فعالیت صنفی در بستر تلگرام ممنوع شد

پایان جولان کالاهای قاچاق در تلگرام

پس از دستور دولت برای خروج همه دستگاه‌های اجرایی از تلگرام و سپس فیلتر تلگرام در یک ماه گذشته، اینک گام سوم مهاجرت از این پیام‌رسان شروع شده که شامل کسب‌وکارهای فعال در فضای تلگرام می‌شود. براساس تصمیماتی که هفته گذشته در جلسه‌ای ویژه میان نهادهای دولتی،‌ قضایی، انتظامی و صنفی اتخاذ و به اصناف ابلاغ شده، از این پس فعالیت صنفی در بستر تلگرام ممنوع و باید به شبکه‌های اجتماعی داخلی منتقل شود. این مصوبه در حال ابلاغ به اتحادیه‌های صنفی مختلف است و با اجرای آن، فضای مستعدی که تلگرام برای جولان واحدهای صنفی غیرمجاز و محصولات قاچاق فراهم کرده بود، به حاشیه خواهد رفت.
کد خبر: ۱۱۴۲۸۰۷

هفته گذشته جلسهای با حضور نمایندگان مرکز ملی فضای مجازی، مرکز امور اصناف و بازرگانی وزارت صنعت معدن تجارت، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، اتاق اصناف ایران، پلیس اماکن ناجا و اتحادیه کسبوکارهای فضای مجازی در معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور برگزار شد.

عبدالصمد خرمآبادی، معاون قضایی دادستان کل کشور در پیامی که در کانال خود در پیامرسان سروش منتشر کرده، درباره جزئیات این جلسه آورده است: در جلسهای که در معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور برگزار شده، مقرر شد اگر واحدهای صنفی به فعالیت صنفی یا تبلیغاتی در تلگرام ادامه دهند، وزارت صنعت و مراجع صنفی اقدامات قانونی لازم را به عمل آورند.

در این جلسه نحوه اجرای بخشنامه مورخه 22 اسفند 1396 نیروی انتظامی درخصوص ممنوعیت فعالیت واحدهای صنفی و تجاری کشور در بستر شبکههای اجتماعی بیگانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه با تاکید بر اینکه فعالیت واحدهای صنفی در بستر تلگرام موجب ذخیره بخش عمدهای از دادههای عظیم (big data) کشور در سامانههای رایانهای خارجی و سوءاستفاده بیگانگان از این دادهها خواهد شد و با توجه به مجرمانه بودن اقداماتی که موجب دسترسی بیگانگان به دادههای عظیم کشور میشود، مقرر شد:

1- مسئولان ذیربط در وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف ایران و اتحادیههای امور صنفی به همه واحدهای صنفی اعم از کسبوکارهای اینترنتی و غیراینترنتی سراسر کشور اعلام و ابلاغ کنند از هرگونه فعالیت تبلیغاتی و خدماتی در پیامرسان فیلتر شده تلگرام اکیدا خودداری و فعالیتهای خود را به شبکههای اجتماعی بومی منتقل کنند.

2- در صورتی که واحدهای صنفی پس از اطلاعرسانی به فعالیت صنفی یا تبلیغاتی خود در بستر شبکه اجتماعی تلگرام ادامه دهند، وزارت صنعت، معدن و تجارت و مراجع صنفی اقدامات قانونی لازم را به عمل آورند.

فضای یکهتازی غیرمجازها

در حال حاضر تعداد قابل توجهی از مشاغل خانگی یا مشاغل کوچک، محصولات و خدمات خود را در شبکههای مجازی بخصوص تلگرام و اینستاگرام ارائه میدهند یا از طریق کسب تبلیغات کسب درآمد میکنند که حالا پس از اعمال فیلترینگ روی تلگرام و اینستاگرام این مشاغل و فرصتهای شغلی همگی وضعیت مبهمی پیدا کردند. با توسعه پیامرسانهای بومی در هفتههای اخیر، فضا برای مهاجرت کسبوکارهای تلگرامی به پیامرسانهای بومی مهیا شده است.

عمده استفاده از کانالهای تلگرامی توسط کسبوکارهای غیرمجاز صورت میگیرد که از آن برای تبلیغ محصولات و خدمات خود استفاده میکنند. البته کسبوکارهای مجاز نیز حضور پررنگی در تلگرام دارند اما همانطور که ذکر شد، فضای بدون نظارت تلگرام، فرصت مناسبی برای غیرمجاز ایجاد کرده است.

بنا بر اعلام اتاق اصناف کشور، 750 هزار بنگاه بدون پروانه در کشور وجود دارد که بدون ضابطه کار میکنند. طبعا فضای تلگرام، فرصت مناسبی برای این واحدها ایجاد کرده تا به تبلیغ و فروش محصولات و خدمات خود بپردازند بدون آنکه همچون اصناف دارای مجوز، مالیات و عوارض مربوط را بپردازند. این واحدهای غیرمجاز، هیچ نوع ضمانتنامه رسمی یا تعهد خدمات پس از فروش هم ندارند و مشتریان پس از خرید محصولات یا خدمات آنها برای پیگیری شکایات خود دچار مشکل میشوند. همچنین فضای به اصطلاح بدون صاحب تلگرام، فرصت مناسبی برای عرضه کالاهای قاچاق ایجاد کرده بود،چراکه پس از برخوردهای سخت با عرضه قاچاق در بازارهای فیزیکی، بسیاری از فروشندگان کالاهای قاچاق به سمت فضای مجازی بخصوص تلگرام روی آورده بودند. با مهاجرت تبلیغات کسبوکارها از تلگرام به پیامرسانهای داخلی، امکان نظارت بر این کسبوکارها و جلوگیری از فعالیت غیرمجازها و عرضه کالاهای قاچاق مهیا خواهد شد تا مشکلات مردم از خرید محصولات بدون کیفیت به حداقل برسد.

در حال اجرای دستور دادستانی هستیم

رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی درباره دستور ممنوعیت فعالیت اصناف در پیامرسان تلگرام به خبرنگار ما گفت: این دستور به ما ابلاغ شده و از همین امروز در حوزه کسبوکارهای اینترنتی قابلیت اجرا دارد.

وی با بیان این که طبق دستور دادستانی کل کشور، کسبوکار واحدهای صنفی در پیامرسان تلگرام ممنوع است، تصریح کرد: ابلاغیه دادستانی کل کشور در حال اجراست و همه کسبوکارها باید از این پیامرسان خارج شوند. برخی واحدهای صنفی از تلگرام به منظور معرفی محصولات یا تبلیغات بهره میبردند که از این پس باید فعالیت خود را به پیامرسانهای داخلی منتقل کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها