معمولا گفته می‌شود قبل از ورزش چیزی نخورید. به‌همین خاطر اغلب مردم تصور می‌کنند با شکم خالی باید ورزش کرد. اما اگر غذا بخوریم و بعد ورزش کنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟ به‌طورکلی انجام فعالیت‌های بدنی بعد از صرف غذا توصیه نمی‌شود، زیرا رگ‌های خونی در طول ورزش در تلاش‌اند خون اضافه‌ای را که از قلب پمپاژ می‌شود، جابه‌جا کنند؛ بنابراین سایر رگ‌ها از جمله رگ‌های دخیل در عمل هضم به‌حالت انقباض درمی‌آیند.
کد خبر: ۱۱۴۲۶۸۳

همین موضوع میتواند معدهدرد، رفلاکس، سکسکه و تهوع ایجاد کند. حتما میپرسید پس یعنی با شکم خالی ورزش کنیم بهتر است؟ مطالعات نشان داده است ورزش در وضعیت گرسنگی موجب میشود بدن کربوهیدراتهای انباشتهشده را بسوزاند و روند کاهش وزن را سریعتر کند، اما ورزشکردن با گرسنگی مضراتی هم دارد. اگر قبل از ورزش غذای کافی نخورید، ممکن است حین ورزش دچار سرگیجه، استفراغ و بیحالی شوید، سطح گلیکوژن (سوخت سلولهای بدن) بر اثر نخوردن افت میکند. همچنین ورزشکردن با شکم گرسنه میتواند موجب کاهش توده عضلانی شود، زیرا در مواردی بدن مجبور است انرژی لازم برای ورزش را از تجزیه پروتئینها تأمین کند. این درحالی است که با ورزشکردن باید چربی بسوزانید، نه عضله!

حالا این پرسش پیش میآید که پس بهتر است فاصله بین غذا خوردن و ورزش چقدر باشد؟ این فاصله در افراد مختلف میتواند متفاوت باشد، اما بهطور کلی زمان صرف غذا بهتر است یک تا دو ساعت قبل از ورزش کردن باشد تا در این فاصله معده از غذایی که خوردهاید، خالی شود و با شروع ورزش دچار اختلالات هضم نشوید. اگر هم از آخرین وعده غذاییتان چند ساعت یا بیشتر گذشته است، حداقل قبل از ورزش یک میانوعده کوچک میل کنید تا بدنتان با دریافت مواد مغذی قادر به عملکرد بهتری باشد. در ضمن از مصرف غذاهای پرچرب و حاوی اسید بالا قبل از ورزش بپرهیزید.

منبع:medicaldaily

صدف دژآلود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها