دولت مالزی به منظور جهت‌دهی به رفتار مصرفی مردم و تشویق مشترکان کم‌مصرف، یارانه 20 رینگیتی در قبوض برق ماهانه برای مصرف‌کنندگان خانگی ارائه می‌دهد. در ژانویه سال 2010، اصلاحات نظام یارانه‌ای در مالزی توسط نجیب رازاک، نخست‌وزیر وقت این کشور، با کاهش یارانه‌های سوخت و شکر آغاز شد. این اصلاحات بتدریج و در یک دوره پنجساله در مورد دیگر محصولات نیز اجرا شد. هدف از این اصلاحات، تقویت امور مالی دولت و بهبود کارایی اقتصادی مالزی ذکر شد.
کد خبر: ۱۱۳۸۱۱۲

در دسامبر 2014، دولت مالزی به طور رسمی یارانه تمام سوختها را قطع کرد. با توجه به قیمت پایین نفت در آن زمان، این اقدام موجب صرفهجویی تقریبا 20میلیارد رینگیتی (97/5 میلیارد دلار) در سال برای مالزی شد. اما همچنان برخی دیگر از محصولات مانند برق، یارانهای هستند و دولت مالزی از ادامه این روند ابراز نگرانی میکند.

مدیرعامل اجرایی و مدیر ارشد توسعه برق و نظارت بر بازار برق مالزی (آزر عمر)، اخیرا اظهار کرد دوران یارانهها به پایان رسیده و اجتنابناپذیر است که ما باید یارانههای برق را حذف کنیم. در همین راستا چندی قبل، کمیسیون انرژی سازمان تنظیم مقررات مالزی، به دولتمردان مالزی یادآور شده است یارانه برق دولتی نمیتواند برای همیشه ادامه پیدا کند و مصرفکنندگان باید عاقلانه برق مصرف کنند. با وجود این، تانگا ناسیونال (شرکت برق مالزی) به منظور جهتدهی به رفتار مصرفی مشترکان و تشویق مشترکان کممصرف، یارانه 20 رینگیتی در قبوض برق ماهانه برای مصرفکنندگان خانگی ارائه میدهد؛ در نتیجه قبوض برق به مبلغ 20 رینگیت یا کمتر واجد شرایط دریافت این تخفیف هستند. البته مشتریان خانگی که در مدت یک ماه مصرف صفر کیلووات ساعت دارند ـ به عنوان مثال مکانهای خالی ـ واجد شرایط این تخفیف نیستند.

گفتنی است مالزی کمترین نرخ تعرفه برق را در میان کشورهای جنوب شرق آسیا دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها