشتی بهانه‌ای شد تا پای درددل تولیدکنندگان این صنعت بنشینیم.

تولیدکنندگانی که شرکت پشتیبانی امور دام را مقصر اصلی ورشکستگی می‌دانند و می‌گویند این شرکت دولتی نرخ نهاده‌های دامی (ذرت) را از 850 تومان به 1200 تومان افزایش داده است و از سوی دیگر سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اجازه افزایش قیمت این کالای اساسی را به تولیدکنندگان نمی‌دهد.

قیمت دانه‌های سویا و همچنین مواد مغذی که برای مرغ باید تهیه شود افزایش داشته اما قیمتی که کشتارگاه از تولیدکننده خریداری می‌کند با قیمت تمام‌شده همخوانی ندارد و موجب ضرر و زیان تولیدکننده شده است.

دلایل ورشکستگی

حسن دامچی، یک فعال اقتصادی که در صنعت مرغداری فعالیت دارد درباره مشکلات این صنعت به خبرنگار ما می‌گوید: کاهش قیمت خرید مرغ زنده و همچنین افزایش هزینه‌های تولید مانند رشد قیمت سویا و ذرت باعث ورشکستگی مرغداران شده است.

وی توضیح داد: در هر تن غذایی که باید به مرغ داده شود 600 کیلو ذرت، 300 کیلو سویا و صد کیلو مواد مغذی وجود دارد که قیمت همه این موارد رشد داشته و این در حالی اتفاق افتاده که قیمت مرغ زنده از 5300 تومان به 4800 تومان کاهش یافته است.

دامچی افزود: علاوه بر کاهش قیمت مرغ، پرداخت به مرغداران با احتساب زمانی 60 روزه صورت می‌گیرد که همین موضوع مرغداران را به دردسر انداخته است.

این فعال صنعت طیور به قیمت نهاده‌های دامی اشاره کرد و گفت: در اواخر سال گذشته قیمت هر کیلو ذرت 850 تومان بود اما اکنون به 1200 تومان افزایش یافته است. از سوی دیگر قیمت هر کیلو سویا از 1700 تومان به 2500 تومان تغییر یافته و همین موارد باعث شده تا در پایان یک دوره مرغدار باید از جیب خود نیز پول بگذارد به همین منظور بسیاری از مرغداران سالن‌های خود را خالی نگه می‌دارند و از ادامه فعالیت خودداری کردند.

وی به نام سال 97 که حمایت از کالای ایرانی است اشاره کرد و افزود: در این سال که هدفگذاری اصلی کشور باید اشتغال باشد بسیاری از صنایع در حال ورشکستگی و تعطیلی هستند و دولت نیز هیچ حمایتی در این زمینه نمی‌کند.

دامچی ادامه داد: چندی پیش شرکت پشتیبانی امور دام قیمت مرغ زنده را 6200 تومان اعلام کرد که این رقم با در نظر گرفتن مرغ منجمد در بازار بود اما سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این رقم را به 5300 تومان کاهش داد که این کار اشتباه بود. متاسفانه سازمان جهاد کشاورزی و اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی هم از صنعت ما حمایت نمی‌کنند.

واردات نهاده‌ها با نرخ دلاری نامشخص

مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی تهران درباره ورشکستگی برخی واحدهای پرورش مرغ گوشتی به خبرنگار ما توضیح داد: مشخص نیست نهاده‌های دامی که اغلب از طریق واردات تأمین می‌شود با چه دلاری به کشور می‌آید.

وی به دلایل ورشکستگی اشاره کرد و افزود: قیمت نهاده‌های دامی افزایش یافته و از سوی دیگر قیمت مرغ زنده از 5200 تومان به 4600 تا 4800 تومان کاهش داشته است. باید توجه داشت که عرضه مرغ در یک ماه گذشته بیش از تقاضا بوده و باعث کاهش قیمت مرغ در بازار شده است.

یوسف‌خانی با ارائه راهکاری برای حل این مشکل گفت: شرکت پشتیبانی امور دام باید مرغ را از مرغدار با قیمت بالاتر خریداری و به صورت منجمد در بازار عرضه کند؛ اما متاسفانه این شرکت در این زمینه ورود نمی‌کند و همین موضوع باعث ضرر مرغداران کشور و تعطیلی این صنعت شده است.

به گفته این مقام صنفی قیمت مناسب برای عرضه زنده مرغ 5500 تومان است که به ازای هر مرغ
300 تومان سود کنند.

گرانی از نیمه رمضان می‌آید

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، افزایش تولید و ازدیاد عرضه در برابر کاهش تقاضا را دلیل اصلی روند نزولی قیمت در بازار اعلام کرد.

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، از کاهش 600 تومانی نرخ مرغ نسبت به یک هفته اخیر در بازار خبر داد و گفت: نرخ هر کیلو مرغ زنده در مرغداری4600، مرغ آماده به طبخ میدان بهمن 6000، غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار سطح شهر 6700 و خرده‌فروشی‌های سطح شهر 7200 تومان است.

وی افزایش تولید و ازدیاد عرضه در برابر تقاضا را دلیل اصلی روند نزولی قیمت مرغ در بازار اعلام کرد.

یوسفی با اشاره به این‌که بازار کنونی مرغ تعریفی ندارد، بیان کرد: با توجه به افزایش شدید نرخ نهاده‌های دامی و کاهش شدید نرخ مرغ در این ایام، بسیاری از مرغداران ورشکست شدند و قادر به جوجه‌ریزی مجدد نیستند. وی قیمت مرغ در بازار را پیش‌بینی کرد و گفت: با توجه به زیان و ورشکستگی مرغداران و کاهش عرضه مرغ از نیمه ماه رمضان با افزایش قیمت در بازار روبه‌رو خواهیم شد.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس نیز با بیان این‌که نوسانات ارز نرخ ذرت را دو تا سه برابر گران کرده است، گفت: هزینه تولید با بازار فروش مطابقت نداشته و مرغداران را وارد مشکلات اقتصادی کرده است.

علی بختیار درباره وضعیت مرغداری‌های کشور، گفت: افزایش دو تا سه برابری قیمت ذرت یکباره هزینه تولید در مرغداری‌های کشور را در شرایطی افزایش داده که مرغداران با این اوصاف توان تطبیق هزینه تولید و بازار فروش را ندارند.

قیمت مرغ کمتر از قیمت تمام‌شده در بازار است

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در نشست علنی مجلس با تاکید بر این‌که این روزها متاسفانه قیمت مرغ کمتر از قیمت تمام‌شده در بازار است، تصریح کرد: تولیدکنندگان ما در حال حاضر با این قیمت‌ها آسیب می‌بینند از این رو با هدف حمایت از تولید داخل مجبور به حضور در بازار هستیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر این‌که تأمین نهاده‌ها با ارز 3800 تومانی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در بازار جهانی قیمت کنجاله سویا و ذرت به ترتیب 15 تا 30‌درصد افزایش یافته و با توجه به این‌که ما در این دو محصول وابستگی زیادی به خارج از کشور داریم لذا اگر افزایش قیمت نهاده‌ها را شاهد هستیم بخش عمده‌ای از آن متأثر از بازارهای جهانی است.

محمدحسین علی اکبری - جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها