بارش باران و رگبارهای سیلابی دوباره از اواخر هفته گذشته در کشورمان شدت گرفته است

بارش رحمت الهی همچنان ادامه دارد

هنوز باورمان نمی‌شود که رحمت و برکت سایه‌اش را بر سر این سرزمین مستدام کرده است؛ چه باک اگر برجام بماند یا نماند؛ تا وقتی آسمان نگاهش را از ما دریغ نکرده است. آسمان کشورمان این روزها یا بهتر است بگوییم از چند هفته گذشته تاکنون چهره بخشنده و مهربانش را نثار مردم ایران زمین کرده و تا توانسته و در توان ابرهای باران زایش بوده، باریده و طراوت و زندگی را به دشت‌ها و مراتع و آب را به رودها و تالاب‌های خشکمان بازگردانده است؛ بارش‌های بی‌وقفه و زندگی‌بخشی که گویا تمامی ندارد و حتی در همین یکی دو روز گذشته در بخش‌های زیادی از کشورمان سیلاب‌ها به راه انداخته که اگر توان مهار همه‌شان بود، دیگر نگرانی بابت کم‌آبی و بی‌آبی روزهای گرم تابستان نداشتیم؛ بویژه که به گوشمان رسیده بارش‌ها و لطافت بهاری این فصل همچنان با ما و در کنار ما خواهد ماند.
کد خبر: ۱۱۴۰۸۰۳

البته این را هم اضافه کنیم که هر نعمتی شاید دردسرهایی نیز به همراه داشته باشد؛ دردسرها و مشکلاتی که مطمئنا آنجا بیشتر نمود میکند که سوءمدیریت و کمبود امکانات بیشتری وجود دارد. به طور مثال در یکی دو روز گذشته که بسیاری از هموطنان از هوای آفتابی تعطیلات آخر هفته لذت میبردند، یا شاهد زیبایی وزش باد و توفان و بارش باران از پشت شیشههای پنجره بودند و مثل ما شکرگزار بخششهای سخاوتمندانه آسمان، تندر و رگبار و صاعقه برخی شهرها را سیلابی کرد و جادهها را با خود برد و جان چند هموطن را گرفت. البته این همه ماجرا نبود، چراکه زلزله هم که گویا این روزها مجالی برای عرض اندام یافته، به جان برخی شهرها افتاده و بیامان تکانشان میداد و خیال رفتن هم نداشت؛ ظاهرا پای زلزله به استانهایی چون یزد هم رسیده که اتفاقی است بس عجیب.

قربانیان سیلاب و صاعقه

در بیان اخبار تلخ بارش باران و رگبار و زدن صاعقه هم اول به آذربایجان غربی میرویم که بارش باران و صاعقه همدستی کرده و خود را آنچنان به زمین رساندهاند که جان یک پیرمرد 60ساله و شش راس گوسفند وی را بگیرند. این خبر را علیرضا ابراهیم اوغلو، بخشدار بخش مرکزی شهرستان خوی از توابع آذربایجان غربی به خبرگزاریها داده و گفته این پیرمرد صبح دیروز در روستای گوهران از بخش مرکزی این شهرستان در حال چرای گوسفندانش دچار حادثه شد. وقوع این حادثه تلخ که البته در دیگر نقاط کشور بارها شاهدش بودهایم، باعث شد بخشدار مرکزی خوی از مردم بخواهد تا هنگام وقوع رعد و برق و بارندگی از تردد در زمینهای کشاورزی، باغها و مکانهای مرتفع خودداری کنند تا از بروز چنین حوادثی جلوگیری شود.

اما لازم نبود صاعقه باشد تا جان هموطنانمان تهدید شود، سیلاب هم به خودی خود نشان داده میتواند جادهها را از جا کنده و جان رهگذران کم احتیاط را بگیرد، مثل اتفاقی که روز گذشته در شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری افتاد و دو نفر از اهالی روستای «گل شه» بخش بازفت کوهرنگ قربانی سیلاب شدند.

فرماندار شهرستان کوهرنگ با اعلام این خبر گفته این افراد در سیلاب بامداد پنجشنبه و زیر آوار جان باختند.

مرتضی زمانپور افزوده بارندگی شدید و تخریب بخشی از جاده و سخت گذر بودن منطقه موجب شده عملیات امداد و نجات با کندی پیش برود.

به گفته وی سیلاب همچنین موجب تلف شدن تعدادی از دام عشایر کوچرو و بروز خسارت به شهرستان شده است.

بارش شدید باران طی دو روز گذشته موجب آبگرفتگی معابر و وقوع سیلاب در شهرستانهای کوهرنگ، اردل و مناطق صعبالعبور استان چهارمحال و بختیاری شده است.

اما سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از بارش باران در محورهای دو استان خراسان و کرمانشاه خبر داده و گفته رانندگان در این مسیرها احتیاط کنند.

وقتی همه غافلگیر شدند

شاهینشهریهای اصفهانی اما حقیقتا غافلگیر شدند. اصفهان شاید از جمله استانهایی باشد که در هفتههای گذشته کمتر روی باران و رگبار را دیده است، برای همین هم بارشهای سیلآسای یکی دو روز گذشته مردم شاهین شهر را حسابی غافلگیر کرد، گرچه سیل باران وارد هر خانهای شود، غافلگیری هم به دنبال خواهد داشت.

به گفته علیرضا بصیری، فرماندار
شاهین شهر و میمه بارندگی و جاری شدن آب در کانال یاقوت آباد و جهاد آباد در بالادست شاهینشهر و کافی نبودن گنجایش کانال انتقال سیلاب موجب روان شدن آب در فروشگاهها و مجتمعهای تجاری و منازل مسکونی شد، گرچه در همان ساعات اولیه، دستگاههای خدمترسان و امدادی وارد عمل شدند و تا نیمههای شب به فعالیت خود ادامه دادند.

عیسی بهمنی، شهردار شاهینشهر هم گفت: بسیاری از حجم سیل به سمت مسیر سیلاب هدایت شد اما مازاد گنجایش کانال در 5 کیلومتری شاهین شهر منحرف شد و به محلههای شاهینشهر رسید.

در سیل شاهینشهر برخی فروشگاهها و مجتمعهای تجاری و منازل مسکونی در خیابانهای فردوسی، حافظ و پروین اعتصامی دچار سیلگرفتگی و خسارت شدند.

سیل شاهینشهر حدود ساعت
21 پنجشنبه به وقوع پیوست و مردم تا ساعت
4 مشغول تخلیه آب از منازل و فروشگاههای خود بودند. راستی این را هم اضافه کنیم که بارش باران طی روزهای گذشته نقاط زیادی از کشورمان را فراگرفته بود و البته هرجا کمبود امکانات و ضعف مدیریتی وجود داشت، سیلابی به راه افتاد و هموطنان با مشکلات متعددی مواجه شدند.

توفان هم بیکار ننشست

در خراسان جنوبی اما توفان و وزش باد شدید به بخش کشاورزی در برخی مناطق خراسان جنوبی خساراتی وارد کرد.

به گفه میرجلیلی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری،وزش باد شدید که از دیروز دراستان شروع شده است در برخی مناطق بویژه شهرستان بشرویه و بخش دستگردان طبس، خساراتی به محصولات باغی و زراعی وارد کرد. این توفان باعث شد تا برخی میوههای سردرختی همچون زردآلو و بادام دچار خسارت شود.

و اما زلزله

طی یکی دو روز گذشته تا فکرش را بکنید (که البته میدانیم نمیکنید) زلزله آمد؛ کجا؟ .. یاسوج در کهگیلویه و بویراحمد، بهاباد استان یزد و سرخس در خراسان رضوی.

زلزله بهاباد، بیش از 4/1 ریشتر قدرت داشت و بامداد جمعه این شهرستان و هموطنان یزدی را لرزاند.

زمین لرزه یاسوج هم که پنجشنبه از راه رسید و سی و هفتمین پسلرزه پس از زلزله بزرگ 5 ریشتری یاسوج بود، بین 2 تا بیش از 4 ریشتر قدرت داشت. البته یاسوج طی
یکی دو روز گذشته شش بار لرزید و همزمان با آن سی سخت و چیتاب هم لرزیدند.گفته شده بزرگترین درجه زلزلههای روز پنجشنبه استان کهگیلویه و بویراحمد 3/4 ریشتر قدرت داشته است. اولین زلزله این استان در سال جاری و شاید سالهای اخیر صبح چهارشنبه هفته گذشته آمد که 5/2 ریشتر بزرگی داشت و شهر سی سخت در کهگیلویه و بویراحمد و شهرهای اطراف ازجمله یاسوج را لرزاند.

تن خراسانیها هم لرزید، چراکه زمین لرزهای با قدرت 5 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) شامگاه پنجشنبه سرخس در شمال شرق خراسان رضوی را لرزاند. البته تاکنون از میزان خسارات احتمالی این زمین لرزه خبری دریافت نشده است.

مجتبی محمودی، سخنگوی جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفته: سه تیم ارزیاب از امدادگران هلال احمر سرخس به استعداد 14 نفر به روستاهای گنبدلی، شورلق، کلاته حاج محمد و چاله زر آن شهرستان فرستاده شده و امدادگران هلال احمر خراسان رضوی به حالت آماده باش درآمدهاند تا در صورت نیاز به سرخس اعزام شوند اما تا این لحظه هیچ خسارتی گزارش نشده است. شهرام طاهرزاده، رئیس اداره حوادث و مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی هم تاکید کرده پنج تیم ارزیاب از سوی این دانشگاه به سرخس فرستاده شده و بیمارستان آن شهر نیز به حالت آماده باش درآمده است. به منظور پذیرش مصدومان احتمالی ظرفیت بیمارستان سرخس نیز افزایش یافت.

آسمانمان همچنان سخاوتمندانه میبارد

درحالی که روزهای پربارشی را در یکی دو روز گذشته پشت سر گذاشتیم، خبرهای خوشی از بارش باران در روزهای آینده هم رسانهای شده است. این اخبار خوش را کارشناسان هواشناسی دادهاند؛ از جمله ضرابی که به خبرگزاری صدا و سیما گفته روزهای آغازین هفته جاری شاهد تداوم رگبارهای بهاری در تمام نقاط کشور خواهیم بود البته شدت این رگبارها میتواند در برخی نقاط استانهای کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، ارتفاعات البرز و بخشهای شرقی استان یزد با سیلاب و آبگرفتگی همراه باشد. به گفته وی، این آبگرفتگیها در غرب استان خراسان جنوبی، مناطقی از خراسان رضوی، خراسان شمالی و حتی بخشهای جنوبی سیستان و بلوچستان نیز میتواند وجود داشته باشد که باید عشایر توجه داشته باشند از چرای دامها در حاشیه رودخانهها و رفتن به ارتفاعات خودداری کنند.

به گفته ضرابی، در استانهای ساحلی دریای خزر هم بارشها آغاز خواهد شد و کاهش دما که دیروز آغاز شده تا پس فردا ادامه خواهد داشت که میزان آن بین 4 تا 7 درجه خواهد بود.

آنطور که این کارشناس گفته، تداوم بارشها در اغلب نقاط کشور خواهد بود، گرچه شدت بارشها بیشتر در استانهای آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، کردستان، منطقهای از کرمانشاه، زنجان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و بخشهایی از خراسان جنوبی خواهد بود. وزش باد و توفان در برخی مناطق مثل استانهای سیستان و بلوچستان هم که مثل همیشه در پیش بینیهای هواشناسی وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها