دانستنی هایی از حفظ سلامت به هنگام خواب

اما و اگرهای حالات مختلف خوابیدن

مطالعات نشان می‌دهد بیشتر مردم، صرف نظر از مزایای سلامت، تمایل به خوابیدن در حالت‌هایی دارند که در آنها راحت‌تر هستند. با این حال پزشکان ممکن است برای برخی شرایط سلامت مانند آرتریت، دردهای عضلانی، دردهای کلی بدن یا حاملگی تغییر در حالت خواب را توصیه کنند. در ادامه با مزایا و معایب سه حالت مناسب از هشت حالت خوابیدن آشنا می‌شوید:
کد خبر: ۱۱۴۳۱۸۹

خوابیدن به پشت

اگر چه این حالت، محبوبترین حالت خواب نیست و تنها 8 درصد از مردم به پشت میخوابند، اما یکی از بهترین حالتهای خوابیدن است. این گزینه سالم خوابیدن برای اکثر افراد، به سر، گردن و ستون فقرات اجازه میدهد در موقعیتی خنثی استراحت کنند به این معنی که هیچ فشار اضافی به این نقاط وارد نمیشود و احتمال بروز درد در این نقاط کاهش مییابد. خوابیدن به پشت ـ در شرایطی که معده پایینتر از مری قرار داشته باشد ـ حالت مناسبی برای دفع رفلاکس اسیدی است. با این حال، این نوع خوابیدن خروپف را تشدید میکند و میتواند برای کسانی که دچار آپنه خواب هستند خطرناک باشد؛ زیرا در این حالت، زبان باعث بستن مسیر تنفس میشود.

خوابیدن به پهلو

رایجترین نوع خواب است ـ 41 درصد بزرگسالان به پهلو میخوابند. این نوع خوابیدن از بروز درد گردن و پشت جلوگیری میکند، باعث تقویت هضم و کاهش رفلاکس اسیدی میشود، گردش خون را بهبود میبخشد و به دفع سموم تولید شده از گرههای لنفاوی کمک میکند.

به دلیل باز بودن مسیرهای تنفسی احتمال خروپف نیز در این حالت کاهش مییابد. به همین دلیل، بهترین حالت برای کسانی است که از آپنه خواب رنج میبرند. نکته منفی این نوع خواب، ایجاد چین و چروک در صورت است.

خوابیدن روی شکم

هرچند خوابیدن روی شکم برای جلوگیری از خروپف مفید است، اما تقریبا برای هرچیز دیگری مضر است. 7 درصد بزرگسالان روی شکم میخوابند، اما این حالت میتواند به درد پشت و گردن منجر شود، زیرا در این حالت ستون فقرات بسختی میتواند در حالت خنثی قرار بگیرد. وارد آمدن فشار به عضلات و مفاصل که احتمالا به بیحسی و سوزن سوزن شدن منجر میشود، درد گردن و ستون فقرات و تحریک اعصاب از عوارض این نوع خواب است.

منبع: naturalon.com

یاسمین مشرف

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها