به گزارش جام جم، محمد شریعتمداری یادآور شد: افزایش بیش از 9.6 درصدی قیمت خودروهای داخلی مجاز نیست و خودروسازان داخلی، حق افزایش بیش از این میزان را ندارند.
شریعتمداری با بیان این مطلب، افزود: خودروسازان داخلی حق افزایش بیش از این میزان را ندارند و مردم تخلفات را گزارش کنند.
وی گفت: سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان گزارشها را بررسی و با تخلف احتمالی برخورد کند.
اگرچه این مطلب در ظاهر به معنای محدود کردن سقف افزایش قیمت توسط خودروسازان است، اما در حقیقت بیان آن توسط وزیر صنعت، مهر تائیدی بر افزایش قیمت خودروهای داخلی است.
این در حالی است که طی یک ماه اخیر اگرچه افزایش قیمت خودروها توسط خودروسازها انتقاداتی را دربر داشت، اما محسن جهرودی مدیرعامل سایپا مورخ 11 اردیبهشت در خصوص افزایش قیمت محصولات گروه خودروسازی سایپا گفت: این افزایش قیمتها با تائید مراجع ذیصلاح انجام شده و قطعی است.
جهرودی گفته بود در سه سال گذشته خودروسازان افزایش قیمت چندانی روی محصولات خود ندادهاند، بنابراین از قبل از عید، در کلانترین مراجع تصمیمگیری صنعت خودروسازی کشور، درباره افزایش قیمت خودروها بررسی، بحث و تبادل نظر شد و در نهایت تصمیم گرفته شد افزایش قیمتها به بعد از ایام نوروز موکول شود.
مدیرعامل سایپا با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه گفت: خودروسازان متأثر از این افزایش قیمتها هستند و ما هم ناچاریم به دلیل بالا رفتن قیمت تمامشده، قیمت فروش محصولاتمان را افزایش دهیم.
این در شرایطی است که در یک ماه گذشته قیمت انواع خودروهای تولیدی یا مونتاژ در داخل، افزایش قیمت 500 هزار تا 10 میلیون تومان را تجربه کرده است؛ در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت تقریبا هیچگونه واکنشی در رابطه با افزایش قیمتها از خود نشان نداد تا اینکه وزیر صنعت رسما اعلام کرد خودروسازان اجازه افزایش بیش از 9.6 درصد را ندارند و این مطلب دقیقا به معنای این است که آنها تا 9.6 درصد اجازه افزایش قیمت دارند.
بنابراین با مروری بر افزایش قیمت خودروها توسط خودروسازان طی یک ماه اخیر مشخص میشود این افزایش قیمتها همانطور که مدیرعامل سایپا به آن اشاره کرده، قانونی بوده است!
این اتفاقات در حالی رخ داده که قیمتگذاری خودروهای پرتیراژ در کشور بر عهده شورای رقابت است و این نهاد قرار است در خردادماه تشکیل جلسه داده و بر اساس آمار بانک مرکزی، افزایش قیمت خودروها را در سال جاری تصویب کند.
در این وضعیت مشخص نیست قیمت خودروها به کدام سمت خواهد رفت؟ آیا افزایش 9.6 درصدی اعلامشده از سوی شریعتمداری، جدای از مصوبه احتمالی شورای رقابت است؟ یا اینکه خودروسازان پس از مصوبه شورای رقابت، دوباره محصولاتشان را گران خواهند کرد؟ افزایش 9.6 درصدی قیمت خودروهای داخلی به معنای آن است که به عنوان مثال، پراید دو میلیون تومان افزایش قیمت خواهد یافت. همینطور پژو پارس حدود چهار میلیون و سمند سه میلیون گران خواهند شد.
پیشنهاد خودروسازان افزایش 19.5 درصدی بود
محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور به خبرنگار ما گفت: پیشنهاد بخش خودروسازی کشور رشد قیمت 19.5 درصدی بود که تنها 9.6 درصد مجوز داده شد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این مجوز افزایش قیمت از سوی شورای رقابت صادر شده است یا خیر، تصریح کرد: از این موضوع اطلاعی ندارم اما نکته قابل توجه اینجاست که بخش خودروسازی کشور هم باید سودی ببرد تا بتواند فعالیت خود را گسترش دهد.
این فعال صنعتی در حوزه خودرو درباره خروج خودروهای بالای 45 میلیون تومان از فهرست شورای رقابت افزود: خودروهایی که پس از افزایش قیمت به بالاتر از 45 میلیون تومان میرسند خود به خود از فهرست قیمتگذاری شورا و مرکز ملی رقابت خارج میشوند.
نجفیمنش تاکید کرد: هیچ خودرویی نباید مشمول قیمتگذاری شود، در این صورت هم خودروساز میتواند عملکرد بهتری داشته باشد و هم مصرف کننده راضیتر خواهد بود.
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه در صورت آزادسازی قیمتها آیا توان خرید مردم برای خودرو کاهش نمییابد، گفت: خیر، در آن صورت مصرف کننده راضیتر از الان خواهد بود و مردم میتوانند انتخابهای بیشتری داشته باشند.
خودرو |
قیمت مصوب 1396 |
معادل افزایش 9.6 درصدی |
قیمت احتمالی در سال 1397 |
پراید 131 |
21٬280٬000 |
2٬042٬880 |
23٬322٬880 |
پراید 132 |
20٬745٬000 |
1٬991٬520 |
22٬736٬520 |
پراید 111 |
21٬243٬000 |
2٬039٬328 |
23٬282٬328 |
تیبا بنزینی |
25٬534٬000 |
2٬451٬264 |
27٬985٬264 |
تیبا 2 |
28٬616٬000 |
2٬747٬136 |
31٬363٬136 |
ساینا |
28٬900٬000 |
2٬774٬400 |
31٬674٬400 |
پژو پارس سال |
37٬331٬500 |
3٬583٬824 |
40٬915٬324 |
پژو 405 دوگانه |
32٬393٬400 |
3٬109٬766 |
35٬503٬166 |
پژو 405 بنزینی |
30٬709٬500 |
2٬948٬112 |
33٬657٬612 |
پژو 206 تیپ 2 |
33٬300٬000 |
3٬196٬800 |
36٬496٬800 |
پژو 206 تیپ 5 |
39٬135٬400 |
3٬756٬998 |
42٬892٬398 |
پژو 206 صندوقدار |
39٬858٬000 |
3٬826٬368 |
43٬684٬368 |
پژو پارس دوگانه |
38٬418٬000 |
3٬688٬128 |
42٬106٬128 |
سورن ای.ال.ایکس |
38٬130٬600 |
3٬660٬538 |
41٬791٬138 |
پژو پارس ال.ایکس |
39٬300٬000 |
3٬772٬800 |
43٬072٬800 |
سمند ال.ایکس سال |
31٬370٬900 |
3٬011٬606 |
34٬382٬506 |
سمند ال ایکس ای.اف.سون |
32٬085٬000 |
3٬080٬160 |
35٬165٬160 |
سورن ای.ال.ایکس توربوشارژ |
39٬503٬100 |
3٬792٬298 |
43٬295٬398 |
تندر 90 |
38٬868٬600 |
3٬731٬386 |
42٬599٬986 |
تندر 90 پلاس |
40٬834٬500 |
3٬920٬112 |
44٬754٬612 |
تندر 90 پلاس اتوماتیک |
48٬900٬000 |
4٬694٬400 |
53٬594٬400 |
رانا ال.ایکس |
36٬673٬200 |
3٬520٬627 |
40٬193٬827 |
دنا |
42٬773٬300 |
4٬106٬237 |
46٬879٬537 |
دنا پلاس |
48٬500٬000 |
4٬656٬000 |
53٬156٬000 |
پژو 207 دنده دستی |
42٬900٬000 |
4٬118٬400 |
47٬018٬400 |
پژو 207 دنده اتوماتیک |
49٬500٬000 |
4٬752٬000 |
54٬252٬000 |
دانگ فنگ اچ.30.کراس |
45٬500٬000 |
4٬368٬000 |
49٬868٬000 |
پارس تندر |
41٬453٬800 |
3٬979٬565 |
45٬433٬365 |
ساندرو معمولی |
43٬800٬000 |
4٬204٬800 |
48٬004٬800 |
ساندرو اتوماتیک |
49٬900٬000 |
4٬790٬400 |
54٬690٬400 |
ساندرو استپ وی معمولی |
49٬200٬000 |
4٬723٬200 |
53٬923٬200 |
ساندرو استپ وی اتوماتیک |
55٬700٬000 |
5٬347٬200 |
61٬047٬200 |
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد