جام‌جم از امکان پخش مسابقات فوتبال جام جهانی در سالن‌های سینما گزارش می‌دهد

توافق سینما با ناجا برای فوتبال

حدودا 10 سال پیش بود که برای اولین بار پخش فوتبال جام جهانی به سینماهای ایران راه یافت و در ادامه به کافه‌ها و پارک‌ها نیز کشیده شد . این اتفاق البته در ادامه با مشکلاتی مواجه شد و بنا بر همین مشکلات بود که پلیس اماکن شرایطی را برای این کار اعلام و موافقت خود را منوط به برقراری این شرایط اعلام کرد.
کد خبر: ۱۱۳۸۲۰۴

در ادامه این مساله بود که سردار اسماعیل احمدیمقدم فرمانده نیروی انتظامی به عنوان یکی از نهادهای مرتبط با این مساله به اظهارنظر پرداخت و در تشریح بیشتر راجع به این موضوع گفت: مشکلاتی که در دفعات گذشته در پخش فوتبال در سینماها رخ داد، اصلا خوشایند نبود و بر همین اساس برای پیشگیری از عوارض اخلاقی، جلوی این طرح گرفته شد.

داستان دنبالهدار عدم پخش فوتبال از سینماها تنها به اظهارات رئیس پلیس ختم نشد و سردار کارگر معاون اسبق اجتماعی ناجا نیز درباره این تصمیم پلیس مبنی بر عدم حضور بانوان در سینماها در هنگام پخش فوتبال گفته بود که به دلیل غالب شدن هیجان بر این مساله، بعضا اتفاقات ناخوشایندی میافتد که فضای سالن را به فضای استادیوم نزدیک میکند.

به نفع سینماست اما کنترل هیجان مردم مشکل است

حالا با نزدیکشدن به مسابقات جام جهانی فوتبال که حضور ایران در این مسابقات تب آن را در جامعه بالا برده، «نمایش فوتبال در سینماها» برای چندمین بار به موضوع روز تبدیل شده است، این بار محمد قاصداشرفی مدیر انجمن سینماداران در گفتوگو با جامجم میگوید: به تجربه ثابت شده پخش مسابقات داخلی فوتبال در سالنهای سینما مقدور نیست. چون کنترل هیجانات مردم واقعا مشکل است، اما مسابقات جام جهانی یا جام ملتها به هر حال حساسیت کمتری بین مردم دارد و پخش آن امکانپذیرتر است. به همین خاطر قرار است رایزنیهایی انجام دهیم و چنانچه سینماداران با اجرای این طرح در سالنها موافقت کردند درخواست آن را ارائه میدهیم تا با کمک مراجع ذیصلاح بتوانیم شرایط خوبی برای تماشای فوتبال در سینماها فراهم کنیم.

مدیر سینما ماندانا خاطرنشان میکند: تماشای دست جمعی فوتبال در سینماها علاوه بر اینکه تجربه شیرینی برای مخاطبان به همراه دارد به لحاظ اقتصادی هم به نفع سالنهای سینماست. نمایش مسابقات جام جهانی در زمانی که توجه مردم بیشتر به فوتبال است برای فیلمها هم موثر خواهد بود. چرا که بسیاری از افرادی که تا به حال به سینما نیامدهاند، با آمدن به محیطی که دیوارهای آن پوشیده از عکس و تیزرهای سینمایی است، به دیدن فیلمهای سینمایی نیز راغب میشوند.

موافقت نیروی انتظامی ضروری است

غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش مجوز اداره اماکن برای پخش فوتبال را ضروری میداند و به جامجم میگوید: «مجوز اداره اماکن برای نمایش فوتبال در سالنهای سینما ضروری است. چون برقراری امنیت فردی و مراقبت از سالن سینما برعهده نیروی انتظامی است و چنانچه اتفاقی در سالن رخ دهد این اداره اماکن است که باید پاسخگو باشد».

او ادامه میدهد: تا الان درخواستی از انجمن سینماداران به شورای صنفی نمایش ارائه نشده است. چنانچه این طرح ارائه شود، شورای صنفی نمایش باید بررسی کند و مجوزهای قانونی را از سوی نهادهای مختلف (اداره اماکن، وزارت ارشاد، فدراسیون فوتبال و صدا و سیما) بگیرد و بعد از آن راجع به چگونگی برگزاری آن تصمیم گیری شود. ضمن اینکه سالنهای سینما با صاحبان آثار روی پرده قرارداد دارد که بنابر آن قرارداد موظف است به بندهای آن عمل کند. اگر قرار باشد در حین نمایش فیلمی فوتبال هم در سالن پخش شود قطعا باید رضایت صاحبان فیلم هم کسب شود.

ورود فوتبال دوستان به سینما

هرچند شورای صنفی نمایش و مدیر انجمن سینماداران بر لزوم تعامل با نهادهای مرتبط از جمله نیروی انتظامی تاکید کرده و هنوز تصمیمی قطعی درباره این مساله ابراز نکردهاند اما علی سرتیپی، رئیس کانون پخشکنندگان و مدیرعامل موسسه «فیلمیران» پیگیر اجرای این طرح است. او درباره پخش دیدارهای جام جهانی فوتبال در سینما به مهر میگوید: ما به این فکر هستیم که تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم. ما میتوانیم در برخی سئانسها در کنار پخش فوتبال یکسری از فیلمها را هم پخش کنیم تا مردم به سینما بیایند.

او میافزاید: یا به طور مثال بعد از هر بازی فوتبال سئانسهای نیم بها داشته باشیم. وقتی مردم از خانهها بیرون آمدند بعد از تماشای فوتبال میتوانند فیلمها را به صورت نیم بها تماشا کنند و اتفاقا به این ترتیب فوتبال دوستان را هم به سینما خواهیم آورد.

مدیر پردیس کوروش خاطرنشان کرد: امسال با برنامه ریزیهای صورت گرفته برای اولین بار در پردیس کوروش پخش فوتبال را به صورت عمومی خواهیم داشت.

بدیهی است که پخش مسابقات فوتبال در سینماها از دو منظر اقتصادی و اجتماعی مفید است. چرا که نمایش فوتبال در سینماها برای خانوادهها راهی برای امرار معاش سینماهاست و حال با نزدیک شدن به مسابقات جام جهانی این امید میرود که با همکاری هر چه بیشتر نیروی انتظامی، شرایط پخش فوتبال طوری برای آقایان و خانمها در سینماها فراهم شود که از حواشی چند سال قبل خبری نباشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها