90 درصد کلاهبرداری‌ها مرتبط با جعل است

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا از سیر نزولی روند وقوع جعل اسناد رسمی طی ده سال اخیر خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۱۵۸۹

سرهنگ محمدرضا اکبری، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا در حاشیه دومین نمایشگاه مبارزه با جعل اسناد دولتی عنوان کرد: به منظور یکپارچه سازی اقدامات و تعامل بیشتر سازمانهای عضو ستاد پیشگیری و مبارزه با جعل اسناد رسمی و همچنین اشرافیت بر کنترل وقوع جرایم در حوزه جعل این نمایشگاه برگزار شده است.

وی با بیان این که سازمانها، نهادها و شرکتهای مختلف دستاوردها و اقدامات مهمی را که در بحث پیشگیری و مقابله با جعل دارند به نمایش عموم و مسئولان سازمانهای دولتی گذاشتهاند، افزود: بیشتر غرفه داران، سازمانهایی مانند ثبت احوال، استاندارد، وزارت راه و شهرسازی و ... هستند که در تولید چاپ اسناد رسمی نقش بسزایی دارند.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا گفت: از نظر تعدد و فراوانی، جعل اسناد رسمی کم است و درصد کمی که وجود دارد مربوط به جعل اوراق و اسناد بهادار بانکی و هویتی پایه است که با توجه به اقدامات خوبی که سازمان ثبتاحوال در بحث هوشمند کردن شناسنامه و کارت ملی داشته، میزان جعل اینگونه اسناد بسیار کمتر شده و تاکنون گزارشی به این پلیس ارسال نشده است.

وی به نقش تاثیرگذار نمایشگاه مبارزه با جعل اسناد دولتی اشاره و تصریح کرد: سازمانهای دولتی و شرکتهای خصوصی از نحوه چرخه تولید اسناد آگاهی پیدا میکنند و به طور یقین میتوانند برای سازمان خود یک آسیب شناسی و همچنین یک برنامه کارشناسی داشته باشند و از وقوع جعل درآینده جلوگیری کنند.

این مقام انتظامی با بیان اینکه به دلایل مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی، اعتیاد، بیکاری و ... روزانه شاهد وقوع جرایم در سطح جامعه هستیم، عنوان کرد: حدود 10 تا 14 درصد جرایمی که در سطح کشور اتفاق میافتد به حوزه جعل و کلاهبرداری مربوط میشود که پس از وقوع آن ابتدا به نیروی انتظامی سپس به این معاونت برای رسیدگی ارجاع داده میشود.

سرهنگ اکبری با بیان این که طبق آسیبشناسیهای انجام شده در این حوزه؛ 90 درصد پروندههای کلاهبرداری در سطح کشور همراه با جعل سند یا هویت بوده است، گفت: اگر یک مثلث جرم را در نظر بگیریم، متاسفانه شخص مالباخته در 95 درصد وقوع جرم جعل و کلاهبرداری مقصر است و طبق آمار ارائه شده 90 درصد پروندههای کلاهبرداری در سطح کشور به جعل مربوط میشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها