انتخابات پارلمانی لبنان در حالی برگزار می‌شود که مداخلات عربستان و غرب در این رقابت از چند ماه پیش آغاز شده و طی دو هفته اخیر شدت گرفته تا جایی که به تزریق مستقیم پول و خرید رأی رسیده است.
کد خبر: ۱۱۳۹۴۵۲

به گزارش فارس، مقامات سعودی اسفندماه گذشته (1396) سعد الحریری، نخستوزیر لبنان را فراخواندند تا با او درباره انتخابات پارلمانی گفتوگو کنند. الحریری در همان ماه به ریاض رفت و پس از دیدار با مقامات مختلف این کشور، به بیروت بازگشت. نخستوزیر لبنان به محض رسیدن به بیروت به دیدار فؤاد سنیوره، رئیسجمهور سابق این کشور رفت و همزمان در محافل سیاسی درباره مسیر انتخاباتی حزب تیار المستقبل و موضع ریاض در این خصوص سوالهایی ایجاد شد.

با فرا خوانده شدن الحریری به عربستان مشخص شد ریاض تصمیم گرفته به شیوهای متفاوت با این موضوع تعامل داشته باشد: نه صمیمیت و نه حمله؛ بلکه تلاش در راستای بهبود موازنه قدرت در راستای منافع ریاض بدون کنارهگیری از واقعیت لبنان. سفر سعد الحریری به عربستان در حالی صورت گرفت که طی سفر قبلی به این کشور در هشتم آبان ماه مجبور به استعفا و پس از آن بازداشت شد؛ نخستوزیر لبنان 23 روز بعد و پس از وساطتهای منطقهای و بینالمللی در یکم آذرماه به لبنان بازگشت؛ اما این واقعه، در درون جریان 14 مارس، دودستگیهایی ایجاد کرد.

عربستان با فشار اماراتی ـ آمریکایی، پرونده انتخابات لبنان را برای فرستادن پیام «لبنان، رها شده نیست» به داخل و خارج انتخاب کرد؛ ریاض در راستای تجمیع جریان 14 مارس تلاش میکند و اولین پیام سعودیها با سفر هیأت این کشور به لبنان به ریاست نزار العلولا، مشاور دفتر پادشاهی عربستان و دیدار با برخی شخصیتهای سیاسی این کشور منتقل شد؛ یک هفته بعد هیأت عربستانی دیگری وارد لبنان شد تا در دیدار با شخصیتهای جدید لبنانی درباره تعامل با حزبا... و متحدان آنها در مرحله بعدی صحبت بیشتری داشته باشد.

عربستان آنچنان غرق در بازار انتخاباتی لبنان شد تا جایی که در بهمن گذشته ولید الیعقوب، سفیر عربستان در لبنان (که اکنون برکنار شده) به دخالت در ترکیب لیستهای انتخابات وارد شده و به کسانی که با آنها در لبنان در ارتباط است یک نصیحت اساسی میکند: با حزبا... قطع رابطه کنید.

هفته گذشته نیز سندی فاش شد که حمایت عربستان از برخی متحدانش در لیستهای انتخاباتی لبنان با هدف تضعیف حزبا... و کم کردن از محبوبیت مردمی این جنبش را نشان داد. نامه مذکور که به امضای عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان رسیده بود، خطاب به ولید البخاری، کاردار عربستان در لبنان نوشته شده بود. در این سند آمده بود وزارت خارجه (عربستان) دستور حمایت لازم از لیستهای جریان المستقبل و حزب القواتاللبنانیه را در انتخابات پارلمانی لبنان میدهد تا در اولین فرصت در راستای ارائه پیشنهادی به پارلمان جدید لبنان برای مشروع کردن حضور آوارگان سوری بر اراضی لبنانی کار شود و اهرم فشاری بر حزبا... بخصوص در منطقه البقاع برای تغییر بافت اجتماعی باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها