ساخت دندان مصنوعی که از عفونت دهان جلوگیری می‌کند

محققان با کمک پرینتر سه‌بعدی، دندانی مصنوعی ساخته‌اند که از ایجاد تورم و عفونت در دهان بیمار جلوگیری می‌کند.
کد خبر: ۱۱۳۸۳۷۸

به گزارش مهر و به نقل از دیجیتال ترندز، بسیاری از افراد سالهای میانسالی و سالمندی خود را با دندان مصنوعی سپری میکنند. این افراد مدام از عفونتهای دهانی رنج میبرند که علائمی مانند قرمزی و تورم دارد. در همین خصوص محققان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه بوفالون راهحل نوینی ارائه کردهاند که میتوان آن را در طیف وسیعی از پروتزها و دستگاههای کلینیکی بهکار برد.

آنها با استفاده از پرینت سهبعدی، نوعی دندان مصنوعی مخصوص ساختهاند که حاوی کپسولهای میکروسکوپی است و میتواند داروی ضدقارچ را به طور کنترل شده با خود حمل کند. این داروها دارای لایهای متخلخل هستند که از آن طریق در بدن مصرف کننده پخش میشوند. در این روش برخلاف درمانهای فعلی عفونتزدایی، میتوان هنگامی که دندان مصنوعی در دهان قرار دارد، آن را به کار برد.

یکی از محققان حاضر در این پروژه درباره تولید پروتزهای مختلف میگوید: این پروژه به طور هدفمند از ماده تولید پروتز برای تهیه پرینت سهبعدی استفاده میکند. به طور معمول از متیل متاکرایلیت برای تولید پروتزهای مختلف از جمله دندان مصنوعی و مفصلها استفاده میشود. این ماده در آزمایشگاه طی فرآیندی پرهزینه فرآوری میشود. اما روش جدید این فرآیندها را حذف میکند. علاوه برآن میتوان این پروتز را در کلینیک با سرعت بیشتر و هزینه کمتر ساخت. محققان معتقدند این روش برای سالمندان و افراد معلولی که نمیتوانند براحتی آن را تمیز کنند، بسیار مناسب است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها