امروزه رسانه‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی انتقال و گسترش ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی، در رفتار کودکان و نوجوانان و تغییر رفتار اجتماعی آنان، نقش مهمی دارند.
کد خبر: ۱۱۳۸۷۰۹

رسانه‌های جمعی به عنوان یکی از عوامل جامعه‌پذیری، در کنار خانواده، محیط آموزشی و دوستان، نقش مهمی در رشد و تربیت جنبه‌های گوناگون زندگی کودک ایفا می‌کنند. از این رو، با توجه به تاثیرگذاری رسانه بر روی نوجوانان و اهمیت دوران نوجوانی، شبکه رادیویی سلامت برنامه ویژه‌ای را برای مخاطبان نوجوان صدای دانش، نشاط و آرامش با عنوان «فصل پروانگی» تدارک دیده است. برای اطلاع از چگونگی تولید و پخش این برنامه رادیویی با عوامل آن همراه شدیم.

پیمان پناهی، تهیهکننده از سال 1368 با برنامه «شب بخیر کوچولو» وارد فعالیت هنری رادیو شده و بیش از یک دهه برای نوجوانان برنامهسازی کرده است. وی اکنون با برنامه «فصل پروانگی» در شبکه رادیویی سلامت فعالیت میکند.

پناهی، تهیهکننده این برنامه در باره ویژگیهای برنامه «فصل پروانگی» میگوید: «این برنامه رادیویی از دو سال گذشته با رویکرد آگاهیبخشی به نوجوانان و آشنایی آنها با سبک زندگی سالم به روی آنتن رادیو سلامت رفته است . با توجه به اینکه آیندهسازان جامعه نوجوانان هستند و دغدغههای زیادی درباره مسائل گوناگون دارند، شبکه رادیویی سلامت تصمیم گرفت به صورت خاص برای آنها برنامهای داشته باشد. به این دلیل میتوان گفت مخاطبان اصلی «فصل پروانگی» نوجوانان کشور هستند.»

پاسخگو به نیاز مخاطبان

وی در ادامه میافزاید: «شبکه رادیویی سلامت برای همه گروههای سنی برنامههای کاربردی و مفیدی دارد و نوجوانان نیز با اهمیت خاصی که دارند از این مهم مستثنا نیستند. بنابراین برنامه «فصل پروانگی» از دی 1395 و با رویکرد پاسخگویی به نیاز مخاطبان سالهای آغازین دوران نوجوانی روی آنتن رفت. در این برنامه رادیویی تمام تلاش عوامل بر این است که در کنار پویایی و توقعات نوجوانان از یک برنامه رادیویی به نیازهای آنها نیز پاسخ داده شود. این برنامه با گویندگی محمد مطلب و گزارشگری مصطفی داعی تهیه و تولید میشود.»

به گفته پناهی، در این برنامه با کمک بخشهایی نظیر تلنگر، داستان، گزارش، نمایش و مباحث کارشناسی علاوه بر طرح مسائل مختلف تلاش میشود مخاطبان نوجوان با نگرشی تازه به مسائل نگاه کنند و از دوران کودکی و نگرشهای سطحی فاصله بگیرند. در حقیقت برنامه «فصل پروانگی» میکوشد نوجوانان در سطح و عمق برنامه با نوع نگاه متفاوت به مسائل فردی و اجتماعی آشنا شوند.

وی درباره چگونگی انتخاب موضوعات و کارشناسان این برنامه رادیویی نیز میگوید: «موضوعات برنامه «فصل پروانگی» به کمک مدیر گروه سلامت اجتماعی شبکه و با توجه به نیازهای نوجوانان انتخاب میشود و سپس در جلسه مدیران و برنامه سازان مطرح میگردد که پس از تصویب شبکه، برنامه سازی به انجام میرسد. کارشناسان برنامه نیز، از اساتید و متخصصان حوزه سلامت کودکان و نوجوانان هستند و معمولا تلفنی در برنامه مشارکت دارند.»

اجرا برای نوجوانان لذتبخش است

اجرای این برنامه رادیویی بر عهده محمد مطلب است. از او در خصوص تفاوت اجرا برای نوجوان می‌پرسم او می‌گوید: «اولا که باید ببینیم برای چه شرایط سنی ما برنامه‌سازی می‌کنیم که خیلی مهم است. شرایط سنی را در نظر بگیریم و بدانیم نیازهای این نوجوانان چیست؟ خواسته‌هایمان چیست؟ که بیشتر خواسته‌های نوجوان در حوزه‌های تحصیلی و تفضیلی است، ولی باید سلامت محور باشد. برنامه رادیویی فصل پروانگی از شبکه تخصصی سلامت پخش می‌شود بنابراین باید در حوزه سلامت نوجوان به ویژه سلامت روح و روان و حتی در حوزه‌های تغذیه‌ای و تحصیلی نوجوانان برنامه‌سازی کنیم.» مطلب درباره اجرای این برنامه نیز می‌گوید: «با توجه به موسیقی‌هایی که تهیه‌کننده برای این برنامه انتخاب می‌کند و با توجه به کارتن‌های زمان ما که نوستالژی هستند، صددرصد این برنامه حس نوستالژی دارد و خاطره‌انگیز است.»

این گوینده رادیو سلامت در باره نحوه اجرا برای نوجوان نیز می‌گوید: «برای برنامه نوجوانان، باید صددرصد انرژی گذاشت؛ زیرا بچه‌ها انرژی را دریافت می‌کنند و در لحن، رفتار و گفتار باید انرژی را به نوجوانان انتقال داد. از این رو سعی می‌کنم در صحبت کردن و انتخاب کلمات اصلا لوس‌بازی نداشته باشم. خیلی مودب و حساب شده باشد و اصلا بی مزه، لوس و خیلی خودمانی نشوم.» وی در خصوص میزان ارتباط مخاطبان با برنامه «فصل پروانگی» می‌گوید: «تا آنجا که من در جریان هستم، مخاطبان اکثرا از برنامه «فصل پروانگی» خوششان می‌آید و انتقادات کم بوده است.

رقیه بقایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها