برنامه‌های طنز در شبکه‌های رادیویی از قدیم جایگاه ویژه‌ای داشته است. از آنجا که این برنامه‌ها همیشه بخش مهمی از مخاطبان این رسانه را به خود اختصاص داده‌اند، طبیعی است که در تهیه و تولید این‌گونه برنامه‌ها نیز و توجه و اهتمام ویژه‌ای شود.
کد خبر: ۱۱۴۰۴۷۷

کوی نشاط عنوان یک برنامه طنز پرطرفدار رادیویی است که پنجشنبهها از ساعت 9تا 10 و 30 دقیقه از رادیو ایران روی آنتن میرود.

در این برنامه طنز، هنرمندان نام آشنایی چون جواد انصافی، امیر پارسی، محمدرضا امیرناجی، عباس محبوب، تورج نصر، مرضیه صدرایی، ارسلان جولایی، مهبد قناعتپیشه، فرهاد بشارتی، مریم شایسته، الهام زرتاخت و سونیا جهانبان نقشآفرینی میکنند.

امیر اکبری، مجید اجاقلو، معصومه پاکروان، شبنم صباح، اشرف نوری و مریم توفیقی هم کار نویسندگی این برنامه را بر عهده دارند. و مهدی جوادی، علیرضا آزادگان، محمدحسین خسروجردی و سیما بلوری هم کار صدابرداری این برنامه را برعهده دارند.

فولکلور ایران را حفظ کنیم

جواد انصافی: این برنامه، بخشهای طنز زیبایی دارد و شعرها از فضای طنز و انتقادی برخوردار است. همچنین تلاش بر این است که آنها را به فولکلور ایران، از جمله گیلکی، لری، ترکی و... نزدیک کنیم. در واقع تلاش میکنیم که بتوانیم بجز بحث شادی و انتقادی، موسیقی فولکلور و شخصیتهای نمایش ایرانی را نیز حفظ کنیم.

نقش عبدلی که از سالها پیش با من همراه است، در کوی نشاط هم حضور دارد. همچنین شخصیتی به نام «شلی» که در فرهنگ ایرانی، ریشهای دیرینه دارد. او آدم سادهاندیشی است که مسائل را بسیار ساده میبیند و ساده بیان میکند.

کاراکتر دیگری به اسم «آقای قرضی» دارم که همیشه مقروض و گرفتار است. در کنار این تیپهای ثابت، تیپهای مختلف دیگری نیز با گویشها و لهجههای شیرین و محلی هم دارم.

همچنین از آنجا که من موسیقی را میشناسم و افتخار شاگردی استاد مهرتاش را داشتم، در خواندن برخی قطعات آهنگین نیز حضور دارم.

زبان طنز به دل مینشیند

مهدی ساعی - تهیهکننده و کارگردان »کوی نشاطاین برنامه، یک طنز اجتماعی است؛ چون زبان طنز، زبانی است که هم دست شما را برای بیان باز میگذارد و هم به دل مینشیند. معمولا برای هر برنامه یک موضوع انتخاب میکنیم که 80 درصد آیتمها، پیرامون آن موضوع است. در واقع سعی ما بر این است که مشکلات و مسائل روز جامعه را با زبان طنز مطرح کنیم. البته سابقه این برنامه، حدود 5 سال است؛ اما تیم ما تقریبا دو سال و نیم است که تهیه و اجرای آن را بر عهده گرفته است.

ما دراین برنامه رادیویی فرم و قالب را تغییر دادیم و سعی کردیم تا موضوع را از حالت لوکیشن خارج کنیم. همچنین تلاش کردیم تا کاراکترهایی با خصایص و ویژگیهای افراد مختلف، خلق کنیم تا هر کدام بتوانند گویای نیازها و حرفهای مخاطبان گوناگون برنامه باشند. برای اینکه بتوانیم بستر مناسبی برای ارائه طنزها ایجاد کنیم، فضاهایی را خلق کردیم که هر هفته اتفاقات، در آن فضاها شکل میگیرد. به عنوان مثال فضایی تحت عنوان نانوایی داریم که اخبار اجتماعی در آنجا مطرح میشود و کاراکترها به نقد اخبار روز جامعه میپردازند. از جمله این شخصیتها، میتوان به «آقای درگیریان» که با همه چیز درگیر است و «مهندس جوساز» که فقط سعی در سفسطه کردن دارد و جواب درست و حسابی نمیدهد، اشاره کرد.

همچنین برای اینکه بسیاری از حرفها گفته شود، کلاس زنگ انشایی طراحی کردیم که در آنجا برخی مشکلات به زبان کودکانه و طنزگونه گفته میشود. یک سازمان ملل نامتحد هم داریم که نمایندههای آمریکا، اسرائیل، عربستان و متحدانشان در آنجا حضور دارند. معمولا یک سری آیتمهای لطیفه و نمایشی هم داریم. یکی از مهمترین بخشهای کوی نشاط، بخش تعامل با مخاطب است که یک مصرع شعر را پخش میکنیم و از مخاطبان میخواهیم که آن رابه صورت طنز کامل کنند که معمولا استقبال خوبی هم از آن میشود.

در این برنامه از هیچ قطعه موسیقی آرشیوی استفاده نمیکنیم و تاکنون در حدود 200 قطعه موسیقی زنده ضبط کردهایم.

بازخوردهای مردم، مسئولیت ما را سنگینتر میکند

عباس محبوب: چیزی که بیشتر از همه توجه مرا به خودش معطوف میکند، متنهای نمایشی است که دقیقا بر مبنای کاراکترهای اشخاص نوشته میشود و این امر باعث میشود تا بازیگر هم بتواند، نقشی را که به فراخور حال او و با توجه به شخصیت تیپ او نوشته به بهترین شکل اجرا و ارائه کند. مورد دیگری که برای من خیلی جالب و مهم است، توجه مخاطبان به این برنامه است. من در کوچه و خیابان، بازخوردهای زیادی از مردم میگیرم که مرا به ادامه این کار امیدوار و البته مسئولیت مرا نسبت به اجرای نقشها سنگینتر میکند.

من به تشخیص کارگردان، نقشهای مختلفی از جمله نانوا تا رئیس اداره را بازی میکنم ؛ چون اعتقادم بر این است که یک بازیگر، چه در کار تصویری و چه در کار صوتی، باید توان اجرای تیپها و نقشهای مختلفی را در قالبهای مختلف جدی یا طنز، داشته باشد.

تیپهای کودکانه میگیرم

سیدحسن حسینیان: من حدودا 4 سال است که با کوی نشاط همکاری میکنم و در این مدت نقشها و تیپهای متفاوتی را داشتهام. از جمله تیپهایی که در سالهای اول این برنامه داشتم،کاراکتری به نام «گاگول»بود که در واقع به نوعی بهلول زمان بود و انتقاداتش را در قالب طنز مطرح میکرد. حتی «عباس محبی» که ازبازیگران پیشکسوت رادیو است و پیش از این با برنامه کوی نشاط همکاری داشت برای تیپ گاگول شعر و آهنگی هم ساخته بود که در همان دوران، حدود30 بار در برنامه پخش شد.

در حال حاضر هم بیشتر تیپهای کودکانه میگیرم و تیپ ثابت «داراب» رانیز در بخش تریبون آزاد بر عهده دارم.

عوامل کوی نشاط، «برند» هستند

امیر پارسی: زمانی محتوای برنامههای رادیویی، نمایش و صحبتهای خاص بود؛ ولی برخی از برنامهها به پخش تلفن و حرف زدن خلاصه شدهاند. در چنین شرایطی برنامهای با فرمت کوی نشاط که دارای محتوایی با موضوعات روز جامعه است، طبیعتا از جایگاه بهتری برخوردار است. برنامه کوی نشاط نویسندههای بسیار خوبی دارد و از بازیگران زبدهای هم بهره میبرد که هرکدام به نوعی «برند» هستند و البته همین عوامل این برنامه را در جایگاه شاخصتری قرار میدهد.

فریبا نحوی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها